خبرنگاران رایزنی بورل و چاووش اغلو درباره کاهش تنش ها در شرق مدیترانه

به گزارش آخرین خبر، لندن- خبرنگاران- جوسپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه روز پنجشنبه در تماس تلفنی درباره ضرورت کاهش تنش ها در شرق دریای مدیترانه توافق کردند.

خبرنگاران رایزنی بورل و چاووش اغلو درباره کاهش تنش ها در شرق مدیترانه

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه با انتشار پیامی در توئیتر اضافه کرد؛ 2 طرف همچنین درباره همکاری با یکدیگر در مورد برقراری آتش بس در لیبی در چارچوب فرایند صلح برلین رایزنی کردند.

اعتراض ها در اروپا به آنچه اقدامات تحریک آمیز ترکیه در مورد حفاری در شرق دریای مدیترانه خوانده می گردد، بالا گرفته است.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه امروز هشدار داد که اگر اتحادیه اروپا به این تحولات پاسخ ندهد، اشتباه بزرگی را مرتکب شده است.

وی در نشست خبری مشترک با همتای قبرسی خود اضافه کرد؛ این بخش از دریای مدیترانه برای 2 کشور ما به لحاظ امنیتی و انرژی حائز اهمیت است. اگر امنیت مان در دریای مدیترانه را در دست بازیگران دیگر رها کنیمِ اشتباه مهلکی را مرتکب شده ایم.

مکرون دامه داد: این تحرکات به نفع اروپا نیست و فرانسه اجازه چنین اقداماتی را نمی دهد.

وزیر خارجه آلمان نیز به ترکیه هشدار داده که از اقدامات تحریک آمیز خود در منطقه دست بردارد.

هایکو ماس در اظهار نظری توضیح داد؛ ترکیه در صورتی که می خواهد روابط کشورش با اتحادیه اروپا رو به پیشرفت باشد، باید از عملیات حفاری در منابع طبیعی در آب های مدیترانه شرقی دست بردارد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه می گوید: فعالیت کشتی های لرزه نگاری و حفاری کشورمان (در مدیترانه شرقی) به مجوز دیگران نیازی ندارد. تا به امروز در چارچوب قوانین بین المللی دریایی و حقوق خود در دریای مدیترانه عمل نموده و ادامه خواهیم داد.

او پیش تر در کنفرانسی رسانه ای اعلام نموده بود که آنکارا همراه با دولت لیبی در صدد اکتشاف و توسعه نفت و گاز در میادین مدیترانه است.

منبع: ایرنا
انتشار: 27 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1190

به "خبرنگاران رایزنی بورل و چاووش اغلو درباره کاهش تنش ها در شرق مدیترانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رایزنی بورل و چاووش اغلو درباره کاهش تنش ها در شرق مدیترانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید