آموزش های امداد و نجات؛ نقطه قوت کاهش حوادث

به گزارش آخرین خبر، خبرنگاران/زنجان مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: فراگیری آموزش های هلال احمر باید فرهنگ سازی گردد تا در حوادث و بلایا شاهد کاهش خسارت های جانی و اقتصادی باشیم.

آموزش های امداد و نجات؛ نقطه قوت کاهش حوادث

سید قاسم موسوی ظهر امروز (19 خردادماه) در ملاقات با امام آدینه و فرماندار طارم، گفت: جمعیت هلال احمر، موسسه ای عام المنفعه است که در همه فعالیت های انسان محبت آمیز اعم از حمایت های معیشتی تا امداد و نجات و فعالیت های تخصصی کوشش می نماید.

وی به آموزش های هلال احمر اشاره نمود و ادامه داد: آموزش از ارکان اصلی هلال احمر در فعالیت های بشرمحبت آمیز به تعداد می رود که به همین دلیل برای علاقه مندان آموزش یاری های اولیه، آمادگی در برابر مخاطرات و آموزش همگانی به صورت رایگان ارائه می گردد.

موسوی تاکید نمود: فعالیت های حمایتی، معیشتی و فرهنگی هم از دیگر فعالیت های هلال احمر است که با هدف آمادگی در برابر حوادث و عضویت در تیم های امداد و نجات برای ارائه خدمات مطلوب در بلایای طبیعی ارایه می گردد.

وی اضافه کرد: با توجه به مقبولیت ائمه آدینه و امامان جماعت در میان مردم، انتظار داریم در مورد فرهنگ سازی برای فراگیری آموزش های هلال احمر در نمازهای آدینه یاری گردد تا هنگام وقوع حوادث، شاهد خسارت های جانی و اقتصادی نباشیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان به زلزله 31 خردادماه سال 1369 طارم اشاره نمود و متذکر شد: بیشتر مردم این شهرستان این حادثه تلخ را دیده اند که وقوع حوادثی از این قبیل می تواند تلنگری بر ضرورت فراگیری آموزش های امداد و نجات باشد.

موسوی با یادآوری اینکه اگر حادثه ای اتفاق بیفتد، هلال احمر به تنهایی نمی تواند یاری کند، بلکه این مهم احتیاجمند همکاری همه دستگاه های اجرایی است تا مدیریت در این خصوص به نحو مطلوبی محقق گردد، توضیح داد: مدیریت و فرماندهی حوادث در شهرستان ها به وسیله فرمانداران انجام می گردد و هلال احمر هم قبل از حوادث، خود را آماده نگه می دارد تا در وقوع حوادث، نگرانی در مورد ارائه خدمات مطلوب هلال احمر به آسیب دیدگان وجود نداشته باشد.

وی به تعداده های پنج رقمی مدیریت بحران اشاره نمود و اضافه کرد: تعداده هایی که به وسیله مدیریت بحران ارسال شده، می تواند در حوادث و هنگام قطع سیستم های ارتباطی و تلفن های همراه، مشکل برقراری ارتباط های تلفنی را حل نموده و به راحتی تماس برقرار گردد.

وی یادآور شد: سامانه MIS در سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر تعریف شده که بر حسب این سامانه در زمان وقوع حوادث، آخرین اطلاعات جمعیتی و تعداد خانوار کانون زلزله و یا حوادث دیگر در این سامانه موجود است که می توان با استفاده از آن، همه اطلاعات مورد احتیاج را به دست آورد.

این مسئول با اشاره به برگزاری مانورهای دور میزی، توضیح داد: در مانورهای دور میزی تصمیم گیری درست و صحیح در آن واحد تمرین می گردد تا در وقوع حوادث، نیروهای هلال احمر بتوانند به وظایف خود آشنا بوده و تصمیم گیری های درستی را انجام دهند که به همین دلیل آماده برگزاری این مانورها در طارم هستیم.

فرماندار طارم هم در ادامه این ملاقات با اشاره به نقش هلال احمر در زمان وقوع حوادث، اظهار کرد: با توجه به اینکه هلال احمر نهادی آموزش دیده و پای کار است، در حوادث و بلایا می تواند یاری حال بسیار بزرگی برای مدیریت بحران باشد.

ستار صفری گفت: طی سال های اخیر و بعد از زلزله سال 1369 اقدامات خوبی در راستای مقاوم سازی منازل روستایی این شهرستان صورت گرفته و سالانه هم لایه روبی و پاک سازی بستر رودخانه ها و آب روها انجام می گردد که این مهم بیشترین یاری کننده در پیشگیری از و وقوع سیل است.

وی با پرداختن به این مسئله که تعدادی از روستاها را در شهرستان طارم سیل و تعدادی دیگر را هم زلزله تهدید می نماید، ادامه داد: تا به امروز با همکاری دستگاه های اجرایی و با اعتباراتی که از صندوق توسعه ملی تزریق شد، بعلاوه اقدامات عمرانی و بهره گیری از تجربیات گذشته در چند سال اخیر، تهدیدی در شهرها و روستاهای این شهرستان نداشتیم.

این مسئول با تاکید بر اینکه در فراگیری دوره های آموزشی جمعیت هلال احمر باید حساسیت وجود داشته باشد، اعلام نمود: در مدیریت بحران و آموزش ها نباید دچار روزمرگی شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 مرداد 1400 بروزرسانی: 1 مرداد 1400 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1781

به "آموزش های امداد و نجات؛ نقطه قوت کاهش حوادث" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش های امداد و نجات؛ نقطه قوت کاهش حوادث"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید