پوتین و بایدن درباره برجام گفتگو کردند

به گزارش آخرین خبر، ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در نخستین گفت و گوی تلفنی با جو بایدن پس از انتخاب به عنوان رییس جمهوری آمریکا، بر لزوم بهبودی روابط مسکو و واشنگتن تاکید کرد و درباره برخی موضوع های بین المللی ازجمله برجام گفتگو کردند.

پوتین و بایدن درباره برجام گفتگو کردند

به گزارش ایرنا، دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد: پوتین آغاز کار در مقام رییس جمهوری آمریکا را به بایدن تبریک گفت و یادآورشد که بهبودی روابط روسیه و آمریکا به نفع دو کشور است و با توجه به مسوولیت ویژه آن ها برای حفظ امنیت و ثبات جهان به سود جامعه جهانی خواهد بود.

روسای جمهوری روسیه و آمریکا در رابطه با مبادله یادداشت های دیپلماتیک در خصوص دستیابی به توافق برای تمدید پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی یا پیمان استارت-2 بین دو کشور ابراز خرسندی کردند.

بیانیه دفتر مطبوعاتی کرملین افزود که در روز های آینده همه تشریفات و ترتیبات لازم برای تامین ادامه اعتبار این ساز و کار حقوقی بین المللی برای محدود کردن متقابل زرادخانه موشکی-هسته ای به سرانجام می رسد.

پیمان استارت 2 یا استارت نو برای کاهش تسلیحات هسته ای دو جانبه میان مسکو و واشنگتن امضا شد.

باراک اوباما رییس جمهوری وقت آمریکا و دمیتری مدودیف همتای روسی وی سال 2010 در پراگ پایتخت جمهوری چک با هم دیدار کرده و این پیمان را برای کاهش زرادخانه های هسته ای دو کشور امضا کردند.

آمریکا و روسیه طبق این قرارداد جدید، اجازه یافتند حداکثر یک هزار و 550 کلاهک مستقر کنند، حدود 30 درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در پیمان استارت که سال 2002 قید شد. نخستین پیمان سال 1991 منعقد شد و سال 2009 منقضی شد.

اعتبار استارت-2 روز پنجم ماه فوریه سال 2021 بسر می رسد.

پوتین و بایدن در خصوص مسائل مهم دوجانبه و دستور کار بین المللی مصاحبه کردند و امکان همکاری در مبارزه با مسائلی همچون شیوع همه گیر ویروس کرونا و نیز در حوزه هایی ازجمله تجاری و اقتصادی را بررسی کردند.

دو طرف از بین مسائل بین المللی، خروج یکجانبه آمریکا از پیمان آسمان های باز و برجام و نیز بحران اوکراین و پیشنهاد روسیه برای برگزاری اجلاس سران پنج عضو دائمی شورای امنیت را مطرح و بررسی کردند.

بر اساس این گزارش، گفت و گوی سران روسیه و آمریکا در فضای کاری و با صراحت انجام گرفت و دو طرف توافق کردند به تماس خود ادامه دهند.

منبع: فرارو
انتشار: 6 اسفند 1399 بروزرسانی: 6 اسفند 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1513

به "پوتین و بایدن درباره برجام گفتگو کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوتین و بایدن درباره برجام گفتگو کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید