بازوی تحقیقاتی پنتاگون و الهام از پوست کوسه!

به گزارش آخرین خبر، نیروهایی که از جانب دولت آمریکا برای یاری رسانی فرستاده شده بودند، میانگین 6 ساعت از زمان کاری 8 ساعت در روز را صرف پوشیدن، درآوردن و پاک سازی لباس های استفاده شده می کردند و این گزارش بدین معنا است که هر نیرو تنها 2 ساعت فرصت داشت تا به بیماران گرفتار ابولا رسیدگی کند!

بازوی تحقیقاتی پنتاگون و الهام از پوست کوسه!

از گردش 360 به دور دنیا دیدن فرمایید و کلی مقاله و خبر جالب مطالعه نمایید.

خبرنگاران؛ مجله تصویری سلاح- لباس های محیطی موجود در بازارهای نظامی سراسر دنیا که متناسب با شرایط جنگ شیمیایی و بیولوژیک طراحی شده اند، نقاط ضعف متعددی دارند. از جمله مهم ترین این معایب می توان به عدم استفاده آسان و همچنین فقدان یک سری از فاکتورهای محافظتی لازم اشاره نمود.

با توجه به ضرورت طراحی و توسعه لباس های محیطی با امکان حفاظت حداکثری از نیروهای نظامی، آژانس پروژه های پژوهشی پیشرفته دفاعی که یک بنگاه فناوری و پژوهشی وابسته به وزارت دفاع آمریکا است و به اختصار دارپا خوانده می گردد، وارد عمل شده است.

این آژانس میخواهد حجم هوای به دام افتاده در لباس های محیطی مخصوص جنگ های بیولوژیک و شیمیایی را تا جای ممکن کم کند تا آزادی حرکت بیشتری به فردی که لباس را به تن می کندt داده باشد. دارپا پوست کوسه را به عنوان یک راهکار احتمالی برای برطرف مشکل ایمنی لباس های محیطی در برابر تسلیحات میکروسکوپی معرفی نموده است.

بیشتر بخوانید:

ممنوع؛ از خردل تا پتوی عفونی!(+تصاویر)

5 روبات نظامی برتر دنیا (+تصاویر)

یکی از پناهگاه های متروکه دوران شوروی (+تصاویر)

زمانی که تیر هوایی شلیک می کنید، چه اتفاقی می افتد؟ (+فیلم)

بازوی تحقیقاتی پنتاگون به دنبال روشی است تا به وسیله آن بتواند در درجه اول سلامت نیروهای نظامی آمریکا و پس از آن محققان را در مقابل حملات شیمیایی و بیولوژیک تضمین کند. هدف آنها فراوری لباسی است که ضمن در اختیار داشتن حجم هوای داخلی حداقلی، عملکرد محافظتی بهتری نیز داشته باشد. حتی ممکن است در این جهت از عناصر طبیعی مانند پوست کوسه ها در قالب منبع الهام استفاده گردد.

جرقه های اصلی این نوآوری از کجا آغاز شد؟

لباس های محیطی فعلی فضای زیادی را اشغال می نمایند. این مشکل به خصوص در سال 2014 و بار دیگر 2017 در جریان همه گیری بیماری ویروسی ابولا در غرب آفریقا خود را نشان داد. نیروهایی که از جانب دولت آمریکا برای یاری رسانی فرستاده شده بودند، میانگین 6 ساعت از زمان کاری 8 ساعت در روز را صرف پوشیدن، درآوردن و پاک سازی لباس های استفاده شده می کردند و این گزارش بدین معنا است که هر نیرو تنها 2 ساعت فرصت داشت تا به بیماران گرفتار ابولا رسیدگی کند!

اما هم اکنون محصولی مد نظر دارپا است که بتواند دو کار اصلی را انجام دهد. نخست آن که لباس محیطی فراوریی باید قادر به ممانعت از مواجهه مستقیم میان فردی که لباس را بر تن نموده است و همینطور آلودگی های میکروسکوپی باشد و در واقع درست مانند یک سد فیزیکی عمل کند.

فاکتور دوم نیز مربوط به قابلیت خنثی سازی عوامل نفوذ یافته از میان سد فیزیکی و جلوگیری از تاثیر گذاری آنها بر پوست، چشم ها، دهان و بینی فرد خواهد بود. عملیات خنثی سازی باید بتواند به طور همزمان حداقل 2 تهدید شیمیایی و یا 3 تهدید بیولوژیک را شامل گردد. الزامات مذکور باعث شدند تا فرایند طراحی سمت و سویی طبیعی به خود بگیرد.

به گفته دارپا با شبیه سازی بافت پوست کوسه بر طیف متنوعی از مواد مورد استفاده برای کاربردهای ضد میکروبی، می توان به ویژگی ذاتی ضد آلودگی و رسوب پوست این حیوان دست یافت.

اما چه الزمات شیمیایی و بیولوژیکی برای لباس های محیطی الهام گرفته از پوست کوسه مشخص شده است؟

در بعد شیمیایی لباس باید قادر به محافظت اپراتور خود از گاز کلر، آمونیاک، گاز خردل، سموم ارگانوفسفره به خصوص سارین و وی ایکس (عامل اعصاب) باشد. دفاع باکتریایی شامل باسیلوس آنتراسیس و استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) می گردد و محافظت ویروسی نیز مواردی از جمله آنفلوانزا، راینو ویروس و تب خونریزی دهنده ویروسی مانند ابولا را پوشش می دهد. علاوه بر عوامل نام برده، محافظت در برابر سم رایسین، بوتولیسم و اپیوئیدهای مصنوعی نیز ضروری خواهد بود. طبق برنامه ریزی های صورت گرفته لیست اولیه از کارخانه هایی که برای فراوری چنین لباسی اعلام آمادگی می نمایند، در سال 2020 ارائه خواهد شد. پس از آن نیز برنده با همکاری آژانس تا سال 2025 اقدام به ساخت نمونه نهایی خواهد نمود.

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

منبع: عصر ایران
انتشار: 6 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 647

به "بازوی تحقیقاتی پنتاگون و الهام از پوست کوسه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازوی تحقیقاتی پنتاگون و الهام از پوست کوسه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید