مصاحبه، حمید رزق: حربه عربستان برای جلوگیری از سقوط مارب، دیدگاه فراگیر انصار الله برای حل بحران یمن

به گزارش آخرین خبر، یک چهره رسانه ای یمنی با اشاره به اهداف عربستان از آتش بس در یمن گفت: عربستان در تلاش برای جلوگیری از سقوط مارب است و می کوشد تحت عنوان ابتکار عمل و دعوت به آتش بس مانع تسلط ارتش و کمیته های مردمی بر این شهر شود.

مصاحبه، حمید رزق: حربه عربستان برای جلوگیری از سقوط مارب، دیدگاه فراگیر انصار الله برای حل بحران یمن

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران ،حمید رزق مدیر برنامه های سیاسی شبکه المسیره یمن در گفتگو با خبرنگار بین الملل خبرنگاران گفت: عربستان در تلاش است با آتش بس در یمن راهی برای فرار از تنگنایی که در آن گرفتار شده است، پیدا کند و می کوشد با اعلام آتش بس فرصتی برای بازنگری در گزینه های خود بیابد.

وی افزود: عربستان تلاش دارد از تسلط یافتن ارتش و کمیته های مردمی یمن بر شهر مارب جلوگیری کند و در نظر دارد این هدف را تحت عنوان ابتکار عمل و دعوت به آتش بس عملی کند تا در این فاصله بتواند در گزینه های خود بازنگری کرده و جایگزینی برای برخی ابزارهای خود بیابد؛ ابزارهایی که ثابت شده است دیگر قابل استفاده نبوده و کارایی ندارد.

چک بی گناهی عربستان صادر نخواهد شد

رزق در شرح این مطلب افزود: هیچ یک از طرف های یمنی نه انصارالله و نه دیگران نمی توانند برای عربستان چک بی گناهی صادر کنند که با استفاده از آن نردبانی برای فرود آمدن از باتلاقی که خود را در آن گرفتار کرده است، فراهم کند.

وی تاکید کرد، عربستان در تنگنایی قرار گرفته است که نه می تواند به درخواست های عملی و واقعی صلح پاسخ دهد و نه قادر است جنگ و تجاوز را ادامه دهد.

وی در تشریح اینکه آیا عربستان واقعاً با اعلام آتش بس به دنبال پایان جنگ است یا اهداف دیگری را دنبال می کند؟ گفت: ابتکاری که عربستان آن را تحت عنوان آتش بس دو هفته ای کلید زده است، یک گام جدی نیست و آتش بس عربستان فاقد اهداف یک آتش بس واقعی است زیرا در واقع ریاض با انبوه مسائل و تنگناها روبرو است که بعد از شیوع ویروس کرونا و کاهش بهای نفت در چارچوب بحران روسیه و عربستان و ورود آمریکا به این بحران، شدت یافته است.

رزق ادامه داد: نکته مهم تر اینکه عربستان پس از پنج سال جنگ و تجاوز علیه یمن دستاوردی جز شکست نداشته است و در داخل خاک یمن نیز مزدوران یکی پس از دیگری در حال فروپاشی هستند و به موازات آن حملات پهپادها و موشک های بالستیک به شهرهای سعودی و در عمق خاک این کشور ادامه دارد.

با این شرحات باید گفت،موازنه قوا تغییر یافته است و نتایج کاملاً بر خلاف اهداف مورد نظر عربستان پیش می رود، بنابراین طبیعی است که عربستان با بهره برداری از موضوع شیوع کرونا کوتاه آمده و در صدد است در لباس انساندوستانه ظاهر شود و اینگونه نشان دهد که به ابتکار سازمان ملل برای مقابله با ویروس کرونا پاسخ می دهد اما در واقع به دنبال فرار از تنگنایی است که در آن گرفتار شده است.

فرصت سازی برای عربستان محال است

این چهره رسانه ای یمنی تأکید کرد: عربستان فریبکاری را در پیش گرفته و می کوشد یک پیروزی ظاهری و توهمی را از خود به نمایش بگذارد و از یمنی ها می خواهد فرصت برون رفت پیروزمندانه را برایش فراهم کنند که این محال است.

بر این اساس موضع شورای عالی سیاسی در صنعاء و نیز جنبش انصار الله مبتنی بر مخالفت با ابتکار عربستان و مراجعه به سازمان ملل است تا ابتکار عملی ارائه شود که شامل تصویر یک راهکار واقعی و آتش بس جدی باشد که بسته شدن صفحه جنگ و آغاز مرحله سیاسی را به دنبال داشته باشد که بر اساس آن گفتگوی یمنی- یمنی بدون دخالت خارجی و بدون دخالت منفی عربستان چه در سطح سیاسی و نظامی و یا امنیتی در پیش گرفته شود.

رزق در مورد این پرسش که آیا تأکید بسکمک از کارشناسان و ناظران بر اینکه عربستان درپس آتش بس به دنبال اهداف دیگری است،به معنی تکاپوی ریاض برای حملات دیگر است؟ پاسخ داد: همانطور که روشن است، عربستان در روزهای گذشته به آتش بس پایبند نماند و اندکی قبل نیز در 15 نوبت جوف و مارب و صعده را زیر آتش گرفت.

وی ادامه داد: از همان ابتدا نظام سعودی به آنچه خود اعلام کرده بود، پایبند نبود و صداقت نداشت از همین رو اکنون در تلاش برای فریب دادن یمنی ها و یافتن برون رفت و یک نقطه ضعف حتی سیاسی و روانی است و در این میان برخی طرف های ملی در صنعاء به شتاب به سمت نظام سعودی خواهند رفت حال آنکه عربستان پیشنهادی را مطرح کرده است که مضمون آن به معنی تبدیل شدن عربستان به چیزی شبیه سرپرست و یا میانجی است و اینکه صنعاء پیوستن به این ناظر و سرپرست را در گفتگوی یمنی- یمنی بپذیرد.

عربستان درصدد سازماندهی صفوف ازهم پاشیده خود است

رزق گفت: اما پاسخ این بود که عربستان به عنوان طرفی که آغازگر جنگ بود، نمی تواند یک طرف صلح و یا میانجی فرایند سیاسی باشد از همین رو عربستان اکنون عملا در تلاش است با پیشنهاد آتش بس دست کم برای خود وقت بخرد تا صفوف خود را ساماندهی مجدد کند.

همچنین یکی از اهداف اعلام آتش بس در تنگنا قرار دادن انصار الله و ارتش و کمیته های مردمی است تا به نبرد بازپس گیری مارب ادامه ندهند؛ نبردی که در جنگ عربستان و یمن بسیار مهم و سرنوشت ساز است.

وی در ادامه این مصاحبه شرح داد: عربستان در تلاش برای جلوگیری از سقوط مارب است و می کوشد تحت عنوان ابتکار عمل و دعوت به آتش بس مانع تسلط ارتش و کمیته های مردمی بر این شهر شود تا از این طریق بتواند برخی ابزارهای خود را که ناکارآمدی آنان ثابت شده است، جایگزین کند.

وی یادآور شد: تجربه ای که از عربستان داریم به درک شیوه تفکر نظام حاکم این کشور و تحرکات آن در زمینه های امنیتی، نظامی و سیاسی کمک می کند. اکنون جنگ ادامه دارد و ارتش و کمیته های مردمی در حال ادامه محاصره مارب و تنگ کردن دایره محاصره علیه مزدوران در مناطق باقی مانده هستند و در این شرایط چیزی به بازگشت این شهر به آغوش وطن باقی نمانده است که در این صورت خسارت عربستان بسیار بزرگ و پرسرو صدا خواهد بود.

شرو انصار الله برای آتش بس

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به موافقت انصار الله با دعوت سازمان ملل به پایان جنگ و در مقابل پیشنهاد عربستان مبنی بر آتش بس دو هفته ای آیا این شرایط موجب پایان جنگ خواهد شد و شرایط شما چیست؟ گفت: انصار الله و متحدانش دیدگاهی را برای حل فراگیر ارائه و تحویل سازمان ملل دادند که مهم ترین بخش آن آتش بس عملی در تمام جبهه ها و محورها است و شرط دوم نیز پایان محاصره هوایی، زمینی و دریایی یمن است.

شرط سوم نیز شامل خروج نیروهای بیگانه از خاک یمن است و علاوه بر این در این دیدگاه تأکید شده است که کشورهای متجاوز باید به دلیل تجاوز به یمن به فرایند بازسازی کشور و جبران خسارت های ناشی از جنگ متعهد باشند.

رزق شرح داد: این یک دیدگاه کامل است که بعد از آتش بس و پایان محاصره یمن با نظارت سازمان ملل اجرا می شود و باید ناظرانی از شورای امنیت برای نظارت بر توافق به یمن اعزام شوند تا همه طرف ها به آن پایبند باشند تا در ادامه با طرف های یمنی در یک گفتگوی سیاسی دیدار کنیم؛ گفتگویی که حاصل آن مشخص چشم انداز مرحله انتقالی باشد و در آن همه پرسی مردمی بدون دخالت منفی کشورهای منطقه چه عربستان و چه دیگران انجام شود.

وی ادامه داد: تا زمانی که عربستان به این دیدگاه پاسخ ندهد، محال است توافقی بر سر آتش بس حاصل شود، زیرا در شروط عربستان هدفی جز فریبکاری و خریدن وقت و تلاش برای فرار از آثار و تبعات جنگ و خروج از میدان نبرد بدون پذیرفتن نتایج آن وجود ندارد.

رزق گفت: عربستان ملزم به بازسازی یمن و تامین هزینه های تجاوز به مردم این کشور است زیرا مرتکب جنایت و تجاوزی شده است که هیچ یک از طرف های یمنی چه انصارالله و چه طرف های دیگر نمی توانند چک بی گناهی را برای آن صادر کنند و یا نردبانی برای فرار از باتلاقی که در آن گرفتار شده است، برایش فراهم کنند از همین رو عربستان اکنون در تنگنایی است که نه می تواند به درخواست های صلح عملی و واقعی پاسخ داده و نه می تواند جنگ را ادامه دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 997

به "مصاحبه، حمید رزق: حربه عربستان برای جلوگیری از سقوط مارب، دیدگاه فراگیر انصار الله برای حل بحران یمن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصاحبه، حمید رزق: حربه عربستان برای جلوگیری از سقوط مارب، دیدگاه فراگیر انصار الله برای حل بحران یمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید