شروع به کار سمینار بین المللی حفاظت و مرمت تزئینات وابسته به معماری در اصفهان

به گزارش آخرین خبر، سمینار بین المللی حفاظت و مرمت تزئینات وابسته به معماری به همت دانشکده حفاظت و مرمت دانشگاه هنر اصفهان و با همکاری دفتر بازرگانی ایتالیا در تهران و موسسه آسورستارو ایتالیا در اصفهان شروع به کار کرد.

شروع به کار سمینار بین المللی حفاظت و مرمت تزئینات وابسته به معماری در اصفهان

جهت دریافت خدمات الاچیق ارزان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگاران از اصفهان، سمینار بین المللی حفاظت و مرمت تزئینات وابسته به معماری به همت دانشکده حفاظت و مرمت دانشگاه هنر اصفهان و با همکاری سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری اصفهان، دفتر بازرگانی ایتالیا در تهران و موسسه آسورستارو ایتالیا به مدت سه روز از صبح امروز در اتاق بازرگانی اصفهان با حضور مسئولان شهری و میراث فرهنگی و گروهی از متخصصان ایتالیایی کار خود را شروع کرد.

رئیس دانشگاه هنر اصفهان در آیین افتتاح گفت: این رویداد با هدف ارتقای سطح دانش و تبادل آخرین یافته ها، فناوری ها و تجهیزات مربوط به مرمت تزئینات وابسته به معماری به مدت سه روز برگزار می گردد.

مصطفی کیانی ترویج و استفاده از فناوری های جدید را از موارد مورد نظر در ارتباطات بین الملل در حوزه های علمی دانست و اضافه نمود: با توجه به تجربیات و دانش تخصصی کشور ایتالیا در زمینه مرمت آثار و تزئینات وابسته به معماری، این سمینار می تواند فرصت مناسبی برای استفاده از تجارب و ظرفیت علمی متخصصان ایتالیایی باشد.

وی با اشاره به سابقه دانشگاه هنر اصفهان در زمینه مرمت گفت: دانشگاه هنر اصفهان تمام محورهای هنری را در خود دارد و دانشکده مرمت قدیمی ترین دانشکده مرمت در ایران با سابقه بیش از 40 سال تشکیل شده است و اکنون دانشکده مرمت با هدف کسب یافته های جدید علمی در زمینه حفاظت و مرمت تزئینات وابسته به معماری اقدام به برگزاری این سمینار تخصصی باهمکاری متخصصان ایتالیایی نموده است و امیدوار هستیم که بهره برداری های فروانی در این زمینه داشته باشیم.

علی بختیار، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: تزئینات در هنر ایرانی از گذشته از ارکان اساسی معماری به شمار می رفته و تزئینات، مکمل معماری و وجه تمایز بناهای مختلف در گذر تاریخ بوده است و ضرورت وجود مبانی علمی و عملی در مرمت آثار و تزئینات معماری باید بیش از این مورد توجه و دقت قرار بگیرد.

وی اعلام کرد: در ایران وظیفه این حفاظت به میراث فرهنگی واگذار شده تا بتواند به طور تخصصی نسبت به نگهداشت مواریث تاریخی ایران اقدام کند.

نماینده گلپایگان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با قوانین حفاظت از آثار فرهنگی گفت: از سال 1309 در مجلس شورای ملی وقت، قانون گذار به بحث حفظ آثار ملی و باستانی توجه نموده است و تمام آثار تا اختتام دوره زندیه جز آثار ملی ایران محسوب می شد و دولت را مکلف نموده که از کلیه آثار باستانی ایران که حیثیت تاریخی دارد حفاظت کند.

وی با بیان اینکه قانون ثبت آثار ملی در سال 1352 مصوب شد، اضافه نمود: در قوانین سال های اخیر قوانین جزائی برای تخریب این آثار مصوب شده و قوانین جزایی محکم در زمینه سرقت، انتقال بدون مجوز اموال، خرید و فروش آثار ملی، نحوه استفاده از آثار و ابنیه، اماکن تاریخی بدون مجوز از سازمان میراث فرهنگی، برای حفظ آثار تاریخی وجود دارد و قانون گذار سازمان میراث فرهنگی را مکلف نموده درباره تمام موردی که در حفظ و نگهداری آثار، ابنیه و محوطه های تاریخی خدشه ای وارد کند به عنوان شاکی خصوصی در دادگاه حضور پیدا کند.

انتقال دانش مرمت، کلیدی برای تداوم روابط بین ایران و ایتالیا

الکساندر زنینی، استاد دانشگاه ساپینزا ایتالیا نیز در این سمینار گفت: فرهنگ می تواند آوانگاردی برای توسعه فنی و زبان مشترک برای حفاظت و کلیدی برای برقراری روابط مداوم بین کشورها باشد.

وی با بیان اینکه اصفهان به عنوان دومین مرکز این سمینار انتخاب شده است، اضافه نمود: به دلیل پیشینه طولانی ایتالیا در زمینه مرمت آثار تاریخی و تزئینات معماری در این زمینه پیش قدم شدیم تا با انتقال دانش مرمت و استفاده از تجربه مرمتگران ایرانی در این زمینه، برای حفاظت بیشتر و مرمت بهتر آثار تاریخی گام مؤثری برداریم.

زنینی با بیان اینکه ما برای نه تنها آموزش بلکه برای یادگیری به اینجا آمدیم تا به زبان مشترکی برای مرمت دست پیدا کنیم و جهت همکاری برای شرکت ها دولتی و خصوصی ایجاد گردد، گفت: محققین و شرکت های خصوصی و مرمتگران باید به صورت موازی باهم حرکت نمایند و این سمینار موقعیت مهمی برای توسعه روابط هم ازنظر علمی و دانشگاهی و هم ازنظر مالی برای 2 کشور ایجاد می نماید.

وی با بیان اینکه به وسیله حفاظت می توان به افزایش گردشگر یاری کرد، گفت: آینده ایران بستگی به این مرمت ها دارد و این سمینار یک فرصت فرهنگی برای 2 ملت است تا بتواند از این ظرفیت برای گسترش روابط و در آینده گسترش تبادلات و روابط فرهنگی و گردشگری استفاده کند.

محمدی معاون پژوهشی شهرداری اصفهان درباره حفاظت و مرمت تزئینات وابسته به معماری اعلام کرد: بافت ها و آثار تاریخی شهر اصفهان از نگاه کلان برنامه ریزی نیازمند توجه است و این آثار در بستر و بافت محلی نیز به این آثار توجه گردد و امیدوار هستیم که به وسیله این سمینار بتوانیم از تجربیات متخصصان امر استفاده کنیم.

وی اضافه نمود: شهرداری در زمینه احیا و بهسازی بافت های تاریخی با تشکیل سازمان نوسازی و بهسازی به این حوزه ورود نموده است و به وسیله بودجه های سنواتی و برنامه های 5 ساله به حوزه توجه نموده است و در برنامه ریزی اصفهان 1400 یکی از اهداف چهارگانه احیای هویت کالبدی اصفهان بر اساس تعریف پروژه های جدید است و توسعه مبتنی بر گردشگری و استفاده از علم و فناوری برای حفظ این هویت ازجمله موارد مورد نظر این برنامه است.

معاون شهردار اصفهان گفت: دانشگاه هنر اصفهان در حوزه تلفیق دانش و فناوری با هنر به خوبی عمل نموده است و بازوی شهرداری برای رسیدن به اهداف اصفهان 1400 در زمینه حفاظت و حراست از آثار و بازآفرینی بافت شهر تاریخی اصفهان است.

به گزارش خبرنگاران، سمینار بین المللی حفاظت و مرمت تزئینات وابسته به معماری روز یکشنبه و دوشنبه در کتابخانه مرکزی با ارائه مقاله توسط اساتید ایتالیایی و پنج مقاله توسط اساتید و کارشناسان ایرانی به کار خود ادامه می دهد و همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی، عقد تفاهم نامه همکاری بین دستگاه های اجرایی کشور با شرکت های خصوصی و دانشگاه های ایتالیا از دیگر برنامه های این سمینار در اصفهان است.

منبع: تسنیم
انتشار: 6 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 726

به "شروع به کار سمینار بین المللی حفاظت و مرمت تزئینات وابسته به معماری در اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع به کار سمینار بین المللی حفاظت و مرمت تزئینات وابسته به معماری در اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید