خبرنگاران کاهش شاخص بورس عربستان به دنبال سقوط قیمت جهانی نفت

به گزارش آخرین خبر، تهران- خبرنگاران- شاخص بورس عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس روز سه شنبه به دنبال سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهش یافت.

خبرنگاران کاهش شاخص بورس عربستان به دنبال سقوط قیمت جهانی نفت

به گزارش خبرگزاری رویترز، شاخص بازار بورس عربستان با کاهش 2 درصدی سهام شرکت نفتی آرامکو و 3.9 درصدی سهام شرکت صنعتی (سابک)، 1.6 درصد کاهش یافت.

این در حالی است که عربستان سعودی به عنوان عظیمترین صادر کننده نفت در دنیا ماه گذشته اعلام نموده بود که حدود 5 درصد از بودجه امسال این کشور معادل 50 میلیارد ریال سعودی کاهش یافته و قرار است در مورد هزینه های این کشور با توجه به شرایط بازار نفت بازنگری انجام گردد.

شاخص بورس دبی نیز به دنبال کاهش 4.8 درصدی سهام بانک ملی امارات دبی به عنوان عظیمترین بانک این امارت نشین و 4.1 درصدی بانک اسلامی دبی، 3.3 درصد کاهش داشت.

بانک ملی دبی روز دوشنبه اعلام نموده بود که سود خالص این بانک 24 درصد در سه ماهه نخست امسال میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته و به 566.33 میلیون دلار رسیده است.

بر اساس این گزارش، شاخص بورس ابوظبی نیز با کاهش 4.9 درصدی سهام بانک ابوظبی کاهش 2.7 درصدی یافت.

بورس قطر نیز به دلیل کاهش 2.3 درصدی سهام بانک ملی قطر و 2.3 درصدی سهام پتروشیمی این کشور 1.4 درصد کاهش داشت.

قیمت هر بشکه نفت پایه وست تگزاس اینترمدیت (WTI) برای تحویل در ماه می، در جریان معاملات روز دوشنبه بازارهای دنیای، عظیم ترین سقوط روزانه خود را تجربه کرد و با 316 درصد کاهش به منفی 39 دلار و 55 سنت رسید که رقمی بی سابقه در طول تاریخ به شمار می رود.

در همین حال، نفت خام برنت دریای شمال که شاخص اصلی بهای نفت در اروپا و بقیه دنیا محسوب می گردد هم روز دوشنبه با حدود 9 درصد کاهش، برای تحویل در ماه ژوئن، به بشکه ای 26 دلار سقوط کرد.

نهمین نشست وزیران نفت و انرژی 23 کشور عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) 21 فروردین ماه به صورت کنفرانس ویدئویی و به ریاست مشترک وزیران انرژی عربستان و روسیه برگزار گردید. در این نشست شرکت کنندگان بر سر کاهش فراوری روزانه حدود 10 میلیون بشکه نفت توافق کردند.

همچنین بر اساس توافق جدید، قرار است اوپک پلاس فراوری خود را به 20 میلیون و 500 هزار بشکه در روز برساند.

پایان توافق کاهش فراوری اوپک پلاس نهایی شد تا در مجموع 9.7 میلیون بشکه از فراوری خود را برای تعادل قیمت از بازار خارج کند.

براساس این توافق، تاکید شده که سهم اعضای اوپک از کاهش فراوری بر اساس میزان فراوری اکتبر سال 2018میلادی(آبان 1397)، کاهشی 6 میلیون بشکه ای خواهد بود.

منبع: ایرنا
انتشار: 26 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1010

به "خبرنگاران کاهش شاخص بورس عربستان به دنبال سقوط قیمت جهانی نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کاهش شاخص بورس عربستان به دنبال سقوط قیمت جهانی نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید