عربستان، پیامدهای حملات به آرامکو: ترافیک نفتکش ها در بنادر و کاهش تولید نفت

به گزارش آخرین خبر، حملات به دو تاسیسات نفتی وابسته به شرکت آرامکو در روز شنبه به تجمع تعدادی نفتکش غول پیکر، توقف تولید 5.7 میلیون بشکه نفت خام در روز و افزایش شدید قیمت های جهانی منجر شده است.

عربستان، پیامدهای حملات به آرامکو: ترافیک نفتکش ها در بنادر و کاهش تولید نفت

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از العهد، طبق داده های شرکت روینیتیو، بعد از آن که حملات به کاهش تولید نفت عربستان سعودی به نصف باعث شده است دست کم 11 نفتکش غول پیکر در انتظار بارگیری محموله های نفت خام در بنادر راس تنوره و الجمعیه در خلیج فارس هستند در حالی که این آمار روز پنجشنبه 5 کشتی بود.

شرکت روینیتیو شرح داد، اختلال در عملیات بارگیری طی روزهای شنبه و یکشنبه باعث تجمع حامل های غول پیکر در لنگرگاه انتظار شده است.

داده های مارین ترافیک درخصوص اطلاعات بارگیری نشان می دهد که تعداد کشتی هایی که طی دو روز گذشته به بنادر سعودی وارد شدند به 59 کشتی کاهش یافته است در حالی که در مدت مشابه یک ماه قبل این عدد 68 کشتی بود(یعنی این که 9 کشتی به بنادر نرسیده اند)؛ این بدان معناست بعد از حمله به آرامکو، 18 میلیون بشکه نفت از انتقال محروم شده اند چرا که نفتکش غول پیکر می تواند روزانه حدود 2 میلیون بشکه نفت حمل کند.

گرگ لوئیس مدیرعامل حمل و نقل دریایی و انرژی در بانک سرمایه گذاری پی تی آی جی طی یادداشتی در روز دوشنبه نوشت: بخش نفتکش ها غافلگیر شده است و چه بسا در صورت تقاضای روزانه حدود 2.5 تانکر غول پیکر متحمل خسارت اولیه شوند که این خسارت جزئی در تولید نفت عربستان سعودی ممکن است منجر به ایجاد اختلال در بخش نفتکش ها شود.

دو منبع گفتند که بازگشت به سطح تولید عادی ممکن است ماه ها طول بکشد.

حملات اخیر به ظرفیت پالایش این کشور پادشاهی لطمه زده است در حالی که معاملات نفت خام برنت امروز- سه شنبه- حدود 20 درصد و معاملات بنزین ایالات متحده 9 درصد افزایش داشته است.

در ذیل مروری بر تاثیر حملات، به بازارهای نفت خام و تولیدات تاکنون می اندازیم:

نفت خام

-عربستان سعودی اعلام کرد که صادرات عادی خود طی هفته از طریق استفاده از ذخایر ادامه خواهد داد ولی بخشی از روند تحویل مختل شده است.

-چندین منبع تجاری گفتند که از خریداران نفت خام سعودی خواسته شده است نفت خام سنگین تقاضا کنند.

-عربستان سعودی مجبور شد خط لوله نفت به بحرین را ببندد. این خط روزانه 220 تا 230 هزار بشکه نفت خام سبک عربی را به پالایشگاه ستره منتقل می کند که گنجایش 267 هزار بشکه در روز را دارد.

-شرکت دولتی نفت بحرین بلافاصله برای مدیریت کشتی هایی جهت انتقال حدود 2 میلیون بشکه نفت خام از بندر راس تنوره سعودی به پالایشگاه هایش اقدام کرد.

محصولات تصفیه شده

-در پی این حملات، بازوی تجاری شرکت آرامکوی سعودی تلاش می کند محصولات نفتی را برای تحویل فوری خریداری کند.

-دو منبع اعلام کردند که بازوی تجاری آرامکو به دنبال خرید دیرل برای تحویل فوری است. عربستان سعودی در شرایط عادی صادر کننده خالص دیزل است.

-داده های تحلیلی فورتکسا نشان می دهد که حداقل دو نفتکش در بازه زمانی اوسط تا اواخر سپتامبر، که قرار بود در بندر الجبیل سعودی بارگیری شوند، مسیرشان را تغییر داده اند.

-طبق اعلام دو منبع تجاری و به نقل از آی. آر. آر متخصص در حوزه پژوهش های نفتی، عملیات در پالایشگاه های ساسرف و پتروربیق تا حدود 40 درصد کاهش یافته است.

ذخایر استراتژیک

-دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا صبح دوشنبه اعلام کرد که مجوز استفاده از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا را صادر کرده است.

-کره جنوبی اعلام کرد که استفاده از ذخایر استراتژیکش را در صورت تشدید اوضاع در سطح واردات نفت خام، بررسی خواهد کرد.

-دولت آلمان اعلام کرد که هرگونه تصمیم برای استفاده از ذخایر استراتژیک باید به شکل مشترک با دیگر کشورهای عضو در آژانس بین المللی انرژی اتخاذ شود.

توقف طولانی مدت تولید نفت در عربستان سعودی می تواند به افزایش قیمت سوخت برای مصرف کنندگان منجر شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 27 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 402

به "عربستان، پیامدهای حملات به آرامکو: ترافیک نفتکش ها در بنادر و کاهش تولید نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عربستان، پیامدهای حملات به آرامکو: ترافیک نفتکش ها در بنادر و کاهش تولید نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید