ظریف: نیازی به بستن تنگه هرمز نیست ، لازم بود به اروپا به اندازه کافی زمان دهیم

به گزارش آخرین خبر، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت وگویی با فرانس 24 بار دیگر تاکید نمود که اگر اروپا به تعهدات خود عمل کند، ایران از اقدامات خود بازخواهد گشت.

ظریف: نیازی به بستن تنگه هرمز نیست ، لازم بود به اروپا به اندازه کافی زمان دهیم

برای رزرو قطار اروپا با بهترین ها مشورت کنید و مناسبترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

ایسنا نوشت: محمدجواد ظریف در پاسخ به این پرسش که چرا ایران در توافق هسته ای باقی مانده است، گفت: چون برجام یک توافق جامع بر سر مسئله هسته ای است که با چشمان باز منعقد شد. ما می دانستیم که نمی توانیم به یکدیگر اعتماد کنیم. این توافق بر پایه بی اعتمادی متقابل منعقد شد. ما سازوکارهایی را مشخص کردیم که در صورت تخطی از مفاد توافق، از آنها استفاده کنیم. حال نیز ما داریم از آن سازوکارها استفاده می کنیم تا مجبور به ترک برجام نشویم.

وی اضافه نمود: ما صبر استراتژیکی از خود نشان داده ایم. این صبر استراتژیک احتیاج بود تا اروپا زمان کافی داشته باشد و پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای بتواند به تعهداتش عمل کند. متاسفانه اروپا نتوانست در 15 ماه به تعهدات خود عمل کند و ما مجبور شدیم اقدامات خاصی را اتخاذ کنیم اما اگر اروپا تدابیر لازم را اتخاذ کند، اقدامات ما برگشت پذیر خواهند بود.

ظریف در ادامه گفت: مهم این است که طرف های اروپایی بفهمند که آیا واقعا می خواهند به خواسته های یک قدرت خارجی که آنها را برای پیروی از قوانین بین المللی مجازات می نماید، تن دهند؟ آینده اروپا در چندجانبه گرایی و قانون نهفته شده است. اروپا در این زمینه دست بالاتر را در اختیار دارد. اگر اروپا به آمریکا اجازه دهد که به اقداماتش دامه دهد، در واقع اجازه داده که بنیان سیستم دنیای و آینده روابط بین الملل نابود گردد.

وی در مورد ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس نیز اظهار کرد: آمریکا برای چه ائتلاف دریایی در خلیج فارس تشکیل داده است؟ آمریکا این ائتلاف را تشکیل داده تا اشتباهات خودش را جبران کند. آمریکا عامل تنش در خلیج فارس است. آزادی کشتیرانی یک وظیفه دنیای است و آمریکا به دزدی دریایی می پردازد. ایران، سایر کشورهای خلیج فارس و کسان دیگری که به خلیج فارس احتیاجمندند می توانند با همکاری هم از آن محافظت نمایند. آمریکا تنها باید از مردم آزاری دست بکشد. خلیج فارس به ائتلاف احتیاجی ندارد. اگر آمریکا سایر دنیا را اذیت نکند، مسئله ای نخواهد داشت.

وزیر امور خارجه کشورمان در مورد بستن تنگه هرمز گفت: احتیاجی به بستن این تنگه نیست. ما امنیت خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز را حفظ می کنیم. ما 15000 مایل خط ساحلی با خلیج فارس و 15000 مایل خط ساحلی با دریای عمان داریم. قسمت های شمالی تنگه هرمز نیز در اختیار ماست. اگر منافع ما در حفاظت از این تنگه نباشد، ورود ناوهای خارجی به این تنگه تنها باعث ناامنی خواهد شد. ما قدرتی نیرومند در منطقه و مسئول امنیت اینجا هستیم. ما باید امنیت را برای همه فراهم کنیم. من با رئیس جمهور مکرون درباره حفظ آزادی کشتیرانی در همه نقاط صحبت کردم. حفظ آزادی کشتیرانی یک وظیفه دنیای است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 شهریور 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 285

به "ظریف: نیازی به بستن تنگه هرمز نیست ، لازم بود به اروپا به اندازه کافی زمان دهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریف: نیازی به بستن تنگه هرمز نیست ، لازم بود به اروپا به اندازه کافی زمان دهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید