در نشست قاهره درباره سوریه مطرح شد؛ ترکیه تجاوز نظامی به شمال سوریه را متوقف کند

به گزارش آخرین خبر، دبیرکل اتحادیه عرب در نشست فوق العاده این اتحادیه درباره سوریه، ضمن محکوم کردن حمله ترکیه به سوریه خواستار توقف آن شد.

در نشست قاهره درباره سوریه مطرح شد؛ ترکیه تجاوز نظامی به شمال سوریه را متوقف کند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب در نشست امروز وزرای خارجه عرب درباره سوریه، با محکوم کردن حمله ترکیه به شمال سوریه، گفت که ترکیه برای تغییرات بزرگ در ماهیت جمعیت این منطقه تلاش می کند.

وی با اشاره به اینکه امنیت سوریه بخشی از امنیت ملی عربی است، از ترکیه خواست تا عملیات نظامی در شمال سوریه را متوقف کرده و نیروهای خود را از خاک سوریه خارج کند.

طبق گزارش وبگاه الیوم السابع، ابوالغیط با تأکید بر اینکه عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه، تجاوز به خاک یک کشور عربی و حاکمیت آن است، گفت که ترکیه مسئول این تجاوز خطرناک است.

وی تشریح کرد که هدف از تجاوز ترکیه به سوریه، جداسازی بخشی از خاک سوریه است.

او خواستار مداخله شورای امنیت و ضرورت دستیابی به توافقنامه بین المللی در محکومیت تجاوز ترکیه به سوریه و توقف فوری این تجاوزات شد.

دبیرکل اتحادیه عرب گفت که ترکیه برای اشغال مناطق شمال سوریه و طرد ساکنان آن تلاش می کند و گزارشات نشان می دهد که نزدیک به 300 هزار نفر از خانه و کاشان خود آواره شده اند و علاوه بر آن نگرانی درباره پاکسازی نژادی در این منطقه وجود دارد.

همچنین انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات تأکید کرد که تجاوز ترکیه ثبات منطقه را برهم می زند.

طبق گزارش شبکه اسکای نیوز، قرقاش افزود که یورش ترکیه به سوریه توان تروریست ها را تقویت می کند.

وی با اشاره به اینکه امارات از تلاش های بین المللی برای حل مسالمت آمیز بحران سوریه حمایت می کند، فعال سازی نقش عربی در سوریه را ضروری دانست.

این وزیر اماراتی بر موضع قاطع کشورهای عربی برای مقابله با ترکیه و اخراج آن از سوریه تأکید کرد و گفت که امارات از راهکار سیاسی بر اساس توافقنامه ژنو حمایت می کند.

قرقاش همچنین گفت که امارات با حضور نیروهای بیگانه در خاک سوریه مخالف است.

ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن نیز گفت که کشورش مخالف تجاوز ترکیه به سوریه است و آن را محکوم می کند.

وی شرح داد که دستیبای به راهکار سیاسی برای حفظ وحدت سوریه ضروری است.

جبران باسیل وزیر خارجه لبنان نیز گفت: ما امروز نه علیه ترکیه بلکه به خاطر سوریه در اینجا گردهم آمده ایم و حال آنکه سوریه غایب است.

وی خواستار بازگشت سوریه به کرسی خود در اتحادیه عرب پس از غیبت هشت ساله شد و افزود: آیا هنوز وقت آن نرسیده که سوریه به آغوش اتحادیه عرب بازشود؟ آیا وقت آن نرسیده که به حمام خون و تروریسم و موج آوارگی و بی خانمان شدن (سوری ها) خاتمه داده شود؟

وزیر خارجه لبنان همچنین بر مخالفت با هر گونه تجاوز به سوریه تأکید کرد و گفت که مصلحت کشورهای عربی در اجماع این کشورها برای حمایت از خاکشان است.

عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی نیز عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه را نقض حاکمیت سوریه خواند و جامعه جهانی را به عمل به مسئولیت خود در قبال این تجاوزات که تأثیرات منفی بر صلح و امنیت جهانی دارد، دعوت کرد.

الجبیر گفت: این تجاوز خطر بزرگی برای اوضاع انسانی و امنیتی است.

وی خواستار حفظ وحدت سوریه و تلاش برای حل سیاسی و خروج همه شبه نظامیان از سوریه شد.

محمد علی الحکیم وزیر خارجه عراق نیز تجاوز به سوریه را نقض آشکار حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی این کشور دانست که به درگیری های بیشتر در سوریه و منطقه منجر می شود و تلاش های جامعه جهانی برای دستیابی به راهکار سیاسی جهت خاتمه دادن به درد و رنج ملت سوریه را تضعیف می کند.

وی افزود که یورش ترکیه به شمال سوریه، اقدامی خطرناک است که به بحرانی شدن اوضاع انسانی و تشدید درد و رنج ملت این کشور منجر می شود و باعث احیای توان تروریست ها و تضعیف تلاش های بین المللی برای مبارزه با گروه های تروریستی به خصوص داعش می شود و خطری برای صلح و امنیت جهانی است.

وزیر خارجه عرب همچنین ایفای نقش اتحادیه عرب، حمایت از سوریه و احیای عضویت آن در اتحادیه عرب را خواستار شد و از جامعه جهانی خواست به مسئولیت خود برای توقف سریع عملیات های نظامی و پیدا کردن راهکار سیاسی جهت خاتمه دادن به درد و رنج مردم سوریه، عمل کند.

الحکیم همچنین بر مخالفت عراق با دخالت در امور داخلی سوریه تأکید کرد و همه طرف های سوری را به ورود به روند دموکراسی جهت تضمین حق همه اقشار ملت سوریه فراخواند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 1 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 494

به "در نشست قاهره درباره سوریه مطرح شد؛ ترکیه تجاوز نظامی به شمال سوریه را متوقف کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در نشست قاهره درباره سوریه مطرح شد؛ ترکیه تجاوز نظامی به شمال سوریه را متوقف کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید