لبنان، کوشش آمریکا برای تاثیرگذاری بر فرایند تشکیل دولت، ادامه مواضع خصمانه جعجع ضد حزب الله

به گزارش آخرین خبر، منابع لبنانی در آستانه شروع رایزنی های پارلمانی از کوشش های ایالات متحده برای تحت تاثیر قرار دادن فرایند تشکیل دولت خبر می دهند.

لبنان، کوشش آمریکا برای تاثیرگذاری بر فرایند تشکیل دولت، ادامه مواضع خصمانه جعجع ضد حزب الله

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه البناء،اکنون در فضای سیاسی لبنان 3 موضوع حل و فصل شده است: انجام رایزنی های الزام آور مجلسی که فردا پنجشنبه در کاخ ریاست جمهوری برگزار می گردد، انتخاب تنها نامزد نخست وزیری که مورد پذیرش اکثریت قرار گرفته و شروع فرایند تشکیل دولت که مستلزم یک مرحله طولانی است.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

منابع مجلسی لبنان در مصاحبه با روزنامه البنا گفتند که درباره نقشه راه دولت آینده میان سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان و نبیه بری، رئیس مجلس توافقی حاصل شده است.

علی حسن خلیل، معاون سیاسی نبیه بری با تاکید بر ضرورت انجام مراحل طبیعی تشکیل دولت گفت که رایزنی های فردا هرگز نباید به تعویق بیفتد. ما در هیچ ائتلاف اسلامی در برابر مسیحیان و یا بالعکس نیستیم و باید رایزنی ها با اظهار نظر همه فراکسیون ها انجام گردد.

در همین زمینه منابع کاخ ریاست جمهوری گزارش دادند که رایزنی ها در موعد مقرر خود انجام خواهد شد و البته تا این ساعت هیچ تماسی میان منابع ریاست جمهوری و نخست وزیری حاصل نشده است.

روزنامه البنا درباره موضع حزب الله نوشت که این حزب تا به امروز تصمیم خود را درباره معرفی حریری به عنوان نامزد مورد نظر خود اعلام ننموده؛ اما منابع مطلع از موضع حزب الله اعلام کردند که فراکسیون وفاداری به مقاومت در مجلس لبنان تا این ساعت حریری را به عنوان کاندید نخست وزیری معرفی ننموده است مگر این که در فرصت باقی مانده تا شروع رایزنی ها توافقی میان این حزب با سعد حریری حاصل گردد.

به گفته منابع مذکور اختلاف نظر حزب الله و سعد حریری در سه نقطه است:

-شروط صندوق بین المللی پول

-برداشتن یارانه مواد اولیه و کالاهای اساسی

- افزایش مالیات بر ارزش افزوده و سایر مالیات ها

منابع همچنین گزارش دادند که درباره ترکیب دولت و نمایندگان فراکسیون های مجلسی و سهم مسیحیان در دولت یک تفاهم تقریبی میان میشل عون، رئیس جمهوری کشور و گروه های شیعه و جریان آزاد ملی با سعد حریری وجود دارد.

منابع مطلع همچنین اعلام کردند که آمریکا کوشش خواهد نمود تا از نفوذ حزب الله و جریان آزاد ملی در دولت بکاهد.

این منابع همچنین تصریح کردند که عدم تمایل حریری به تماس با جبران باسیل، رئیس جریان آزاد ملی و دور کردن وی از جریان نشست ها با دیوید شنکر، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در چارچوب فشار بر جریان آزاد ملی جهت از بین بردن اتحاد این جریان با حزب الله و در نهایت منزوی کردن این حزب از نظر ملی و سیاسی نمی تواند بی ارتباط با فشارهای آمریکا باشد.

منابع مذکور گفتند که حزب الله هرگز هم پیمان خود را در تشکیل دولت تنها نخواهد گذاشت.

از سوی دیگر سمیر جعجع، رئیس حزب نیروهای لبنانی اعلام نموده که این حزب جهت عدم ورود به هیچ گونه ابتکار مشترکی با حزب الله و جریان آزاد ملی و جنبش امل حریری را به عنوان نامزد نخست وزیری معرفی نخواهد نمود. سمیر جعجع پیش از این نیز گفته بود که باید افراد متخصص در دولت باشند و هیچ گروهی نباید معین تکلیف کند. شواهد حاکی از آن است که اعضای حزب جعجع در حال مذاکره غیر مستقیم با سعد حریری هستند تا نمایندگان خود را تحت عنوان وزرای متخصص در دولت مشارکت دهند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 آبان 1399 بروزرسانی: 30 آبان 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1325

به "لبنان، کوشش آمریکا برای تاثیرگذاری بر فرایند تشکیل دولت، ادامه مواضع خصمانه جعجع ضد حزب الله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لبنان، کوشش آمریکا برای تاثیرگذاری بر فرایند تشکیل دولت، ادامه مواضع خصمانه جعجع ضد حزب الله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید