امتیازهای ایران در مذاکره بر بستر اروپا

به گزارش آخرین خبر، به نظر می رسد در طول 40 سالی که از انقلاب گذشته، موضوع مذاکره ما با آمریکا هیچ وقت تا این اندازه جدی نبوده است. این جدیت دلایل خود را دارد. مهم ترین دلیلش این است که ما این بار روی موجی سوار شده ایم که قابل اعتماد است. اتحادیه اروپا این بار تحت رهبری فرانسه، وظیفه ای مهم را بر عهده گرفته و دیگر از چارچوب هایی چون عمان، عراق و ... بیرون آمده ایم.

امتیازهای ایران در مذاکره بر بستر اروپا

برای رزرو قطار اروپا با بهترین ها مشورت کنید و مناسبترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

همان طور که در گذشته هم گفته و نوشته ام، اعتقادم بر این است که برای حل مسائل دیپلماتیک ایران در ارتباط با تحریم ها و مسایل دیگر، اگر قرار است واسطه ای داشته باشیم، این اتحادیه اروپاست که باید واسطه گردد. ما هیچ وقت نباید منفذ اتحادیه اروپا را به روی خودببندیم.

پیغام های امیدوارنماینده ای به گوش می رسد و امیدواریم ایران هم بتواند دیپلماسی نرم تر و منعطف تری را در پیش بگیرد. زمینه این انعطاف تا حدی فراهم شده است. فشارهایی که به لحاظ مالی از جانب آمریکا داریم تحمل می کنیم، می تواند مسائل بیشتری برای ما به وجود بیاورد و حتی ما را وارد جنگی ناخواسته کند. من با نظر آقای رییس جمهور کاملاً موافق هستم و اعتقاد دارم که ما در این شرایط باید از خود انعطاف بیشتری نشان بدهیم.ما نباید مثل گذشته در نقطه صفر خود باقی بمانیم. اگر می خواهیم مذاکره کنیم، باید ته دلمان حس معامله وجود داشته باشد. اساس مذاکره این است که طرفین با دادن و دریافت امتیازاتی سعی می نمایند مشکل را حل و نتیجه برد-برد را حاصل نمایند.

مخالفان مذاکره گروه های مختلفی هستند که برخی از آنها شاید زندگی متفاوتی از مجموعه ملت ایران داشته باشند. من اخیراً در مصاحبه ای گفته ام که ما الان در تابستان هستیم و فردا که مهرماه می آید، جامعه احیا می گردد و سطح انتظاراتش افزایش پیدا می نماید. دولت با ابزارهای محدودی که در اختیار دارد،برای پاسخ دادن به این مطالبات و انتظارات دچار مشکل است و این وضعیت ممکن است به بروز مسائل مضاعف دیگری در سطح عمومی جامعه منجر گردد. بخشی از کسانی که می خواهند باب هر گونه مذاکره ای بسته گردد، همان سه درصدی هستند که منافع شان در گروِ تحریم ها است. آنها برای حفظ منافع خود ممکن است دوست داشته باشند جامعه همیشه در معرض جنگ و یا حتی دچار جنگ باشد. چیزی که مطلقا به ضرر مردم است.

اتحادیه اروپا تحت رهبری فرانسه، نمی خواهد توانش در برابر آمریکا تضعیف گردد و از بین برود. ترامپ هم اگرچه در یک سال گذشته نهایت سیاست های تحریمی خود را به اجرا گذاشته اما نتوانسته از این طریق به همه هدف های خود برسد. ترامپ در سیاست خارجی خود ناموفق بوده و همسو شدن و حل اختلافش با ایران به او در انتخابات ریاست جمهوری آینده امتیاز بسیار خوبی خواهد داد. به هر حال ما در موقعیت ژئوپلوتیک منطقه ای از وضعیت تاثیرگذاری برخوردار هستیم. بنابراین اتحادیه اروپا می خواهد به وسیله حل مشکل ایران برگ برنده ای به دست بیاورد. بخصوص آقای مکرون که در سیاست داخلی بسیار تضعیف شده، دنبال موفقیت در این زمینه است و این ها همه به نفع ما است. ترامپ هم می خواهد از همین راه مساله ایران را به شکلی حل نماید تا در مبارزات انتخاباتی از آن استفاده کند.

ما باید روی نقاط قوت خود حساب کنیم. ما مناطق نفوذ سیاسی و نظامی فراوانی داریم که می توانیم از آنها برای دریافت امتیازهایی در مذاکرات استفاده کنیم. اینکه از مذاکره بترسیم، راهبرد غلطی است و با معیارهای دیپلماسی مدرن سازگاری ندارد. ما باید پای مذاکره بنشینیم و توجه داشته باشیم که هر مذاکره ای به معنای توافق نیست. بنابراین نباید فرصت نشستن پای میز مذاکره و چانه زدن را از دست بدهیم. به تحقق این امر چیز دور از دسترسی نیست و کشور می تواند روی آن به اجماع برسد.

23311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 23 شهریور 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 268

به "امتیازهای ایران در مذاکره بر بستر اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امتیازهای ایران در مذاکره بر بستر اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید