به دنبال عرضه موسیقی سالم بودیم، پیگیری طرح کنسرت برای همه

به گزارش آخرین خبر، به گزارش خبرنگاران، دست اندرکاران آلبوم حالا که می روی متشکل از محمد مهدی سیار شاعر، فرید سعادتمند آهنگساز و محمد معتمدی خواننده روز یکشنبه پنجم اسفند ماه طی یک نشست خبری که در کافه نخلستان سازمان هنری رسانه ای اوج برگزار گردید از روند فراوری و انتشار این آلبوم موسیقی عاشقانه گفتند.

به دنبال عرضه موسیقی سالم بودیم، پیگیری طرح کنسرت برای همه

آمدیم تا در کنار کم کاری نهادها، موسیقی سالم فراوری کنیم

احسان خداپرست مدیر طرح و برنامه مرکز مأوا در ابتدای این نشست خبری گفت: ما در کشورمان وقتی محصولات شنیداری را فراوری می کنیم همیشه باید به سلیقه و نگاه مردم هم نگاه کنیم و اگر محصول نامناسب در اختیار آن ها قرار بدهیم قطعا به مخاطبان بی احترامی نموده ایم. متاسفانه سال هاست که موسیقی های مصرفی گوش مردم را به خود مشغول نموده و ما شاهد محصول سالمی نیستیم. به اعتقاد ما آلبوم حالا که می روی آلبوم سالمی است و مجموعه مأوا تصمیم دارد جای خالی کارهای انجام نشده را پرکند. از وقتی هم که این دغدغه مشترک میان مرکز ما و تیم آلبوم حالا که می روی به وجود آمده، دوستی بسیار خوبی بین ما ایجاد شده که تواضع در عین تخصص مهم ترین شاخصه آن بود.

وی اضافه نمود: نکته دیگری که می توانم به آن اشاره کنم صداقت اعضای گروه است که واقعاً برای ما نکته ارزشمندی بود. آنچه ما برای فراوری این محصول به آن توجه داشتیم توجه به گوش شنیداری مخاطب با ارائه موسیقی سالم است که جای آن در بازار موسیقی ایران کمی خالی شده است. مجموعه مأوا هم تمام کوشش خود را انجام می دهد تا با تمام سختی ها و ناملایمات این فضا را پر کنیم. البته طبق برنامه ریزی های که اجرا شده به زودی کنسرت آلبوم حالا که می روی هم برگزار می گردد که بتوانیم بر اساس آن حال مخاطبان را با موسیقی سالم خوب کنیم.

مدیر طرح و برنامه مأوا ادامه داد: من البته چندین بار درباره موسیقی سالم شرحاتی را ارائه دادم اما بازهم می گویم که از نظر من موسیقی سالم همان موسیقی است که باید هم در فرآیند فراوری و هم در بخش های دیگر بتواند دردی از جامعه را دوا کند. شما می بینید که امروزه بسیاری از آثار فراوری می شوند که واقعا بعد از شنیدن حال انسان را بد می نماید. این پروژه هم در فراوری و هم در محتوا دربرگیرنده فضای سالمی است که ما نمی خواستیم مانند بسیاری از آثار دیگری آن را به هر قیمتی فراوری کنیم. به هر ترتیب موسیقی سالم از نظر ما به دنبال کسب بازار و خراب کردن گوش مردم نیست.

خداپرست در بخش دیگری از صحبت های خود بیان نمود: فرآیند فراوری یک اثر هنری در مأوا دارای خط ثابتی نیست. این دغدغه می تواند در دل هنرمند جوشش داشته باشد و اگر هم دغدغه مشترکی در این حوزه وجود داشت قطعا مأوا همراه دوستان خواهد بود. ما به این شکل نبودیم که بعد از سفارش به خروجی برسیم. ما در تک تک مراحل همین آلبوم به عنوان یک همراه در کنار اثر بودیم. تقریباً خواننده ای هم نیست که ما با آن کار ننموده باشیم. خوشبختانه محصولات زیادی در مأوا وجود دارد که معرف همکاری مشترک ما با خواننده های سرشناس است و قطعا اگر به فصل مشترک برسیم کارهای زیادی برای انجام وجود دارد.

با موسیقی سنتی نمی توانیم مخاطبان را همراه کنیم

محمد معتمدی خواننده آلبوم حالا که می روی هم در این نشست با قدردانی از دست اندرکاران فراوری این اثر موسیقایی گفت: از زمانی که ما سه نفر تصمیم داشتیم کار مشترکی را انجام دهیم تا به امروز که نشست خبری آلبوم برگزار می گردد، مدت زیادی می گذرد. در این راه جاهای زیادی مد نظر ما بود که بتوانیم با دست باز آلبوم را به مخاطبان ارائه دهیم و بسیار خوشحالم که یکی از فضاهایی که واقعا جای مناسبی برای فراوری بود مرکز مأوا شد. من فکر می کنم این مجموعه برگرفته از اصالت های موسیقی ایرانی و تلفیق با آن موسیقی ایرانی به روز شده است که ما کوشش کردیم با در نظر دریافت این جوانب به اهدافمان نزدیک شویم. ما می خواستیم با موسیقی ایرانی مخاطبان را درگیر موسیقی ایرانی کنیم که امیدوارم در این راه هم پیروز بوده باشیم.

وی در ادامه این جلسه خبری خود اذعان کرد: تعریفی که قشر موزیسین نسبت به موسیقی اصیل ایرانی دارند آن چیزی است که از دانش آموختگان مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایرانی به ما منتقل شده است.

معتمدی تأکید کرد: من معتقدم این نوع موسیقی دیگر در جامعه امروزی ما آنچنان نمی تواند فراگیر باشد. من اعتقاد دارم اگر از آثار به مراتب فاخرتر از دهه های 50 و 60 فراوری گردد حتی یک دهم اقبال جامعه را نخواهد داشت. همان هنرمندانی که توانسته اند در رادیو دل ها را ببرند، نوازندگانی بودند که موسیقی ایرانی را برای جامعه امروز ترجمه و تفسیری کردند که مخاطب بتوانند از آن لذت ببرند.

وی ادامه داد: امروز هم ماجرا همین است یعنی اگر بخواهیم آن فرم موسیقی اصیل ایرانی را اشاعه دهیم باید خود را به ذائقه گوش مخاطب نزدیک کنیم ما هیج وقت با موسیقی سنتی نمی توانیم مخاطب را همراه کنیم اما اگر بخواهیم موسیقی اصیل را ارائه دهیم قطعا اتفاقات خوبی می افتد.

شرحاتی از طرح کنسرت برای همه و موضوع فقه و موسیقی

این خواننده موسیقی ایرانی درباره انتشار نوشته چند روز گذشته خود درباره طرح کنسرت برای همه توضیح داد: بخشی از پیغام هایی که طی این چند سال از مخاطبان دریافت کردم مبتنی بر این نکته است که خیلی از مخاطبان دوست دارند از کنسرت های ما دیدن نمایند، اما متاسفانه بعضی از این دوستان شرایط اقتصادی ویژه ای برای تماشای این برنامه ها ندارند. من فکر می کنم می توان کاری کرد که با برنامه ریزی مناسب مردم کم بضاعت را به دیدن کنسرت دعوت کنیم.

وی اضافه نمود: من از این جهت روی طرحی فکر کردم که می تواند دامنه جغرافیایی بعضی کنسرت ها را گسترش دهد مدتی است برنامه ریزی هایی را انجام می دهم. اگرچه من تجربه کنسرت رایگان داشتم اما فکر می کنم این برنامه نتوانست مردم را به طور کامل راضی نموده و حس واقعی در کنسرت بودن را به آنها انتقال دهد. ما اصلا دوست نداریم منتی بر مخاطبان گذاشته گردد. ما فکر می کنیم با تدابیری چون اجرای برنامه در بعضی سالن ها و همکاری بعضی نهادها کارهایی را می توان انجام داد. به هر حال مقداری این حرکت ها بازار کنسرت ها را تحت تاثیر قرار داده و موجب سنگ اندازی هایی هم می گردد اما من بر این باروم با مقداری قناعت و به فکر دیگران بودن، می توانیم هم خودمان لذت ببریم و هم شاهد لذت مخاطبان در این عرصه باشیم. البته طرح من به این آلبوم نمی رسد اما امیدوارم در آینده ای نزدیک شاهد اتفاقات خوبی در این عرصه باشیم.

معتمدی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا انگیزه های مادی باعث همکاری مشترک وی با مرکز مأوا شده است، شرح داد: من قراردادم موجود است. دستمزدی که من برای این کار گرفتم از رقم دستمزدهای دیگر 40 درصد پایین تر است. چون بودجه این کار واقعا محدود بوده و این طور نبوده که چون پول زیادی گرفتم با دوستان مأوا همکاری کردم. اما آنچه برای ما مهم بود نیروی انسانی مجموعه مأوا بود. این اولین آلبوم زندگی من بوده که تهیه نماینده داشته و شما می دانید من اغلب کارهایم را خودم تهیه و تحت موسسه خودم با عنوان آوای آبی رود منتشر نموده ام. شما مطمئن باشید این آلبوم حاصل یک نقطه مشترک بوده که ما را دور هم جمع کرد. متاسفانه ما در روزگار کنونی دنبال این می گردیم که نقاط اختلاف را هم پیدا کنیم. به هر حال هرکدام از ما تفکرات خاص خودمان را داریم اما همین که در یک اثر موسیقایی نقطه مشترکی وجود داشته برای ما دربرگیرنده اتفاقات خوبی است. آنچه شما در آلبوم حالا که می روی می شنوید حاصل فکر و اندیشه من است که روی آن می ایستم. من اصلا دنبال حاشیه نبودم اما می توانم از تک تک کارها دفاع کنم.

وی در بخشی از این نشست رسانه ای بار دیگر به موضوع عدم نمایش ساز پاسخ داد و گفت: مسائل فقهی در حوزه موسیقی یکی از مهم ترین مواردی است که باید روی آن تمرکز زیادی داشته باشیم. این موضوع از جمله موضوعات مهمی است که قبل از ایراد و اشکالی که به رسانه ملی در نشان ندادن ساز می گیریم باید به آن بپردازیم. ما با همین کلید واژه موسیقی سالم می توانیم به طرح موضوعاتی در حوزه فقه و موسیقی بپردازیم که می تواند یاری زیادی به حل مسائل موجود در حوزه موسیقی گردد. قطعا این مسائل موضوعات مهمی است که می تواند در کنار صبر و حوصله به آن پرداخت. من می دانم رییس رسانه ملی هم راضی به نمایش ساز در تلویزیون است اما قبل از این شرایط باید حل مسائل فقهی در این حوزه بپردازیم. به هر حال اینها موضوعاتی است که به شدت برای ما دارای احترام و ارزش است اما ضرورت دارد روی آن کارهای زیادی انجام دهیم.

فرید سعادتمند آهنگساز آلبوم حالا که می روی هم در این جلسه بیان نمود: من بعد از قطعه تیتراژ سریال هانیه که اولین همکاری من با محمدمهدی سیار بود متوجه شدم که با یک شاعر واقعی رو به رو هستم و در همان جا بود که با او مشورت نموده و خواستم تا آلبوم عاشقانه ای را فراوری کنیم. در این راه دنبال فضایی می گشتیم که بتوانیم بدون دغدغه های فعلی بازار موسیقی به کار فراوری مبادرت کنیم و حالا خوشحالم که مرکز مأوا در این راه یاری بسیار زیادی به ما داشتند. این موسیقی دربرگیرنده فضایی است که کوشش شده رنگ های مختلفی از موسیقی ایرانی و استانداردهای موجود را به مخاطب ارائه دهد.

خیالمان با مجموعه مأوا در فراوری این آلبوم راحت شد

محمد مهدی سیار شاعر این اثر موسیقایی نیز با اشاره به انگیزه های خود برای حضور در یک اثر موسیقایی عاشقانه گفت: حدود دو سال است که درگیر این کار هستیم که به نظر من دربرگیرنده فضای خاصی از شعر و آهنگسازی است. فراوری این آلبوم فراز و نشیب های زیادی داشت و امروز که خیالمان بابت فراوری آن راحت شده به این موضوع فکر می کنیم که منتقدان و اهالی موسیقی چه نظری درباره کار ما دارد. این هیجان همچنان برای ما وجود دارد.

سیار اضافه نمود: ضمن اینکه بازخورد مخاطبان هم برای ما بسیار مهم است. اینکه آیا این اثر زمزمه فارسی زبانان جهان می گردد یا خیر؟ آیا این اثر کاری هست که بتوان آن را تا سال ها گوش کرد؟ به هر حال تمام کوشش ما این بوده که اثری را فراوری کنیم که تکراری نباشد و راهگشای تفکرات عاشقانه مردم باشد. عشق همیشه آشیانه شعر فارسی بوده و هر شاعری بیشتری کوشش خود را حول موضوع عشق انجام می دهد. اینکه چگونه حرمت این عشق نگه داشته گردد و تصویر عمیق تری از آن به مخاطب منعکس گردد موضوع مهمی بود که حداقل ما در این اثر به آن توجه زیادی داشته و داریم.

وی ادامه داد: فرید سعادتمند هنرمند بسیار سخت گیر و وسواسی است که من در اوایل کار می خواستم به همین دلیل از او خداحافظی کنم اما وقتی با کار و رفتار حرفه ای او در عرصه موسیقی روبرو شدم متوجه حضور فردی شدم که در کارش جدی است. خوشبختانه همکاری من با سعادتمند در سریال هانیه مقدمه دوستی صمیمانه ای شد که به فراوری آلبوم حالا که می روی انجامید. این در حالی است که دوستی با مجموعه مأوا و تخصص محمد معتمدی در حوزه خوانندگی شرایط بسیار خوبی را برای ما فراهم کرد که من از حضور در پروژه رضایت دارم. من یادم می آید وقتی در استودیو شاهد اجرای محمد معتمدی روی اشعار بودم گویی اینکه اشعار همان جا تازه متولد می شد. این شرایط خوشبختانه تا پایان کار ادامه داشت و امروز خیلی خوشحالم که بالاخره آلبوم به این مرحله رسید.

شاهد صادق پور تهیه نماینده آلبوم حالا که می روی هم در این نشست شرح داد: جمع آوری آلبوم کار بسیار سختی بود اما خوشبختانه با همکاری که عوامل اجرایی آلبوم داشتند کار به پایان رسید و به شما پیشنهاد می کنم نظر به همین زحمات و کوشش ها حتما به دوستان خود شنیدن این آلبوم را پیشنهاد دهند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 118

به "به دنبال عرضه موسیقی سالم بودیم، پیگیری طرح کنسرت برای همه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به دنبال عرضه موسیقی سالم بودیم، پیگیری طرح کنسرت برای همه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید