5 قرص درمان اسهال مناسب بزرگسالان

به گزارش آخرین خبر، اسهال بزرگسالان و دل پیچه همراه با آن می تواند عوامل مختلفی داشته باشد. اسهال به معنای داشتن مدفوع شل یا آبکی و تکرر بیرون روی است. این موضوع کاملاً آزاردهنده است و می تواند تا روزها شما را درگیر کند. اگر اسهال دارید، ندانستن دلیل آن یا مدت زمان ادامه بیماری استرس را به احساسات ناخوشایند اضافه می نماید. برای درمان اسهال راه های مختلفی وجود دارد؛ از مصرف قرص لوپرامید، قرص بیسموت ساب سالیسیلات، قرص دیفنوکسیلات و قرص هیوسین تا درمان های خانگی. البته که شنیدن همین نام قرص اسهال بزرگسالان می تواند به شما آرامش بدهد که راه چاره هایی سریع و قطعی برای حل مشکلتان وجود دارد.

5 قرص درمان اسهال مناسب بزرگسالان

اسهال چه زمانی نشانه خطر است؟

شاید دل پیچه و اسهال در کوتاه مدت نرمال باشد و تا خروج عفونت و ویروس از بدنتان ادامه یابد. اما علائمی وجود دارند که به ما می گویند وقت مراجعه به پزشک است. اگر اسهال بیش از دو روز بدون بهبود طول کشید. احساس تشنگی بیش از حد، خشکی دهان یا پوست، ادرار کم یا بدون ادرار، ضعف شدید، سرگیجه یا سبکی سر، یا ادرار تیره رنگ می تواند نشان دهنده کم آبی بدن باشد. درد شدید شکم یا رکتوم. بعلاوه مدفوع خونی یا سیاه از علائمی است خطر را نشان می دهند.

آشنایی با 5 قرص اسهال

در ادامه به معرفی و آنالیز 5 قرص ضداسهال می پردازیم که در بیشتر نسخه های درمانی برای برطرف این بیماری تجویز می شوند.

لوپرامید (Loperamide)

لوپرامید یک داروی ضدتحرک است. این به این معنی است که سرعت حرکت غذا را هنگام عبور از روده شما کند می نماید. سپس بدن شما می تواند آب بیشتری از روده شما جذب کند، به طوری که مدفوع شما سفت تر می گردد و دفعات آن کمتر می گردد.

یسموت ساب سالیسیلات (Bismuth subsalicylate)

بیسموت ساب سالیسیلات برای درمان اسهال در بزرگسالان و نوجوانان استفاده می گردد. بعلاوه برای تسکین علائم ناراحتی معده مانند سوزش سر دل، سوءهاضمه و حالت تهوع در بزرگسالان و نوجوانان تجویز می گردد. این دارو بدون نسخه در دسترس است و می توانید آن را تهیه کنید.

قرص دیفنوکسیلات (Diphenoxylate)

دیفنوکسیلات همراه با درمان های دیگر مانند جایگزینی مایع و الکترولیت برای درمان اسهال استفاده می گردد. این دارو نباید به بچه ها کمتر از 2 سال داده گردد. Diphenoxylate در دسته داروهای ضداسهال قرار گرفته است و بعلاوه با کند کردن فعالیت روده ها به بدن یاری می نماید تا شرایط نرمال را به دست بیاورد. این دارو معمولاً در شرایط حاد تجویز می گردد.

قرص هیوسین (Scopolamine)

اسکوپولامین (بعلاوه به عنوان هیوسین شناخته می گردد) برای درمان گرفتگی (اسپاسم) معده، روده، کلیه و مثانه استفاده می گردد. این به تسکین ناراحتی ناشی از شرایطی مانند سندرم روده تحریک پذیر، سنگ کیسه صفرا، سنگ کلیه و مثانه بیش فعال/اسپاستیک یاری می نماید.

ریفاکسمین (RIFAXIMIN)

ریفاکسیمین آنتی بیوتیکی است که برای درمان سندرم روده تحریک پذیر همراه با اسهال، کاهش خطر عود انسفالوپاتی کبدی آشکار در بزرگسالان و درمان اسهال مسافران ناشی از سویه های غیرتهاجمی اشریشیا کلی استفاده می گردد.

دلایل ابتلا به اسهال

دلیل اصلی اسهال ویروسی است که روده شما را آلوده می نماید (گاستروانتریت). بعضی آن را آنفولانزای معده یا حشره معده می نامند. اما اسهال می تواند دلایل زیادی داشته باشد. در ادامه موقعیت های مختلف را آنالیز می کنیم تا با آگاهی بهتری درباره این بیماری تصمیم گیری کنید.

عفونت ها پاتوژن ها (ویروس ها، باکتری ها و انگل ها): همگی می توانند باعث عفونت هایی شوند که منجر به اسهال می گردد. شایع ترین دلیل اسهال در بزرگسالان نوروویروس است که باعث گاستروانتریت می گردد. روتاویروس شایع ترین دلیل اسهال حاد در بچه ها است.

مسمومیت غذایی: ممکن است سموم مضر و عوامل بیماری زا را از غذاها یا نوشیدنی های آلوده دریافت کنید. هنگامی که آنها وارد روده شما شوند، محیط را آلوده می نمایند. اسهال مسافرتی موقعیتی است که هنگام مسافرت در یک محیط تازه با بهداشت یا بهداشت نامناسب دچار اسهال می شوید. معمولاً قرارگرفتن در معرض باکتری است که باعث اسهال می گردد.

اسهال دارویی: به عنوان مثال، آنتی بیوتیک ها باکتری های مضری را که شما را بیمار می نمایند از بین می برند، اما می توانند باکتری های مفید را نیز در این فرآیند از بین ببرند. نداشتن باکتری خوب کافی می تواند منجر به اسهال گردد. اسهال نیز یکی از عوارض جانبی آنتی اسیدها با منیزیم و بعضی داروها و درمان های سرطان است. استفاده بیش از حد از ملین ها نیز می تواند باعث اسهال گردد.

غذاهایی که دستگاه گوارش شما را بیمار می نمایند: اگر سندرم عدم تحمل لاکتوز دارید، دچار اسهال می شوید؛ زیرا بدنتان برای هضم لاکتوز، قند موجود در لبنیات، دچار مشکل می گردد. بعضی افراد در هضم فروکتوز، قند موجود در عسل و میوه هایی که به عنوان شیرین نماینده به بعضی غذاها اضافه می گردد، مشکل دارند. بعلاوه با بیماری سلیاک، شما دچار اسهال می شوید زیرا بدن شما در تجزیه گلوتن، پروتئینی که در گندم وجود دارد، چالش دارد.

بیماری هایی که بر روده شما تأثیر می گذارد: اسهال یکی از علائم رایج شرایطی است که باعث تحریک و التهاب در روده شما (روده) می گردد. بیماری کرون، کولیت اولسراتیو و سندرم روده تحریک پذیر (IBS) همگی می توانند باعث اسهال شوند. اگر به بیماری مانند IBS مبتلا باشید، استرس و اضطراب می تواند علائم را بدتر کند.

چه زمانی برای درمان اسهال باید به پزشک مراجعه کرد؟

خوددرمانی همواره هم پاسخگو نیست و باید در بیشتر مواقع به دکتر گوارش برای برطرف مشکل اسهال مراجعه کرد. مخصوصاً که داروهای ضداسهال نوزاد و انواع قرص ضداسهال بچه ها باید حتماً به وسیله پزشک تجویز شوند.

لطفاً توجه کنید که اگر هم زمان با اسهال دارای تب شدید هستید، حتماً به دکتر متخصص گوارش مراجعه کنید. اگر داروی خاصی مصرف می کنید یا بیماری دیگر نیز دارید، حتماً پزشک معالج خود را در جریان بگذارید. وجود چنین علائمی، احتیاج به مراجعه به پزشک خواهد بود:

  • خون یا چرک در مدفوع
  • اسهال شدید
  • بیش از 6 بار احتیاج به سرویس بهداشتی طی روز
  • سرگیجه
  • دل درد شدید
منبع: یک پزشک
انتشار: 23 آبان 1402 بروزرسانی: 23 آبان 1402 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 2354

به "5 قرص درمان اسهال مناسب بزرگسالان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 قرص درمان اسهال مناسب بزرگسالان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید