تفاوت اعتماد به نفس با عزت نفس، چند راهکار کلیدی برای افزایش اعتماد به نفس

به گزارش آخرین خبر، اعتماد به نفس یک ویژگی و شرایط روانی است که شخص به علت موفقیت هایش در گذشته، به توانایی ها و استعدادهایش در انجام امور باور دارد.

تفاوت اعتماد به نفس با عزت نفس، چند راهکار کلیدی برای افزایش اعتماد به نفس

به گزارش خبرنگار ، خودباوری یا اعتماد به نفس یکی از شرایط روانی است که شخص در آن به خاطر تجربه های قبلی، به توانایی ها و استعداد های خود در انجام کار ها به طور پیروزیت آمیز اعتماد و باور دارد.

داشتن اعتماد به نفس بالا نقش اساسی در پیشرفت افراد دارد و روش های سخت گیرانه والدین منجر به کاهش اعتماد به نفس در فرزندانشان می شود، چرا که این امر باعث عدم قدرت تصمیم گیری فرد می شود و او را در شرایط گوناگون به چالش می کشاند.

بهزاد قربانی روانشناس در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، درباره تکنیک های افزایش اعتماد به نفس، اظهار کرد: بهترین عادت ذهنی برای افزایش اعتماد به نفس، تکرار روزانه پیروزیت ها است.

وی اضافه کرد: این فرآیند ساده که تنها دو دقیقه طول می کشد، شما را وادار می نماید که به جای تمرکز بر اشتباهات، بر روی چیزهای کوچکی که هر روز آن ها را با پیروزیت انجام می دهید، تمرکز کنید. اگر احساس اطمینان به نفس ندارید، نگران نباشید. این کار مخرب به نظر می رسد، اما برای بهتر بودن، هم به اعتماد به نفس و هم به تردید احتیاج دارید.

علیشاهی مطرح نمود: اندکی شک و تردید به خود، شما را فروتن نگه می دارد و بدین صورت متوجه می شوید که آیا در خصوص چیزی به یادگیری و کوشش بیشتری احتیاج دارید یا نه.

وی با بیان اینکه تردید سبب می شود کارهایی که انجام می دهیم را زیر سؤال ببریم، در حالی که ذهن ما را برای پذیرش تغییر آماده می نماید، اضافه کرد: تردید وادارمان می نماید سخت تر و متفاوت تر کار کنیم؛ همچنین سبب می شود در برخورد با افرادی که با ما مخالفت می نمایند، رویکرد مثبت تری داشته باشیم و همکاری ها را افزایش دهیم.

علیشاهی بیان نمود: با خود مهربان و واقع گرا باشید؛ اینکه بدانید چه زمانی دارید رنج می کشید و بتوانید خود را آرام کنید و بگویید فردا یک روز جدید است، به پذیرش بهتر موقعیتتان یاری می نماید؛ حتی اگر به هدف مطلوبتان نرسیده اید. اگر در حین ارتکاب اشتباه با خود مهربان باشید، علاوه بر افزایش اعتمادبه نفس، انگیزه و خویشتن داریتان را افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه به شکست نام های دیگری مانند مانع، چالش یا تجربه و یادگیری می توان داد، ادامه داد: تغییر عنوان شکست به سرعت سطح هورمون استرس در بدنتان را کاهش می دهد و تغییر تنها یک کلمه سبب ایجاد موجی از افکار و ایده ها برای حل مسأله می شود.

عزت نفس یعنی خودتان را چگونه می بینید و چه تصوری از خودتان دارید یا بهتر بگوییم؛ عزت نفس یعنی اینکه خودتان را چقدر دوست می دارید و چقدر به خودتان روی خوش نشان می دهید.

عزت نفس با اعتماد به نفس متفاوت است و افرادِ دارای اعتماد به نفس بالا لزوما از عزت نفس بالا برخوردار نیستند. عزت نفس یعنی اینکه ارزش خودتان را چگونه ارزیابی می کنید. درواقع، عزت نفس، بنیانی احساسی محسوب می شود که تعیین نماینده تفکر منطقی، نوع احساسات و طرز رفتار هر شخص است، اما اعتماد بنفس به باور فردی در خصوص انجام کاری خاص یا دستیابی به اهداف دلخواه اشاره دارد.

زهرا امام روانشناس و مشاور خانواده در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، درباره عزت نفس و تأثیرات آن در زندگی فرد اظهار کرد: افرادی که عزت نفس پایینی دارند معمولا در دو بعد مشکل دارند، یکی در ارزیابی از خود و دیگری احساسی که فرد نسبت به خود دارد.

این روانشناس اضافه کرد: ارزیابی فرد از خود یعنی شخص با ذهنش، خودش را قضاوت کند و احساسی که فرد نسبت به خود دارد به این معنا است، زمانی که خود را با دیگران مقایسه می نماید، فکر می نماید توانایی دیگران را ندارد و توانایی اش را دست کم می گیرد.

او اضافه کرد: گاهی با افرادی مواجهه می شویم که عزت نفس پایینی دارند و به دنبال تأیید دیگران هستند، در حالی که اگر دیگران تأیید نمایند حال خوبی دارند و از دیگران نسبت به عملکردشان سوال می پرسند که آیا کار من خوب است؟ و...

امام گفت: این افراد همیشه نسبت به عملکرد خود تردید دارند و تا از سوی دیگران تأیید نشوند حال خوبی ندارند، آن ها همچنین به دیگران تکیه می نمایند و دوست دارند که دیگران پناهگاهی برایشان باشند.

این روانشناس توضیح داد: اگر فرد مورد سوء استفاده قرار گیرد و انتظارات زیاد از او داشته باشند، عزت نفس کاهش می یابد. همچنین در زندگی شخصی و مشترک پیروز نیستند و دارای اختلالات اضطرابی می شوند.

او ادامه داد: زمانی که فردی در زندگی شاهد مسائل و اختلافات والدین خود است، در زندگی مشترک خود نیز محتاطانه رفتار می نماید و احساس ناامنی دارد و بیش از حد کنترل گر می شود.

امام بیان نمود: در زندگی مشترک اگر افراد عزت نفس پایین داشته باشند، فرزندانشان نیز از عزت نفس پایینی برخوردار خواهند شد.

این روانشناس با بیان اینکه عزت نفس پایین درمان می شود، اضافه کرد: افراد برای تقویت عزت نفس خود با مراجعه به مشاوره و دریافت تکنیک های مناسب از روانشناسان می توانند عزت نفس خود را افزایش دهند.

گاهی اوقات افراد با کوچک کردن دیگران سعی در عظیم کردن خود دارند و اسمش را می گذارند اعتماد به نفس بالا. خودپسندی یا خود عظیم بینی؛ یعنی، آدمی خود را به جهت کمالی که در خود می بیند عظیم شمارد، خواه آن کمال در واقع وجود داشته باشد یا نه، منتها در اینجا دیگر پای غیر در میان نیست، برخلاف تکبر که خود را نسبت به دیگران عظیم می بیند.

اعتماد به نفس؛ یعنی علاوه بر اینکه انسان خودش را مثبت ارزیابی می نماید، به این باور هم رسیده که توان کافی برای انجام کارهایش دارد و می تواند از توانمندی های خود، به خوبی در جهت نیل به اهدافش استفاده کند.

یاسر مهدویان روانشناس و مشاور در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، درباره تفاوت اعتماد به نفس بالا و خودعظیم بینی، اظهار کرد: به جرأت می توان گفت زیربنای تمام پیروزیت های انسان داشتن اعتماد به نفس خوب و بالاست، اما هستند انسان هایی که اعتماد به نفس کاذب دارند، خود را برتر از دیگران می بینند و برای شخصیت دیگران ارزشی قائل نیستند، این گونه افراد دچار خود عظیم بینی شدند و بدون آن که خود بدانند، در راستا تخریب زندگی و ارتباطات خود قرار گرفته اند.

این روانشناس در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چه اتفاقی رخ می دهد که شخصی دچار خود عظیم بینی می شود؟، گفت: اولین عامل به نوع تربیت افراد در کودکی بر می شود، توجه زیاد و مخرب والدین در برخی مواقع موجب تثبیت شخصیت خودعظیم بینی در بچه ها می شود و این امر در عظیمسالی می تواند برای وی دردسر ساز شود.

وی ادامه داد: عامل دوم؛ همان طور که به دست آوردن پیروزیت های کوچک باعث می شود یک شخص روز به روز اعتماد به نفس بیشتری کسب کند، اما گاهی شخص با خود فریبی به یک شخصیت خودعظیم بین تبدیل می شود و تصور می نماید که چون پیروزیت هایی کسب نموده است، پس شخصیتی برتر نسبت به اطرافیان دارد، این تصور غلط باعث می شود که شخصیت و مهارت های دیگران را به حساب نیاورد و یا به سخره گیرد و خود را فردی همه چیز دان، در نظر گیرد.

مهدویان اضافه کرد: این قبیل افراد کم کم آغاز می نمایند به امر و نهی کردن دیگران، قضاوت کردن آن ها و به سخره دریافت کوشش های دیگران. تمام این عکس العمل ها و تغییرات به صورت ناخود مطلع شکل می گیرند، چون باور غلطی در فرد شکل گرفته است. این افراد معمولا پیروزیت های دیگران را نادیده می گیرند و زمانی که از پیروزیت دیگران صحبتی می شود، سعی می نمایند به جنبه های منفی قضیه تمرکز نمایند و نکاتی را پیدا نمایند که بتوانند، آن پیروزیت را بی ارزش جلوه دهند.

این روانشناس با بیان اینکه افراد خود عظیم بین به مرور زمان دوستان صمیمی خود را از دست می دهند و ارتباطاتشان محدود می شود، اضافه کرد: چراکه در هر جمعی که حضور پیدا می نمایند، با رفتار و طرز برخورد خود حس بدی به جمع انتقال می دهند و این امر باعث می شود کم کم دیگران از آن ها فاصله بگیرند.

وی گفت: اما در مقابل شخصی که اعتماد به نفس خوب و کافی دارد، پیشرفت اطرافیان را صادقانه می ستاید، چون درک می نماید که یک نفر برای پیشرفت کردن در هر جنبه از زندگی باید کوششی مستمر و منظم داشته باشد. فردی که اعتماد به نفس مناسبی دارد، دیگران از بودن در کنار او لذت می برند، چون با انرژی مثبتی که دارد، حس آرامش و اعتماد به دیگران می دهد و ناخودمطلع رفتار هایی دارد که باعث ایجاد انگیزه در اطرافیان می شود.

مهدویان اعلام نمود: باید تمام کوشش خود را کنیم تا روز به روز اعتماد به نفس بیشتری داشته باشیم، اما باید با خود صادق باشیم که مبادا اعتماد به نفس ما تبدیل به خودعظیم بینی شود که در این صورت تیشه به ریشه تمام پیروزیت ها و ارتباطات خود خواهیم زد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 11 مهر 1399 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1221

به "تفاوت اعتماد به نفس با عزت نفس، چند راهکار کلیدی برای افزایش اعتماد به نفس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت اعتماد به نفس با عزت نفس، چند راهکار کلیدی برای افزایش اعتماد به نفس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید