دولت ورشکسته نمی تواند مشکل گرانی خانه را حل نماید، طرح مسکن استیجاری به کجا خواهد رسید؟

به گزارش آخرین خبر، کارشناس بازار مسکن گفت: هیچ ارگانی برای ساخت طرح مسکن استیجاری با اعطای زمین رایگان به دولت از خود گذشتگی نمی کند، طرح مسکن استیجاری هم برای خالی نبودن عریضه است.

دولت ورشکسته نمی تواند مشکل گرانی خانه را حل نماید، طرح مسکن استیجاری به کجا خواهد رسید؟

جهت دریافت خدمات خرید درب ضد حریق با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

گروه اقتصادی خبرنگاران، روزگاری مادرم می گفت اجاره نشینی، خوش نشینی، اینجا خوب نباشد می رویم جای دیگری، اما این روز ها دیگر اجاره نشینی خوش نشینی نیست، اجاره نشینی بی خوابی های شبانه و دربه دری های این بنگاه و آن بنگاه و دست از پا درازتر برگشتن است، این روز ها اجاره نشینی نه تنها خوش نشینی نیست، بلکه پاسخ به یک احتیاج فوری است برای اینکه فقط سقفی باشد برای در امان ماندن از گرما و سرما، دولت ها با سیاست هایشان اجاره نشینی را به کام مردم تلخ نموده و خوش بودن آن را به کام عده ای ریختند که آنقدر ملک و سرمایه دارند که معنی مستاجری و دربه دری را در این بخش درک نمی نمایند. مستاجری و کرایه های بالا که داد همه را درآورده در آخرین سال کاری دولت تکانی هم به این دولت داده است تا علاوه بر طرح های عقیم مانده این سالها، طرحی به نام فراوری مسکن استیجاری را مطرح کند. مسعود نجفی؛ کارشناس مسکن دراین تبادل نظر با ذکر چند دلیل عقیم ماندن این طرح را هم برای ما بیان نموده است.

همه کارشناسان اقتصادی و بازار مسکن معتقدند مسکن در همه جای جهان مساله حل شده ای است و درایران هم حل شدنی است آیا واقعا این کلاف پیچیده قابل باز کردن است؟

موضوع مسکن در ایران تبدیل به کلاف سردرگمی شده است هر چند راه چاره های مختلفی در این بخش وجود دارد، اما فقدان اراده در دولت بحث مسکن را بغرنج نموده است و، چون دولت می داند موضوع مسکن بحث مهم و یکی از دغدغه های اصلی زندگی است لذا برای خالی نبودن عریضه باید به نوعی مردم را سرگرم کند و سرگرمی بهتری به غیر از ارائه طرح های ناکارآمد که فقط در قالب حرف سخن و جلسات و سمینار ها کاربرد دارد نه چیز دیگری را دنبال می نماید. هفت سال گذشته بهترین مدرک برای تایید این موضوع است که دولت اراده و تمایلی برای حل مساله مسکن ندارد، احتیاجی نیست وزرای آقای روحانی دراین باره شرح دهند که چه شد و چه نشد که مسکن ساخته شد یا نشد، بلکه همین که برای حل مهمترین دغدغه مردم که مسکن است قدمی برداشته نشد نشان دهنده سیاست مورد نظر دولت دراین بخش است.

دولت آقای روحانی طرح های مختلفی را برای ساخت و ساز بیان کرد، اما هیچ کدام به نتیجه نرسید، نمی توان گفت طرحی داده نشده، طرح داده شد، اما کاری انجام نشد این موضوع را قبول دارید؟

ببینید حرف شما درست است. از روی کار آمدن دولت آقای روحانی تا کنون از طرح های مختلف با اسامی متفاوتی پرده برداری شده است، اما اینکه این طرح ها به دلیل اعطای رانت به چه کسانی عنوان شده جای بحث دارد! از سوی دیگر تا زمانی که طرح مسکن مهر بر روی زمین مانده و ناقص بود، به غیر از ایجاد رانت یا سرگرم کردن جامعه پیش کشیدن طرح هایی، چون مسکن امید، مسکن اجتماعی که اتفاقا سر و صدای زیادی به پا کرد یا صندوق مسکن پس انداز یا صندوق زمین و ساختمان و طرح های مختلف جامع مسکن چه ضرورتی داشت؟ هر چند که هیچ کدام هم به مرحله عمل نرسید. متاسفانه دولت هر روز درباره موضوع مسکن یک طرح جدید علم می نماید، طرح هایی که هیچ کدام به جایی نمی رسد، طرح هایی که استارت نمی خورد و تکلیف آن در سیاسی بازی های دولت هیچ گاه معین نشده است.

با این توصیف ها نباید به اجرای مسکن استیجاری هم امیدوار بود؟

شک نکنید در این فضا طرح خانه های استیجاری نیز در حد حرف باقی می ماند چرا که این طرح آغاز نشده آنقدر ابهام دارد که معین است به هیچ وجه به خاتمه دلخواه و معین نمی رسد. با آنالیز سطحی تعهدات دولت درباره ساخت واحد های مسکونی استیجاری می توان دریافت عملا این طرح را از همین الان باید شکست خورده دانست.

مثلا کدام تعهدات و کدام بخش ها در موضوع ساخت مسکن استیجاری قابل تحقق نیست؟

دولت برای ساخت واحد های مسکونی استیجاری به یاری بخش خصوصی احتیاج دارد، لازمه ساخت و سازی در این حد عظیم همکاری بسیاری از ارگان های دولتی و عمومی مثل شهرداری و وزارتخانه هاست، دولت از شهرداری، وزارت راه و سایر وزارتخانه ها خواسته که زمین های اضافی خود را برای ساخت واحد های استیجاری به دولت بدهند، اگر فقط در این خواسته دولت درنگی کنیم به سادگی متوجه می شویم که عملا این طرح از همین بند اول شکست خورده است به این دلیل که هیچ وزارتخانه ای و هیچ کدام از شهرداری های کشور تمایلی به بخشیدن زمین خود به صورت مجانی به دولت ندارند! اگر دولت بخواهد به این سازمان ها بابت خرید زمین پول بدهد که این می گردد نقص غرض، لذا هیچ ارگانی چنین از خود گذشتگی نمی نماید و برای این موضوع قدمی از قدم برنمی دارد! که بخواهد زمین های تحت اختیار خود را به صورت رایگان به دولت برای خانه سازی بدهد، دولت سالهاست کوشش می نماید تا زمین های پادگان ها را در شهر ها بگیرد، اما همچنان در برابر این موضوع مقاومت می نمایند و حاضر نیستند از شهر ها خارج شوند، بنابراین این حرف دولت چندان قابل اتکا نیست، لذا نمی توان به اعطای زمین رایگان از این جهت و ساختن واحد مسکونی ارزان قیمت استیجاری چندان امیدوار بود. قطعا اعطای زمین رایگان از سوی نهاد ها و شهرداری ها اصل و بنیان این قضیه را به هوا می برد.

موضوع دیگری که دولت مطرح نموده این است که برای ساخت واحد های مسکونی استیجاری کلیه مجوز ها و پروانه ها از سوی شهرداری کاهش 50 درصدی می گیرند، در حالی که شهرداری ها اعلام نموده اند با مسائل متعددی اقتصادی دست و پنجه نرم می نمایند و امکان تامین بودجه خود را ندارند و تنها به اتکای همین عوارض ها و اقتصادیات ها و حق پروانه ها کسب درآمد می نمایند دولت چگونه و با چه ابزاری می تواند شهرداری را برای کاهش 50 درصدی نرخ مجوز ها راضی کند؟ همچنین دولت اعلام نموده 25 میلیون تومان با نرخ سود صفردرصدی در اختیار پیمانکاران قرار می دهد، دولت باید به این سوال پاسخ دهد که دولت ورشکسته ای که سالهاست با کسری بودجه نفس اقتصاد را گرفته چگونه می تواند چنین تعهدی را اجرایی کند؟ آیا دولتی که برای تامین کسری بودجه به سراغ بورس و بازار سرمایه رفته، برای تامین این کسری خود را به در و دیوار زده و در آخر دست به دامن بورس شده تا در فضای کاذب که با ادله می توان درباره آن حرف زد که این بورس بازی های بی ضابطه و بی قاعده در آینده ای نه چندان دور چه بحرانی بر کشور وارد می نماید آیا می تواند چنین تعهدی را اجابت کند؟ هنگامی که دولت پولی برای اختصاص دادن به کسب و کار های تعطیل شده یا کارگرانی که بعد از کرونا از کار اخراج شدند و نان شب خود را با هزار مصیبت تامین می نمایند چاره ای ندارد چگونه، از چه محلی و با چه بودجه ای می خواهد وام 25 میلیونی را به ازای هر واحد به پیمانکار پرداخت کند؟ ایرادات مختلفی به تعهدات دولت وارد است مگر دولت می تواند مصالح مورد احتیاج طرحی به این عظیمی را با 30 درصد تخفیف تامین کند، جای تاسف دارد که عنوان گردد دولت نگاه انسانی و دلسوزانه ای به دغدغه های اجتماعی ندارد و آنچه در این طرح های اجرا نشدنی دنبال می نماید، طرح هایی که هیچ گاه به ثمر نمی نشیند فقط و فقط برای عبور دادن مقطعی خود از بحرانی است که خود عامل آن بوده است در حالی که مشکل مسکن با راه چاره هایی قابل حل است، به شرطی که دولت تمایلی به حل این موضوع داشته باشد که متاسفانه چنین عزمی ندارد و برای برطرف معضل مسکن مردم احتیاجی نمی بیند، بنابراین این طرح و سایر طرح هایی که از سوی این دولت مطرح می گردد صرفا ادعایی بیش نیست، لذا براساس مستندات می توان گفت دولت هرازگاهی کوشش می نماید در اثر نقدها مردم و کارشناسان با طرح های غیر قابل اجرا در جامعه موجی ایجاد کند و به نوعی با اذهان مردم بازی کند، این طرح ها موجب بهره برداری بعضی می گردد و مدتی موجی ایجاد می نمایند و با اذهان مردم بازی می نمایند و ذهن مردم را مدتی به خود مشغول می نماید، اما هیچ مبنایی برای عملیاتی و اجرایی شدن آن طراحی نشده و فقط و فقط حرف بی پشتوانه و بی اساس است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1085

به "دولت ورشکسته نمی تواند مشکل گرانی خانه را حل نماید، طرح مسکن استیجاری به کجا خواهد رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت ورشکسته نمی تواند مشکل گرانی خانه را حل نماید، طرح مسکن استیجاری به کجا خواهد رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید