چرا واحدهای مسکونی در زلزله سی سخت خسارت سنگین دیدند

به گزارش آخرین خبر، تهران (پانا) - مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره چرایی خسارات بالای واحدهای مسکونی در منطقه سی سخت در پی زلزله اخیر در این منطقه توضیحاتی داد.

چرا واحدهای مسکونی در زلزله سی سخت خسارت سنگین دیدند

جهت دریافت خدمات پتینه کار با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

زلزله روز 29 بهمن ماه سی سخت گرچه خسارت جانی نداشت و حدود 67 نفر را مصدوم کرد اما این زلزله خسارات زیادی را در واحدهای مسکونی برجای گذاشت و به گفته مسئولان این زلزله موجب شد تا واحدهای مسکونی در این منطقه از 60 تا 100 درصد دچار تخریب شوند. علی بیت اللهی، مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت وگو با پانا با اشاره به آنالیز میدانی خود از منطقه زلزله زده سی سخت اظهار کرد: زلزله سی سخت با بزرگی 5.6 ساعت 10 و نیم شب 29 بهمن رخ داد. منطقه سی سخت در ارتفاعات زاگرس واقع شده است. در این خطه قله دنا وجود دارد و این رشته ارتفاعات هم به نام دنا نامیده شده است. ارتفاعات منطقه به سمت غرب، حالت پرتگاهی و سه تیغ دارند به این معنی که شیب بسیار تندی دارد.

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اضافه نمود: سه تیغ و حالت پرتگاهی بودن ارتفاعات منطقه سی سخت، معرف گسل زاگرس مرتفع است که سیستم گسلی بسیار طولانی است و جزو 5 گسل طویل کشور است که از شمال غرب به جنوب شرق گسترش دارد. این قطعه گسلی نیز در همین ارتفاعات دنا هم به اسم گسل دنا نامیده می گردد.

وی ادامه داد: در دهه 60، در منطقه سی سخت، زلزله 5.9 ریشتر رخ می دهد. در اردیبهشت ماه سال 1397 نیز زلزله 5.2 رخ داد و سال جاری هم در سال 99 زلزله 5.6 رخ داد. این منطقه با شیب تند و کوهستانی و از نظر تراکم جمعیتی تُنُک است و جمعیت متمرکز زیادی در محدوده سی سخت و اطراف آن وجود ندارد.

بیت اللهی توضیح داد: نکته مهمی که وجود دارد این است که در مناطق کوهستانی از نظر مصالح ساختمانی به طور معمول ساختمان های سنتی با خاک و سنگ وجود دارد که اگر چنین دیواری را با یک فشار جانبی هول بدهید فرو می ریزد و اتصالات دیوار، فشار جانبی را نمی تواند تحمل کند اما در برابر نیروی سقف تحمل دارد. بنابراین ساختمان های موجود در منطقه که مصالح بنایی دازد و خارج از عرف و ضوابط غیرمهندسی ساخته شده اند، در زلزله آسیب دیده اند.

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: یکسری ساختمان های موجود هم که مهندسی ساخت یا اسکلت دار است و جدیدا ساخته شدند در زلزله آسیب دیده اند اما هر دوی ساختمان های بنایی و اسکلت دار دچار فروریزش نشده اند که موجب آسیب جانی شوند.

وی گفت: زلزله سی سخت از نظر زلزله شناسان، زلزله ای متوسط است و نباید مخرب تلقی گردد اما در این زلزله حدود 3100 واحد با درجات مختلف آسیب دیدند که بعضی از ساختمان ها باید کاملا تخریب شوند و بعضی هم احتیاج به تعمیرات دارد.

بیت اللهی با بیان اینکه شهر سی سخت شهری کم جمعیت است، گفت: این شهر بیش از 7 هزار جمعیت دارد و در زلزله اخیر ساختمان هایی که آسیب دیدند در امتداد گسل فعال که سابقه جدید لرزه خیزی داشته، بودند. بنابراین کیفیت ساخت و ساز و همچنین مصالح نامرغوب عامل اصلی آسیب دیدگی واحدهای مسکونی در زلزله سی سخت است.

وی با اشاره به ضرورت توجه به ساخت و ساز ساختمان ها گفت: قسمتی از کیفیت ساخت و ساز در اختیار مردم واقع شده است. با توجه به اینکه در این منطقه سابقه زلزله وجود دارد، بنابراین مردم باید کیفیت ساخت و ساز را مورد توجه قرار دهند و ساز و کار بیمه های ساختمان را مد نظر قرار دهند چون اگر همین فرایند ادامه یابد خسارات بیشتر خواهد بود.

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید نمود: آنچه از مشاهده میدانی منطقه زلزله زده سی سخت استنتاج می گردد این است که چون زلزله نزدیک به سطح زمین بوده است به صورت نقطه ای اثر نموده است و فقط منطقه سی سخت را تحت تاثیر قرار داده است. البته شتاب قابل ملاحظه ای داشته است اما نه آنگونه که خسارت بار باشد و در مجموع می توان گفت که با توجه به خسارت هایی که قبلا صورت گرفته است، آمادگی برای زلزله در این فصل وجود نداشت.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 18 فروردین 1400 بروزرسانی: 18 فروردین 1400 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1598

به "چرا واحدهای مسکونی در زلزله سی سخت خسارت سنگین دیدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا واحدهای مسکونی در زلزله سی سخت خسارت سنگین دیدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید