اگر مودم 4G را با مودم 4.5G تعویض کنم؛ چقدر سرعت اینترنت بیشتر می گردد؟

به گزارش آخرین خبر، حداکثر سرعت اسمی یک مودم 4G LTE برابر با 150 مگابیت است و حداکثر سرعت اسمی یک مودم 4.5G برابر با 300 مگابیت.

اگر مودم 4G را با مودم 4.5G تعویض کنم؛ چقدر سرعت اینترنت بیشتر می گردد؟

آیا در عمل هم سرعت مودم های 4.5G یا از رده LTE Cat 6 دو برابر سرعت مودم های 4G است؟

آیا اگر من مودم 4G خودم را بفروشم و یک مودم 4.5G بخرم؛ سرعت اینترنت موبایل چند برابر می گردد؟ آیا سرعت این قدر زیاد می گردد که دیگر خیالم از استریم ویدیو و دوربین مداربسته و دانلودهای زیاد چند گیگابیت راحت باشد؟ آیا خرید یک مودم 4.5G ارزش دارد؟

اگر تفاوت قیمت مودم فورجی و 4.5G چند صد هزار تومان بود؛ شاید این پرسش ها زیاد مطرح نبوده و حساسیت کمتری برای تعویض مودم داشتیم ولی وقتی باید 1.5 تا 2 میلیون تومان پول بیشتر برای یک مودم 4.5G بدهیم؛ دست و دل هر کاربری می لرزد و مردد می گردد.

اگر من 2 میلیون تومان پول بیشتر بدهم ولی سرعت مورد انتظارم به دست نیاید؛ چه کار کنم؟ اگر مودم 4.5G بخرم و باز مسائل سرعت اینترنت پابرجا باشند؛ راهکار چیست؟

پس، اجازه دهید کمی درباره تفاوت های دو مودم 4G و 4.5G صحبت کنیم و بعد سراغ سرعت آن ها برویم:

نکته مهم 1: در این مقاله منظور ما از مودم 4.5G مودمی در رده LTE Cat 6 است و نه بالاتر. در بعضی سایت ها رسم است که مودمی با سرعت 1 گیگابیت را هم مودم 4.5G می گویند که اینجا منظور ما نیست.

نکته مهم 2: در این مقاله می خواهیم دو مودم همراه 4G و 4.5G بدون آنتن را با هم از نظر سرعت مقایسه و نتیجه گیری کنیم. مودم های رومیزی سیم کارتی و فورجی یا مودم جیبی که آنتن دار باشد؛ قطعا سرعت بالاتری داشته و منظور این مقایسه نیست.

تفاوت مودم 4G و 4.5G

مودم های 4.5G که عمدتا در رده LTE Cat 6 یا LTE Cat 7 شناخته می شوند و از فناوری LTE Advanced بهره مند هستند؛ به طور اسمی سرعتی 3x تا 5x بیشتر نسبت به مودم های 4G یا LTE Cat 4 دارند. عملا، می بینیم که سرعت مودم های 4.5 جی حدود 2x تا 3x بیشتر می گردد؛ چیزی در حدود 30 درصد.

همین طور، تاخیر مودم های 4.5 جی کمتر از مودم های فورجی است. در فورجی به طور اسمی تاخیری 12 میلی ثانیه داریم ولی در 4.5 جی به 5 میلی ثانیه می رسد.

تفاوت دیگر این دو نسل مودم های همراه و موبایل، در پشتیبانی از فناوری های تجمیع فرکانس و MIMO است. مودم های 4.5G از تجمیع فرکانس 2CA (دو فرکانس) و MIMO 4×4 پشتیبانی می نمایند ولی مودم های 4G این قابلیت ها را ندارند.

بیشتر اوقات که سرعت های بسیار بالایی در اینترنت می بینیم و گفته می گردد با مودم 4.5G بوده است؛ برای فعال سازی فناوری 2CA یا MIMO 4×4 است.

بنابراین، مجموع این مشخصات باعث می گردد مودم های 4.5G هم از نظر سرعت و هم از نظر تاخیر و فناوری هایی مانند CA بهتر باشند اما دقیقا در عمل شرایط به چه صورت است و چقدر تفاوت داریم؟

تفاوت عملی سرعت مودم های 4G و 4.5G

میزان گیری و مقایسه سرعت میان دو مودم، به عوامل زیادی بستگی دارد. اگر فرض کنیم روی هر دو مودم سیم کارتی از یک اپراتور انداخته باشیم، در یک نقطه مشترک قرار گرفته باشند و به یک آنتن BTS وصل می شوند؛ باز هم مسایلی مانند پردازنده مودم ها، کیفیت آنتن دهی مودم ها، شلوغی و خلوتی آنتن، روشن و فعال بودن فناوری های CA و MIMO 4×4 روی سرعت تاثیرگذار است.

اما طی سال های اخیر و با توجه به تست های مختلفی که انجام دادیم؛ به تجربه متوجه شدیم که سرعت یک مودم 4.5G با شرایط یکسان از 30 تا 50 درصد بیشتر است. در برترین حالت سرعت نزدیک به 50 درصد افزایش پیدا می نماید و در بدترین حالت سرعت 20 الی 30 درصد افزایش پیدا خواهد نمود.

تست سرعت با مودم 4G هواوی

برای مثال، اگر سرعت یک مودم 4G برابر با 10 مگابیت بر ثانیه باشد؛ سرعت مودم 4.5G برابر 15 مگابیت یا نهایتا 17 الی 18 مگابیت خواهد بود.

اگر سرعت یک مودم 4G برابر 20 مگابیت باشد؛ در برترین حالت سرعت مودم 4.5 جی می گردد 30 مگابیت!

تست سرعت با مودم ایرانسل FD-M60

حالا اگر روی مودم 4.5G بتوان قابلیت تجمیع فرکانس را روشن کرد یا از MIMO 4×4 بهره برد؛ سرعت چندین برابر افزایش پیدا خواهد نمود. مثلا سرعت از 30 مگابیت به 50 مگابیت و بالاتر می رسد.

اگر در اینترنت سرعت هایی بسیار بالاتر مانند 100 و 200 مگابیت را مشاهده می نماید و گفته می گردد با یک مودم 4.5G به دست آمده است؛ قطعا ترکیب چند فرکانس و یک شرایط منحصربه فرد و خاص است که همیشگی نیست و نمی توان به طور دائمی این سرعت را به دست آورد.

به این نکته اضافه کنید که بسیاری از این تست ها با گوشی های موبایل دارای تراشه مودم بسیار قوی تر از 4.5G انجام شدند. همه می دانیم که سرعت اینترنت روی گوشی های موبایل امروزی از مودم های 4.5G بیشتر است و نباید این تست ها را به پای یک مودم 4.5 جی بگذاریم!

جمع بندی در یک جمله

مودم های 4.5G از نظر سرعت، تاخیر، پهنای باند، باندهای فرکانس و فناوری های CA و MIMO بهتر از مودم های 4G هستند.

قطعا با یک مودم 4.5G سرعت اینترنت بیشتر است اما نه چند برابر؛ در بدترین حالت 20 درصد و در برترین حالت 50 درصد سرعت افزایش پیدا می نماید و تاخیر کمتری دارید.

اگر با مودم فورجی سرعت اینترنت 20 مگابیت است؛ با مودم 4.5 جی سرعت شما نزدیک به 30 مگابیت می گردد. قرار نیست با مودم 4.5G سرعت چند برابر و مثلا 50 و الی 60 مگابیت گردد. شاید در بعضی ساعت ها و لحظات سرعت های بسیار بالایی به دست بیاید ولی میانه سرعت در شبانه روز این قدر افزایش پیدا نمی نماید.

اگر این میزان افزایش سرعت برای شما اهمیت دارد و می تواند روی کارتان تاثیرگذار باشد؛ خرید یک مودم 4.5G را پیشنهاد می کنیم.

منبع: شبکه چی
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1811

به "اگر مودم 4G را با مودم 4.5G تعویض کنم؛ چقدر سرعت اینترنت بیشتر می گردد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "اگر مودم 4G را با مودم 4.5G تعویض کنم؛ چقدر سرعت اینترنت بیشتر می گردد؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر مودم 4G را با مودم 4.5G تعویض کنم؛ چقدر سرعت اینترنت بیشتر می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید