خبرنگاران نمایندگان با کاهش سابقه تصدی داوطلبان ریاستجمهوری موافقت کردند

به گزارش آخرین خبر، تهران- خبرنگاران- نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست جلسه علنی امروز برای آنالیز اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری با تغییر سابقه تصدی نامزدها از 6 به 4 سال موافقت کردند.

خبرنگاران نمایندگان با کاهش سابقه تصدی داوطلبان ریاستجمهوری موافقت کردند

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرنگاران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز -چهارشنبه- در جریان آنالیز طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، با پیشنهاد محمد رضا میرتاج الدینی مبنی بر کاهش سابقه تصدی از 6 سال به 4 سال موافقت کردند.

در بند 10 این طرح آمده است:سابقه تصدی حداقل مجموعاً 6 سال در مناصب ذیل:

الف- مقام سیاسی موضوع بندهای الف تا ج ماده (71) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386/7/8

ب- معاون رؤسای قوای سه گانه

پ- دبیر شورای عالی امنیت ملی یا دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام

ت- رئیس کل بانک مرکزی

ث- رئیس دیوان محاسبات کشور

ج - استاندار

چ- شهردار شهرهای بالای دو میلیون نفر جمعیت

ح- رئیس سازمان ها و نهادهای دولتی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی در سطح ملی

خ- فرماندهان عالی نیروهای مسلح با صندلی سرلشکری و بالاتر

د- رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور

ذ- مدیر حوزه های علمیه کشور

میرتاج الدینی در شرح پیشنهاد خود گفت: در گذشته همه افراد می توانستند داوطلب ریاست جمهوری شوند در شرایط کنونی نباید محدودیت زیادی در این طرح به وجود آوریم که افراد نادری بتوانند شرکت نمایند باید این طرح را توسعه دهیم ما جایی برای استادان دانشگاه و حوزه های دینی نداریم چه بسا افرادی در مقام وزارت نباشند، امااز نظر سیاسی و مدیریتی نخبه است و باید بتواند در انتخابات شرکت کند.

نماینده تبریز گفت: برای تشخیص مدیر و مدبر بود بند 10 ذکر شده و گفتند 6 سال سابقه مدیریت در مناصب سیاسی چون امر برای ثبت نام است باید 6سال به 4 سال تغییر کند. اگر شخصی 4 سال وزیر باشد برای تصدی پست ریاست جمهوری کافی است و توان مدیریتی در یک دوره معین می گردد و اگر با حضور دریک دوره مجلس شرایط مدیریتی اش معین می گردد بجای 6 سال باید 4سال در نظر گرفته گردد و نکته دوم این است که مجموع سوابق فرد را در این مناصب در نظر بگیریم نه اینکه به طور دقیق در یک وزارتخانه باشد.

میرتاج الدینی افزود: باید بگذاریم همه نخبگان جامعه شرایط داوطلبی ریاست جمهوری را پیدا نمایند و احراز شرایط آن با شورای نگهبان است.

محمد صفایی نماینده مردم گناباد در مخالفت با این پیشنهاد اظهار کرد: ما برای دیوان محاسبات 20 سال سابقه اجرایی می خواستیم و برای ریاست جمهوری دست کم 6 سال که در طرح پیشنهاد شده است با توجه به شرایط مدیریت در جامعه در نظر داشته باشید که 70 درصد بهره وری مربوط به مدیریت است و این 6 سال حداقل تجربه ای است که نیازمند است.

غلامعلی کوهساری نماینده مردم آزادشهر در موافقت با این پیشنهاد گفت: در ماده 35 شرایط اختصاصی بند 6 مدیر و مدبر بودن اشاره شده و سابقه تصدی حداقل 6سال ذکر شده اگر شخصی 4 سال به عنوان یک وزیر در دولت کار نموده باشد و در دوره بعدی این سمت را نداشته باشد حتما قبل از این 4سال سابقه و عملکرد موفقی داشته که به سمت وزارت رسیده است و اگر به هر دلیلی نتواند در دوره بعد وزیر گردد ما این شخص را از نامزدی ریاست جمهوری محروم می کنیم من با پیشنهاد 6 سال موافق نیستم و 4 سال کفایت می نماید.

محمد جواد کولیوند نماینده دولت در موافقت با این پیشنهاد، گفت:در قانون اساسی دوره ریاست جمهوری و مجلس 4 سال دیده شده و اگر ما بگوییم 6 سال سابقه داشته باشد به ندرت یک دوره و نیم وجود داشته است. به این پیشنهاد رای موافق دهید. معاون اول رییس جمهوری و وزرا عمدتا برای یک دوره چهار ساله انتخاب می شوند بر این مبنا باید شرایط برای افراد دیگری هم فراهم گردد تا بتوانند داوطلب ریاست جمهوری شوند.

منبع: ایرنا
انتشار: 28 دی 1399 بروزرسانی: 28 دی 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1435

به "خبرنگاران نمایندگان با کاهش سابقه تصدی داوطلبان ریاستجمهوری موافقت کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نمایندگان با کاهش سابقه تصدی داوطلبان ریاستجمهوری موافقت کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید