مذاکرات سخت چین، ویتنام و کشورهای جنوب شرق آسیا درباره دریای چین جنوبی

به گزارش آخرین خبر، درحالی مذاکرات سخت پیش روی بسته جدید بین چین و کشورهای جنوب شرق آسیا با هدف کاهش تنش در دریای چین جنوبی دیده می گردد که ویتنام نیز خواهان درج تبصره هایی در آن است که پکن احتمالا آنها را قبول نمی کند.

مذاکرات سخت چین، ویتنام و کشورهای جنوب شرق آسیا درباره دریای چین جنوبی

با ما همراه باشید تا با بهترین تور ویتنام سفر کنید.

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری رویترز، براساس پیش نویس مذاکره شده مرام نامه آ.سه.آن، هانوی به دنبال این است که این توافق جدید بسیاری از اقدامات چین را در سراسر این راستا آبی مورد مناقشه متوقف کند که شامل ساخت یک جزیره مصنوعی، محاصره راستاهای آبی و استقرار موشک می گردد.

در پیش نویس این مرام نامه همچنین آمده که ویتنام به دنبال ممنوعیت یک راستا دفاع هوایی در منطقه معین شده است که پکن آن را به صورت یکجانبه در سال 2013 بر فراز دریای چین شرقی به وجود آورده است. مقام های دولت پکن چنین اقدامی را رد ننموده اند.

دولت هانوی همچنین از کشورهای حوزه جنوب شرق آسیا خواسته تا ادعای دریایی خود را در راستا تجاری و براساس قوانین بین المللی شفاف سازی نمایند؛ درخواستی که به ادعای چین در منطقه و گشت های دریایی آن در دریای چین جنوبی ضربه شدیدی وارد می نماید.

یان استوری، یکی از کارشناسان باسابقه مسائل مربوط به دریای چین جنوبی درباره این پیش نویس توافق گفته است: با توجه به این پیش نویس، شاهد چالش های زیادی میان ویتنام و چین خواهیم بود.

سخنگوی وزارت خارجه ویتنام گفته که این مذاکرات دباره مرام نامه اخیرا پیشرفت هایی را داشته و ویتنام به صورت فعالانه در آن شرکت نموده و سایر کشورها هم ماهیت سازنده ای از خود نشان داده اند.

این پیش نویس گزارش های اولیه را تایید می نماید که چین می خواهد مانورهای نظامی با قدرت های خارجی در دریای چین جنوبی متوقف شوند مگر آنکه تمامی مذاکره نمایندگان توافق نمایند.

در بیانیه ای که برای رویترز ارسال شده، وزارت خارجه چین گفته که مذاکرات درباره پیش نویس این مرام نامه محرمانه است و نمی تواند درباره آن اظهارنظر کند.

در اوت، مقام های آ.سه.آن و چین متن اولیه مذاکره را به عنوان یک نقطه عطف مورد استقبال قرار دادند.

لی کچیانگ، نخست وزیر چین ماه گذشته میلادی گفت که این توافق 2021 امضا می گردد؛ بازه زمانیکه بعضی نسبت به امضای آن در این زمان، تردید دارند.

این مرام نامه در سال 2002 و به عنوان اعلامیه اول درباره دریای چین جنوبی امضا شده بین چین و کشورهای حوزه آ.سه.آن امضا شد.

پیش نویس 19 صفحه ای این مرام نامه همچنان حاوی ابهاماتی در زمینه مسائل مهم شامل دامنه دقیق جغرافیایی است و اینکه آیا به صورت قانونی الزام آور هستند و چگونه این مناقشات حل و فصل خواهند شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 دی 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 565

به "مذاکرات سخت چین، ویتنام و کشورهای جنوب شرق آسیا درباره دریای چین جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذاکرات سخت چین، ویتنام و کشورهای جنوب شرق آسیا درباره دریای چین جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید