یارانه کرونایی؛ مقایسه طرح های حمایتی کرونا در ایران و جهان

به گزارش آخرین خبر، 10ماه است با ویروس کرونا سر و کله می زنیم. از زمان شیوع این بیماری تا حالا دولت طرح هایی برای کم کردن تاثیر آن بر اقتصاد خانواده ارائه کرده. از نمونه آن ها می توان به یارانه کرونایی 200 تا 600هزار تومانی اشاره کرد که به مدت چهارماه به خانواده های کم درآمد پرداخت شد و حالا دور جدید آن قرار است با یارانه 100هزار تومانی آغاز شود.

یارانه کرونایی؛ مقایسه طرح های حمایتی کرونا در ایران و جهان

دو سری وام یک میلیون تومانی برای خانواده ها از طرح های دیگر حمایتی دولت بود. در کنار آن ها تسهیلاتی مثل تعویق مهلت پرداخت مالیات و همچنین ارائه وام برای کسب وکار ها در نظر گرفته شد. در کشور های دیگر هم چنین طرح هایی اجرا شده است.

پرداخت مستقیم

در اولین ماه های شیوع کرونا در بهار سال جاری اسپانیا درآمد پایه ای و دائمی را برای شهفرایندان کم درآمد ایجاد کرد. در آن زمان این کشور آسیب شدیدی از شیوع کرونا متحمل شد و به حدود 100هزار خانوار آسیب پذیر که زنان سرپرست خانوار در میان آن ها قرار داشتند، ماهانه 500دلار کمک کرد. حدود 80میلیون آمریکایی از کمک های 1200دلاری مالی استفاده کردند.

سه سناتور آمریکایی پیشنهاد پرداخت ماهانه دو هزار دلار به هر شهفرایند آمریکایی را مطرح کردند. طرحی که ترامپ با آن مخالفت کرد. کشور های دیگر مانند دانمارک و فرانسه نیز برای پرداخت یارانه دستمزد به کارکنان و ممانعت از اخراج آن ها دست به عمل زدند.

در اوایل شیوع ویروس کرونا، دولت دانمارک اعلام نمود تا زمانی که کارکنان و کارگران اخراج نشوند، بین 75 تا 90درصد حقوق آن ها را از سوی کارفرمایان تا 13هفته می پردازد. در برخی از برنامه های امدادی دولت ها در طول تعطیلات سراسری بهار وتابستان، پرداخت وجه نقد و مستقیم به مردم دیده می شود. در بسکمک کشور ها پول نقد به مردمی پرداخت شد که در بدنه غیررسمی دولت یا بخش خصوصی کار می کردند.

این افراد تقریبا کسانی بودند که از طریق هیچ برنامه و سازمانی حمایت نمی شدند. در برخی موارد نیز پول نقد و کمکی به افرادی تعلق گرفت که در هر شرایطی از تعطیلات و قرنطینه سراسری آسیب دیدند. برای مثال کانادا به تمام کسانی که در طول تعطیلات سراسری آسیب دیدند ماهانه دو هزار دلار کانادا معادل هزار و 400دلار آمریکا پرداخت کرد و این پرداخت تا چهار ماه ادامه داشت.

خانوار های آمریکایی که درآمد سالانه آن ها کمتر از 99هزار بود، به ازای هر فرد بزرگسال 1200دلار در ماه دریافت کردند. حدود 90درصد از خانوار های آمریکایی این شرایط را داشتند. کره جنوبی نیز در طول تعطیلات سراسری و قرنطینه بهار و تابستان چک های 820دلاری را برای خانواده هایی فرستاد که حدود 70درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند و شرایط مالی خوبی ندارند. هنگ کنگ در بهمن سال گذشته به شهفرایندان بزرگسال کشورش 1280دلار کمک مالی کرد. ژاپن نیز برای هر نفر 931دلار و سنگاپور 422دلار به شهفرایندان آسیب دیده از شیوع کرونا پول داد.

یارانه برای دستمزد و حقوق

استراتژی مشترکی که در اوایل سال جاری در بسکمک از کشور ها عملیاتی شد، پوشش حقوق و دستمزد در شرکت هایی بود که از اقداماتی مانند قرنطینه و تعطیلات سراسر آسیب دیدند. دولت ها از شرکت ها حمایت کردند تا نهاد ها و بنگاه ها نیروی کار خود را حفظ کنند. این کار به اقتصاد کمک می کرد که کشور ها پس از بازگشایی با سرعت بیشتری آسیب های ناشی از شیوع بیماری همه گیر را جبران کنند.

هلند یکی از سخاوتمندانه ترین برنامه ها را ارائه داد و متعهد شد که 90درصد هزینه های دستمزد را برای شرکت های آسیب دیده و واجد شرایط جایگزین کند.

فرانسه نیز پرداخت 84درصد از دستمزد خالص کارمندان بیکار شده در کشور را تقبل کرد و تلاش کرد تا 100درصد کارگران حداقل دستمزد را به دست آورند. در بریتانیا حدود 80درصد از درآمد کارمندان بیکار به مدت سه ماه به کارمندان پرداخت شد که سقف آن حدود 2500پوند در ماه بود. کانادا نیز 75درصد دستمزد کارمندان را برای سه ما ه و از طریق شرکت ها به آن ها پرداخت کرد.

در آمریکا که پیش از آن زمان چنین برنامه هایی گسترده نبود، بیش از 650میلیارد دلار وام مالی به شرکت هایی تعلق گرفت که به مدت دو ماه دستمزد کارکنان خود را پرداخت و سطح کارکنان خود را حفظ کنند. در آن صورت شرکت ها نیازی به بازپرداخت وام نداشتند. واکنش ژاپن در این میان سریع بود و طبق برآورد ها بسته ای متشکل از 20درصد از اقتصاد کشورش را صرف مهار کرونا کرد.

به طور کلی در بزرگترین کشور های اروپایی تعهدات دولت برای تضمین وام های جدید در مشاغل آسیب دیده از ورشکستگی بسکمک از کسب و کار ها جلوگیری کرد. در این فرایند ادامه ارائه وام یا تسهیلات به شرکت ها مانع از ورشکستگی های گسترده شد.

بانک مرکزی آمریکا در طول بهار و تابستان سال جاری با همین هدف وارد عمل شد و به پرداخت وام به مشاغل پرداخت. فرانسه با اقداماتی مشابه مانند پرداخت وام گسترده به مشاغل آسیب دیده در بالای این فهرست قرار می گیرد و بریتانیا نیز کارنامه درخشانی در ارائه وام برای مردم و صنایع آسیب دیده از کرونا دارد.

منبع: هفت صبح

منبع: فرارو
انتشار: 10 دی 1399 بروزرسانی: 10 دی 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1410

به "یارانه کرونایی؛ مقایسه طرح های حمایتی کرونا در ایران و جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یارانه کرونایی؛ مقایسه طرح های حمایتی کرونا در ایران و جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید