آیا هیچ ناشری کتاب خاطرات ترامپ را می خرد؟

به گزارش آخرین خبر، به گزارش خبرنگاران به نقل از پابلیشرزویکلی - خاطرات ریاست جمهوری همواره از منظر تاریخی در دنیای کتاب اتفاق عظیمی است. آنها از این راه مبلغ هنگفتی بیرون می آورند. بیرون آمدن یک کتاب خاطرات اغلب برای ویراستاران و ناشران یک کار حرفه ای محسوب می گردد. اما چشم انداز انتشار یک کتاب جدید توسط رئیس جمهور فعلی که ممکن است به فکر فروش خاطراتش پس از خروج از کاخ سفید باشد، بیش از هیجان، موجب ایجاد استرس در ناشران عظیم نیویورک سیتی می گردد. با اینکه تا به حال شنیده نشده کتاب یک رئیس جمهور پیشین پذیرفته نگردد، دونالد ترامپ به عنوان نویسنده با چالش منحصر به فردی روبه رو خواهد بود که ممکن است او را مجبور کند برای فروش کتاب احتمالی اش به خارج از محدوده منهتن برود.

آیا هیچ ناشری کتاب خاطرات ترامپ را می خرد؟

پابلیشرزویکلی با نماینده ها، ویراستاران و سایر متخصصان صنعت نشر -که با توجه به شرایط فرضی و حساس، اکثرا به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند- درباره دلایل مختلفی که نشان می دهد معامله کتاب ترامپ دور از ذهن نیست صحبت نموده است.

نیویورک پست در مقاله ای نشان داد مبلغی که یک رئیس جمهور پس از بیرون آمدن از کاخ سفید به خاطر کتاب خاطراتش می گیرد می تواند تا 100 میلیون دلار برسد، اما بیشتر منابعی که پابلیشرزویکلی با آنها صحبت نموده معتقدند این رقم زیاد از حد بالاست. اگرچه تعداد کمی در خصوص اینکه ترامپ چنین مبلغی درخواست خواهد نمود اختلاف نظر داشتند، تعدادی گفتند رقم واقع بینانه تر می تواند بین 30 تا 40 میلیون دلار باشد. همچنین بسیاری در خصوص رقمی که ممکن است در هر مذاکره ای بسیار بالا به نظر برسد صحبت کردند: 65 میلیون دلار؛ مبلغی که میشل و باراک اوباما برای معامله کتاب های خود از انتشارات پنگوئن رندوم هاوس دریافت کردند.

در حالی که منابع متعددی معتقد بودند که احتمالا ترامپ مبلغی بالاتر از قرارداد اوباما درخواست خواهد نمود، تعداد کمی احساس کردند که معامله اوباماها می تواند معیار تلقی گردد، اگر این امر دلیل دیگری غیر از این داشته باشد که آنها قراردادشان را برای چند کتاب امضا کردند. اینکه آیا ترامپ می تواند فروشی مشابه هریک از اوباماها داشته باشد -کتاب شدن میشل اوباما تا کنون 8.2 میلیون نسخه در سرتاسر ایالات متحده و کانادا فروش داشته- پرسشی همگانی است.

اگر بحث اقتصادی قضیه را کنار بگذاریم، عظیم ترین مانع برای معامله کتاب ترامپ در یک انتشارات عظیم اختلاف نظری است که می تواند در صنعتی با نیروی کار و مبنای نویسندگان که آشکارا متمایل به چپ هاست ایجاد کند. در سه سال اخیر کارکنان و نویسندگان با مخالفت علنی خود جلوی انتشار دو کتاب مهم از سوی ناشران اصلی شان را گرفتند: کتاب خاطرات وودی آلن در انتشارات هچت و کتاب مایلو یناپولس در سایمون اند شوستر. در خصوص آلن، کارکنان هچت در اعتراض به انتشار زندگی نامه اش توسط این انتشارات محل کار خود را ترک کردند و تعدادی از نویسندگان برجسته سایمون اند شوستر این انتشارات را تهدید کردند که اگر بخواهد کتاب یناپولس را منتشر کند دیگر با آن همکاری نخواهند کرد. اگرچه تعیین نیست که اعتراض ها به کتاب ترامپ ممکن است به چه شکل باشد -کارمندانی که حالا از خانه کار می نمایند نمی توانند به طور فیزیکی محل کارشان را ترک نمایند و جای تردید است که آیا یک رئیس جمهور سابق، هرچقدر هم تفرقه افکن می تواند واکنش منفی مشابهی از سوی نویسندگان را برانگیزد- امکان آن می تواند بر هر نوع مذاکره بالقوی ای سنگینی کند.

فرانک بریدن، از مدیران پریمیر آوترز، آژانس ادبی که تعدادی از نویسندگان محافظه کار را نمایندگی می نماید، معتقد است ترامپ برای معامله احتاقتصادی کتابش مسئله ای نخواهد داشت. او گفت: ویراستاران عظیم و مستقلی وجود دارند که قطعا چاپ خاطرات رئیس جمهور ترامپ را در نظر خواهند گرفت. ممکن است بعضی اختلاف نظرها یا اقدامات داخلی در میان بعضی کارکنان و نویسندگان به وجود بیاید. اما به نظر من آن دلایلی که به تصمیمات پیرامون وودی و مایلو دامن زد در این مورد صدق نمی نماید. سخت است که به چنین کوشش هایی به چشم دیدگاهی غیرتبعیض آمیز نگاه کرد.

آدام بِلو از پیشکسوتان صنعت نشر که تقریبا در تمامی انتشاراتی های عظیم کار نموده و اکنون در بُمبدیِر بوکز، یک ناشر محافظه کار در پُست هیل پِرس سردبیر اجرایی است گفت ترامپ لایق معامله با یک ناشر عظیم است اما تصور می نماید که این امر ممکن است محقق نگردد. او شرح داد: این برای یک ناشر موقعیت سختی است. کار نشر یک تجارت است و شکی نیست که دونالد ترامپ کتاب هایش را می فروشد. من وقتی کتاب سارا پالین را در سال 2009 منتشر کردم، 2.5 میلیون نسخه از آن به فروش رفت. او در آن موقع فرماندار سابق آلاسکا محسوب می شد. حدس می زنم ترامپ در هفته اول بتواند یک میلیون نسخه از کتابش را بفروشد. درنتیجه این یک پیشنهاد بسیار جذاب برای ناشر است.

با این همه بِلو گفت: نگرش ها نسبت به کتاب های محافظه کار در صنعت نشر از نفرت به خصومت آشکار تغییر یافته است. و او احساس می نماید این موضوع می تواند باعث گردد مدیر یک انتشارات از نشان دادن چراغ سبز به معامله با ترامپ منصرف گردد. آنها کار بسیار سختی خواهند داشت، زیرا تهدید به حمله از بیرون و شورش از درون وجود دارد. و بعد صاحبان شرکت برای جلوگیری از جنجال فشار خواهند آورد.

تقریبا تمام منابع تایید کردند که ترامپ نیازی به یک ناشر عظیم ندارد. او می تواند خود کتابش را منتشر کند یا با یک ناشر کوچک تر به توافقی ترکیبی برسد. گزینه دوم که مارجی راس، مشاور صنعت و رئیس سابق انتشارات محافظه کار رگنری به آن اشاره می نماید این است که ترامپ نباید موضوع را رها کند. او گفت حتا اگر موسساتی در نیویورک، که همگی کتاب هایی عمیقا منتقدانه از او منتشر نموده اند، کتاب او را قبول نمایند، او باید به جای دیگری برود: بهتر است ترامپ با کسانی که دوستش دارند و طرف او هستند کار کند.

این افراد چه کسانی هستند؟ راس به رگنری، هیومنیکس (بخشی از نیوزمکس که متعلق به کریس رودی، دوست ترامپ است) و پُست هیل پرس به عنوان جاهای احتاقتصادی اشاره نمود. او گفت در طول مدت حضورش در رگنری این موسسه چندین معامله ترکیبی انجام داده که ترامپ بهترین نویسنده برای این کار خواهد بود.

آنهایی که معتقد بودند ترامپ می تواند با انتشاراتی های عظیم کار کند (اگر این راستا را انتخاب کند) گفتند او با ناشران محافظه کار کار خواهد نمود. سوال این است که آیا مدیر یکی از این موسسات عظیم با رئیس جمهور قرارداد امضا می نماید؟ تعدادی از منابع معتقد بودند یکی از آنها این ریسک را می پذیرد.

منابع دیگر گفتند معامله یک کتاب در موسسات عظیم ممکن است برای رئیس جمهور به عنوان یک نویسنده بیش از ترامپ سیاستمدار پیچیده باشد. او در طول زندگی حرفه ای خود حدود 15 کتاب نوشته و برای چاپ آنها با موسسات انتشاراتی عظیم کار نموده است. و ماهیت سخت کار کردن با او در محافل نشر شناخته شده است. کسانی که مایل به فاش شدن نامشان نبودند گفتند او در گذشته عقب نشینی عمیق خود از فرایند انتشار را نشان داده -هم در خلق اثر و هم در تبلیغ عناوین. با این حال سایرین این ارزیابی را به سخره گرفته و گفتند یک نویسنده پشت پرده می تواند کاری کند که هر کتابی بازخورد خوبی داشته باشد و رئیس جمهور می تواند با چند توییت تعداد قابل توجهی از کتابش را بفروشد.

تمام منابع تصدیق می نمایند که رئیس جمهور در زمینه گزینه های انتشار هیچ کمبودی ندارد و به نظر می رسد بسیاری این واقعیت را پذیرفته اند که علی رغم آنچه در سطح شخصی می خواهند، نمی توانند کاری که صنعتشان انجام می دهد کنترل نمایند. یکی از منابع درباره چشم انداز یک معامله برای ترامپ گفت: فکر می کنم نگرانی و ناامیدی به وجود خواهد آمد. فکر می کنم مردم در این نقطه از زمان بسیار بدبین هستند و متوجهند که طی سال های گذشته از خطوط بسیاری عبور شده و در این مورد هم فرقی ندارد.

یکی دیگر از افرادی که در موسسات نشر عظیم کار می نماید گفت: آزادی بیان مطمئنا انتشار کتاب ترامپ را توجیه می نماید، اما لزومی ندارد که من کسی باشم که این کار را می نماید. سخت است که کار انتشار چیزی را که به آن باور نداری به خوبی انجام دهی.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 7 دی 1399 بروزرسانی: 7 دی 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1403

به "آیا هیچ ناشری کتاب خاطرات ترامپ را می خرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا هیچ ناشری کتاب خاطرات ترامپ را می خرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید