دلیل خمیازه کشیدن زیاد چیست؟

به گزارش آخرین خبر، همه ما طی روز خمیازه می کشیم، مثلاً وقتی در حال خوردن صبحانه هستیم یا بعد از ناهار که احساس خواب آلودگی می کنیم. اما بین گاهی خمیازه کشیدن و زیاد خمیازه کشیدن تفاوت وجود دارد.

دلیل خمیازه کشیدن زیاد چیست؟

اگر می بینید بارهاوبارها طی روز خمیازه می کشید، البته ممکن است خسته باشید یا دلیل دیگری وجود داشته باشد. کارشناسان می گویند زیاد خمیازه کشیدن می تواند دلایلی داشته باشد. این مطلب را بخوانید تا بدانید بدنتان با خمیازه های مکرر چه پیغامی به شما می رساند.

بدنتان کم آب شده است

زیاد خمیازه کشیدن می تواند علامت دهیدراته شدن بدن باشد. اگر به میزان کافی آب و مایعات ننوشید احتمالاً مکرراً خمیازه خواهید کشید. به میزان احتیاج آب ننوشیدن باعث کاهش جریان خون به سمت مغز شده و احساس خستگی در فرد ایجاد می کند. پس این بار که دیدید مدام خمیازه می کشید یک لیوان بزرگ آب بنوشید، شاید دلیل همین باشد.

عوارض جانبی داروهای مصرفی تان است

اگر داروهای مهارنماینده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI)، آگونیست دوپامین یا مهارنمایندهٔ MAO B، مورفین یا متادون مصرف می کنید، خمیازه کشیدن و احساس خواب آلودگی می تواند از عوارض جانبی این داروها باشد. دلیل اینکه بعضی از داروها باعث خمیازه کشیدن می شوند این است که خمیازه به وسیله انواع فرارسان های عصبی در مغز کنترل می گردد که این داروها بر آنها اثر می گذارند. البته بیشتر افرادی که این دسته از داروها را مصرف می نمایند با خمیازه های زیاد روبرو نمی شوند؛ اما به هرحال این اتفاقی است که می تواند بیفتد و خوب است که از آن مطلع باشید.

اخیراً سکته مغزی نموده اید

خیلی از بیمارانی که اخیراً سکته مغزی داشته اند یا آنهایی که دچار بیماری پارکینسون هستند زیاد خمیازه می کشند. هم سکته مغزی و هم پارکینسون بر مغز اثر می گذارند و باعث اختلالاتی در مغز می شوند که تغییرات غیرعادی در دمای بدن ایجاد می نمایند. زیاد خمیازه کشیدن می تواند واکنشی به این تغییرات غیرمنتظره باشد. پس می توان نتیجه گرفت که زیاد خمیازه کشیدن ممکن است علامتی از یک آسیب پنهان مغزی یا یک اختلال نورولوژیکی باشد.

استرس و اضطرابتان زیاد است

بله خمیازه می تواند ناشی از استرس و اضطراب هم باشد. استرس و اضطراب باعث افزایش هورمون کورتیزول می گردد که محرکی برای خمیازه است.

آپنه خواب یا عارضهٔ تنفسی دیگری دارید

بعضی از عوارض ریوی می توانند باعث زیاد خمیازه کشیدن شوند که یکی از شایع ترین آنها آپنه خواب است. در آپنه خواب، راه های هوایی فرد در خواب به طور کامل یا نسبی مسدود می گردد و چند لحظه ای در تنفس اختلال ایجاد می کند و همین باعث می گردد فرد مکرراً از خواب بیدار گردد. آپنه خواب می تواند باعث زیاد خمیازه کشیدن و دیگر علائم مانند خستگی طی روز، خوروپف کردن و مشکل در دقت و تمرکز گردد. آپنه خواب تنها عارضهٔ تنفسی نیست که موجب زیاد خمیازه کشیدن می گردد؛ بیماری مزمن انسدادی ریه و آسم هم می توانند باعث همین اتفاق شوند. بیماری انسدادی مزمن ریه به گروهی از بیمارهای ریوی گفته می گردد که باعث مسائل تنفسی شده و علامت هایی مانند تنگی نفس و سرفه و خمیازه های زیاد ایجاد می نمایند. آسم نیز یک عارضهٔ ریوی است که باعث التهاب و باریک شدن راه های هوایی شده و علائمی مانند خس خس سینه، مشکل در تنفس و زیاد خمیازه کشیدن ایجاد می کند.

خسته هستید و بی خوابی داشته اید

خستگی دلیلی برای خمیازه کشیدن است که حتماً از آن خوب مطلعید اما باز هم ضروری است در این فهرست آن را یادآوری کنیم. بله، زیاد خمیازه کشیدن طی روز می تواند ناشی از این باشد که شب قبل خوب نخوابیده اید و حالا خسته اید یا اینکه از نظر جسمی و فکری احساس خستگی می کنید. گاهی آشکارترین جواب، همان جواب درست است!

تغییر ارتفاع را تجربه می کنید

اگر در هواپیما باشید یا به ارتفاعات بروید، یکی از واکنش های ناخودمطلع بدنتان خمیازه کشیدن خواهد بود؛ چون بدن سعی دارد فشار داخل گوشتان را تعدیل کند.

مغزتان داغ نموده است!

یک تئوری دیگر برای خمیازه کشیدن این است که خمیازه روش بدتان برای خنک کردن مغزی است که داغ نموده است! این تئوری می گوید شما بیشتر در موقعیت هایی که خیلی گرمتان است خمیازه می کشید. تنفس عمیق و باز کردن دهان می تواند مغز را کمی خنک کند.

با خمیازه های زیاد چه کنیم و آیا مراجعه به پزشک ضروری است؟

اگر می بینید طی روز زیاد خمیازه می کشید فوراً نتیجه گیری نکنید که یک اختلال نورولوژیکی دارید و خودتان نمی دانید. اول با یک سؤال بدیهی آغاز کنید: آیا به میزان کافی می خوابم؟ خواب کافی یعنی 7 تا 9 ساعت خواب باکیفیت شبانه. سپس دومین سؤال واضح را از خودتان بپرسید: آیا اغلب استرس دارید؟ اگر چنین است پس خمیازه ها به شما می گویند که باید بیشتر مراقب فکر و روان خود باشید و حتی اگر ضروری است به یک درمانگر مراجعه کنید تا روش های کنترل استرس و اضطراب را یاد بگیرید. یادتان نرود زیاد آب بنوشید؛ زیرا همان طور که گفتیم کم آبی بدن هم می تواند باعث خمیازه های زیاد بگردد. باز هم نگرانید؟ بسیار خب، به یک پزشک مراجعه کنید تا یاریتان کند دلیل را پیدا کنید. همواره راهکار هایی وجود دارد پس تردید نکنید و از پزشک یاری بخواهید. زیاد و پشت سرهم خمیازه کشیدن می تواند آزاردهنده باشد؛ اما این را نیز در نظر بگیرید که پیغام بدنتان است که سعی دارد چیزی به شما بگوید و مطلعتان کند.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: فرادید
انتشار: 14 بهمن 1401 بروزرسانی: 14 بهمن 1401 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 2259

به "دلیل خمیازه کشیدن زیاد چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل خمیازه کشیدن زیاد چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید