جاهای دیدنی ارمنستان ، شهر صومعه ها و منظره ها بکر

به گزارش آخرین خبر، ارمنستان، همسایه شمالی ایران است و گردشگران بسیاری از ایران از راه زمینی یا هوایی، راهی این کشور زیبا می شوند. این کشور، تاریخ و فرهنگی غنی دارد و به همین علت، لیست جاهای دیدنی ارمنستان کوتاه نیست. پیشنهاد می کنیم قبل از سفر به این کشور، با معروفترین دیدنی های ارمنستان آشنا شوید و به خوبی برای سفر خود برنامه ریزی کنید. در ادامه این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران با ما همراه باشید تا سری به جاهای دیدنی ارمنستان بزنیم.

جاهای دیدنی ارمنستان ، شهر صومعه ها و منظره ها بکر

جاذبه های طبیعی ارمنستان

از نظر جغرافیایی، ارمنستان در ناحیه قفقاز جنوبی و در میان دریای سیاه و دریای خزر نهاده شده که مرز میان آسیا و اروپا محسوب می شود. آب و هوای ارمنستان، کوهستانی و پر باران است. در این کشور، آتشفشان هایی با قله های مخروطی، دریاچه، رودخانه و دره هایی سرسبز وجود دارد. بلندترین و بزرگترین دریاچه کوهستانی قفقاز و بعلاوه بخشی از جلگه آرارات نیز در ارمنستان واقع شده است. در ادامه با چند مورد از جاذبه های طبیعی ارمنستان آشنا خواهیم شد. اگر می خواهید درباره این کشور بیشتر بدانید، مقاله راهنمای سفر به ارمنستان را در خبرنگاران مطالعه کنید.

دریاچه سوان | از بزرگترین دریاچه های آب شیرین دنیا

دریاچه سوان، یکی از برجسته ترین جاهای دیدنی ارمنستان به شمار می رود. این دریاچه، در نزدیکی ایروان، مرکز ارمنستان، واقع شده است. دریاچه سوان، با طبیعت سرسبز و دیدنیی اطرافش و بعلاوه، آب و هوای دلپذیری که دارد، پذیرای توریستان بسیاری از داخل و خارج کشور است. برای دیدن جاذبه های اطراف دریاچه و عکاسی از منظره ها زیبای سوان، باید یک روز کامل وقت بگذارید. می توانید در دریاچه آب تنی نموده یا از تفریحات آبی مانند جت اسکی و قایق سواری لذت ببرید یا آفتاب بگیرید و ماهیگیری کنید.

از جاذبه های اطراف دریاچه سوان عبارتند از:

-صومعه هایراوانک

-قبرستان نوراتوس

-روستای نرکین گتاشن

-قلعه آدزبرد

-صومعه سواناوانک

دریاچه آرپی | مکان امن گونه های گیاهی نادر

در استان شیراک ارمنستان و در نزدیکی یک منطقه حفاظت شده، دریاچه آرپی واقع شده است که در اثر یک زمین لرزه آتشفشانی به وجود آمده است. این دریاچه که از مکانهای دیدنی ارمنستان محسوب می شود، دومین دریاچه بزرگ این کشور به شمار می رود. گونه های گیاهی نادری در نزدیکی این دریاچه وجود دارند که بیشتر آنها در منطقه حفاظت شده نگهداری می شوند.

وانادزور | شهر خوش منظره ارمنی

شهر وانادزور یکی از خوش منظره ترین شهرهای ارمنستان است. این شهر، در فاصله 28 کیلومتری ایروان واقع شده است اما بسیاری از افرادی که به ارمنستان سفر می نمایند از وجود آن بی اطلاع هستند. رودخانه ای با نام رود وانادزور، به طول 16 کیلومتر از درون شهر می گذرد. اگر اهل طبیعت گردی هستید، پا به این طبیعت بکر بگذارید و از منظره ها شگفت انگیز و دیدنیی آن لذت ببرید.

باغ گیاه شناسی ایروان | کلکسیونی از گل ها و گیاهان

اگر دیدنی گیاهان کمیاب و گل های رنگارنگ شما را به وجد می آورد، باغ گیاه شناسی ایروان را در لیست جاهایی که قرار است از آنها دیدن کنید، قرار دهید. البته دقت داشته باشید که آن را با باغ گیاه شناسی وانادزور و باغ گیاه شناسی سوان اشتباه نگیرید.

باغ گیاه شناسی ارمنستان، با وسعت 80 هکتار، در منطقه آوان ارمنستان واقع شده است. در این باغ، حدود 200 گونه متنوع گیاهی وجود دارد که بعضی از آنها بومی و بعضی دیگر گیاهان نادر و در معرض انقراض هستند. این باغ، در شمال شرق ارمنستان و در سال 1935 افتتاح شد. چند سال بعد، موسسه گیاه شناسی و دو گلخانه دیگر در این محل تاسیس شدند.

کوه آراگاتس | آتشفشان خاموش

این کوه آتشفشانی، بلندترین قله ارمنستان را دارد. کوه آراگاتس، هواداران بسیاری در بین کوهنوردانی دارد که به فتح قله های قفقاز می روند. این کوه دارای چهار قله آتشفشانی است که ظاهر زیبایی به آن داده اند. در این قله های برفی، زمانی که هوا رو به گرمی می روند، چند دریاچه کم عمق فصلی را می توان دید. در اطراف آتشفشان های قله آراگاتس، نقاشی های برجسته ای وجود دارند که مربوط به دوره هولوسین هستند که آخرین دوره زمین شناسی محسوب می شود. علاوه بر این، در ارتفاعات 1500 متری کوه آراگاتس، رصدخانه اخترفیزیک بیوراکان واقع شده است.

پارک عشاق ایروان | طبیعتی دیدنیی

یکی از جاهای دیدنی ارمنستان که در سفر به ایروان باید به آن سر بزنید، پارک عشاق نام دارد. این پارک 2 و نیم هکتاری، در طول تاریخ بارها بازسازی شد و تغییر نام داد. در در حال حاضر در این پارک، تلفیقی از پارک های سنتی ژاپن و ارمنستان را مشاهده خواهید کرد. برترین زمان بازدید از پارک عشاق فصل بهار است به ایروان سفر کنید که پارک عشاق پوشیده از گل های رنگارنگ می شود. علاوه بر این، در نوروز، در این پارک جشنواره ها و کنسرت های بسیاری زیادی به اجرا درمی آیند که می توانند سرگرم نماینده باشند.

زمان برگزاری جشن آب ارمنستان

بناهای تاریخی ارمنستان

ارمنستان، کشوری با تاریخ غنی است؛ بنابراین بناهای تاریخی بسیاری در این کشور وجود دارد که قدمت بعضی از آنها، به قرن ها قبل از میلاد مسیح می رسد. در ادامه با بعضی از جاذبه های تاریخی ارمنستان آشنا خواهیم شد. برای سفر به ارمنستان کافی است با خرید بلیط و رزرو هتل ایروان راهی این کشور نزدیک و مقرون به صرفه شوید.

صومعه نوراوانک | صومعه نو

قدمت این صومعه که از جاهای دیدنی ارمنستان است، به قرن سیزدهم میلادی بازمی شود. صومعه نوراوانک در 122 کیلومتری شهر ایروان واقع شده است. برای ورود به صحن این کلیسای دو طبقه، باید از پله های سنگی باریکی عبور کنید. به یاد داشته باشید که هنگام بازدید از این بنای تاریخی دوربین عکاسی به همراه ببرید؛ نمای کلیسا در میان کوه ها منظره ای دیدنیی را به وجود آورده و آن را به یکی از برترین جاهای دیدنی ارمنستان برای عکاسی تبدیل نموده است.

شهر تاریخی دوین | مرکز پیشین ارمنستان

شهر دوین در زمان قرون وسطی، مرکز ارمنستان و یکی از قطب های مهم سیاسی و تجاری در این کشور بوده است. این شهر را خسروی سوم، پادشاه ارمنی- ایرانی سده سوم میلادی ساخت. البته از این شهر، تنها یک روستای کوچک به جای مانده که بقایای بناهای مهم شهر را در آن می توانید ببینید.

صومعه هاقپات | صومعه حواری ارمنی

قدمت سازه صومعه هاقپات که از جاهای دیدنی ارمنستان است، به قرون وسطا برمی شود. معماری ارمنی این صومعه، در میان طبیعت سرسبز اطرافش، نمایی زیبا برای عکاسی در اختیار توریستان می گذارد. در گذشته، این صومعه به نوعی مرکز نشر و بزرگترین مرکز علم در ارمنستان محسوب می شد. نسخه های خطی بسیاری در این صومعه کشف شده است. کلیسای سنت نیشان، کلیسای سنت گریگوری و گنبد کوچک کلیسای سنت آستواتساتسین از بازمانده های بنای صومعه هاقپات هستند.

گیومری | یک شهر و هزاران نام

شهر گیومری، در 126 کیومتری شمال ایروان واقع شده است. نام این شهر در طول تاریخ چندین بار تغییر نموده است. در این شهر باستانی می توانید تاریخ غنی و معماری زیبا را دیدن کنید. این شهر، بناهای باستانی بسیاری داشته که متاسفانه بیشتر آنها در زلزله سال 1988 تخریب شده اند. اگر به گیومری سفر کردید، حتما امتحان کردن شیرینی گردویی سنتی این شهر که با شهد انگور درست می شود را از قلم نیاندازید.

کلیسای جامع زوارتنوتس | نیروی نگهبان ارمنستان

نام پرستشگاه زوارتنوتس در زبان ارمنی به معنای فرشته های آسمانی یا نیروهای نگهبان است. کلیسای زوارتنوتس، یک کلیسای جامع حواری ارمنی است که بین سال های 641 تا 643 میلادی ساخته شد. این کلیسا با معماری باشکوهش که از جاهای دیدنی ارمنستان است، تا سال ها پابرجا بود تا اینکه به دلایل نامعلومی ویران شد. البته ستون ها و سرستون های عقابی شکل کلیسا آسیب چندانی ندیده اند. قدیمی ترین ساعت خورشیدی ارمنستان با کتبیه ای حکاکی شده، در این مجموعه واقع شده است.

صومعه گغارد | صومعه ای در دل کوه

در 35 کیلومتری ایروان، در استان کوتایک، در میان دره و صخره های کوه، صومعه گغارد واقع شده است. این کلیسا در واقع بخشی از کوه و سنگ گرانیت تراشیده شده است. صومعه گغارد، اولین بار در یک غار در سده چهار میلادی به وسیله گریگور روشنگر بنیانگذاری شد. صومعه گغارد، دو بخش بیرونی و داخلی دارد که با فاصله زمانی از یکدیگر ساخته شده اند. کلیسای بیرونی در سال 1215 و به دست خاندان زاکاریان ساخته شد و بخش داخلی را سال ها بعد خاندان پروشیان ساختند.

معبد گارنی | پرستشگاه خدای مهر

در 27 کیلومتری شرق ایروان، در نزدیکی روستای گارنی، معبد گارنی واقع شده است که از جاهای دیدنی ارمنستان است. معبد گارنی، در حدود 300 سال قبل از میلاد مسیح، به سبک معماری یونان و روم باستان ساخته شده و محل پرستش خدای مهر بود. این معبد، از جنگ های زیادی در طول تاریخ در امان ماند اما در زلزله سال 1679 میلادی، ویران شد. 150 سال بعد، این معبد مورد مطالعه باستان شناسان نهاده شد و انتها در سال 1969 مورد بازسازی نهاده شد.

یادمان نسل کشی ارامنه | یادآور هولوکاست ارامنه

در سفر به ایروان، از یادمان نسل کشی ارامنه که از مکانهای دیدنی ارمنستان است، نیز دیدن کنید. این بنا در پنجاهمین سالگرد نسل کشی ارمنی ها، در سال 1965، ساخته شد. نام این بنا در ارمنی، به معنی قلعه پرستوها است. بنای یادمان، 12 ستون دارد که به صورت همگرا و دوار در کنار هم نهاده شده اند و نماد 12 استان ارمنستان هستند. در مرکز بنا، آتش جاویدان نهاده شده و علاوه بر این، یک ستون 44 متری سوزنی شکل در کنار بنای یادمان است که از فاصله دور نمایان می شود. این ستون، نماد زایش دوباره مردم ارمنستان محسوب می شود.

میدان آزادی | سمبل آزادی ارمنستان

میدان آزادی که از جاهای دیدنی ایروان است را با نام میدان اپرا یا میدان تئاتر نیز می شناسند. در این میدان، تندیس هوهانس تومانیان، نویسنده ارمنی و آلکساندر اسپندیریان، آهنگساز ارمنی، قرار پگرفته است. در بخش غربی میدان یک پارک و چند کافه وجود دارد که می توانید به آنجا سر بزنید. خود میدان نیز با حدود 50 هزار نفر گنجایش محل اجتماعات مردم است.

ایستگاه راه آهن | اثری هنری از گذشته

اگر به معماری و هنر علاقه دارید به ایستگاه راه آهن ایروان سر بزنید. این ایستگاه، جزو مکانهای دیدنی ارمنستان است که در سفر به ایروان باید آن را ببینید. قدمت این ایستگاه، به دهه 50 میلادی بازمی شود و با حفظ ساختار معماری، در سال های گذشته بازسازی شد. در اطراف ایستگاه راه آهن ارمنستان باغ و رستوران نیز وجود دارد؛ بنابراین، بعد از بازدید از بنای این ایستگاه می توانید در باغ قدم بزنید یا خود را مهمان یک غذای ارمنی خوشمزه کنید.

دژ اربونی | مربوط به دوره آرارات

این دژ که از جاهای دیدنی ارمنستان است، در ارتفاع 1017 متری در شهر ایروان واقع شده است. دژ اربونی، در زمان پادشاهی آرگیشتی یکم ساخته شده؛ بنابراین، ساخت آن به حدود 700 سال قبل از میلاد مسیح برمی شود. از این قلعه، آثار باستانی و کتیبه هایی کشف شده که نشان از تاریخ غنی منطقه دارد.

مجسمه مادر | مام ارمنستان

مجسمه مادر در پارک پیروزی یکی دیگر از دیدنیهای ارمنستان است. این مجسمه 22 متری که تجسمی از مفهوم ارمنستان را نشان می دهد که روی پایه ای 50 متری واقع شده است. بنابراین، از نقاط مختلف ارمنستان می توانید مجسمه مادر را ببینید. در سال 1962 که مجسمه های استالین از سطح شهر جمع آوری می شد، مجسمه مادر به جای یکی از مجسمه های استالین نصب شد.

کاسکاد | هزار پله ایروان

یکی از جاهای دیدنی پرطرفدار ارمنستان در میان دنیاگرد ها، کاسکاد است. کاسکاد 572 پله دارد و زمانی که بر فراز آن ایستاده باشید، 300 متر از زمین فاصله دارید. منظره زیبای کاسکاد باعث شده که همواره شلوغ و پر از دنیاگرد باشد. لازم به ذکر است، برای آن دسته از توریستانی که توانایی یا علاقه بالا رفتن از پله ها را ندارند، در داخل مجموعه، پله برقی گذاشته اند.

کلیسای جامع سنت گریگور روشنگر | بزرگترین کلیسای قفقاز جنوبی

این کلیسا با گنجایش 1700 نفر در ایروان واقع شده است. ساخت کلیسای جامع سنت گریگور که از جاهای دیدنی ارمنستان محسوب می شود، از سال 1997 آغاز شد و در سال 2001 به انتها رسید. معماری این کلیسای حواری ارمنی، کاملا به سبک ارمنی است. کلیسای جامع سنت گریگور روشنگر، به مناسبت بزرگداشت هزار و هفتصدمین سالگرد اعلام مسیحیت به عنوان دین رسمی، ارمنیان ساخته شده است. چند روز بعد از بازگشایی کلیسا، پاپ پل دوم از آن دیدن کرد.

کلیسای جامع سارکیس مقدس | عبادتگاهی نزدیک به ایروان

این کلیسای جامع، در ناحیه کنترون در حومه ایروان واقع شده است. معماری کلیسا ارمنی است و شاید به همین علت شبیه به سایر کلیساهای ارمنستان باشد. اما طبیعت اطراف این کلیسا باعث شده که همواره شلوغ و پر از توریست باشد.

صومعه تاتِو | مجموعه ای از سه کلیسا

این صومعه که در گذشته یک معبد مهرپرستی بوده، یکی دیگر از جاهای دیدنی ارمنستان محسوب می شود. قدمت صومعه تاتو، به قرن نهم میلادی بازمی شود. این صومعه، در نزدیکی روستانی تاتو واقع شده است و از سه کلیسا به نام های کلیسای بوغوس پطرس مقدس، کلیسای مریم مقدس و کلیسای گریگور مقدس تشکیل شده است. برای بازدید از این کلیسا می توانید از تله کابین بال های تاتِو که بلندترین تله کابین کابلی بدون توقف دنیا است، بهره ببرید.

جاذبه های توریستی ارمنستان | کجا برویم؟

ارمنستان به جاذبه های طبیعی و تاریخی خلاصه نمی شود؛ در سفر به ارمنستان می توانید از جاذبه های توریستی شهرهای ارمنستان نیز دیدن کنید. در ادامه به معرفی جاذبه های توریستی ارمنستان خواهیم پرداخت.

میدان جمهوری ایروان | قلب ارمنستان

این میدان بزرگ جزو دیدنیهای ارمنستان است که نه تنها برای توریستان بلکه برای ارمنی ها از مجذوب کنندهیت بسیاری برخوردار است. در اطراف میدان جمهوری که میدان مرکزی ایروان محسوب می شود، ساختمان های مهمی قرار دارند. نگارخانه ملی و ساختمان موزه تاریخ در شمال شرقی، وزارت دارایی و خانه دولت در شرق، وزارت ترابری و ارتباطات جمهوری ارمنستان در جنوب و وزارت امور خارجه در شمال غربی میدان جمهوری واقع شده است. به علاوه، این میدان بیضی شکل، محل برگزاری مراسم و رژه نظامی روز استقلال ارمنستان است. شب ها اطراف میدان پر از توریستانی می شود که محو آب نمای موزیکال میدان شده اند.

مرکز تفریحی کوئست روم | چالش فرار

یکی از برترین جاهای دیدنی ارمنستان، مرکز تفریحی کوئست روم است. اگر اهل تفریحات مهیج هستید، در سفر به ایروان حتما به این مرکز تفریحی سر بزنید. در کوئست روم می توانید هیجان اتاق فرار را تجربه کنید. برای بازی در این اتاق فرار باید گروهی دو تا چهار نفره تشکیل دهید و در مدت زمان مشخصی سعی کنید معماهای اتاق فرار را حل کنید. البته توجه داشته باشید که زبان بازی، روسی و ارمنی است.

باغ وحش ایروان | خانه امن صدها جانور

بیشتر افرادی که به ارمنستان سفر می نمایند، این باغ وحش را با نام باغ وحش ارمنستان می شناسند. در این باغ وحش 35 هکتاری، بیش از دو هزار گونه جانوری زندگی می نمایند. شیر آفریقایی، ببر، فیل هندی، سیاه گوش قفقازی، کرکس سیاه و خرس قهوه ای جزو گونه های جانوری جالبی هستند که در این باغ وحش می توانید ببینید.

تله کابین بال های تاتو | طولانی ترین تله کابین بدون توقف دنیا

تله کابین بال های تاتِو که از دیدنیهای ارمنستان محسوب می شود، طولانی ترین تله کابین کابلی بدون توقف دنیا است. این تله کابین با مسیری نزدیک به 6 کیلومتر، از روستای هالیدروز آغاز و به روستای تاتو ختم می شود. ساعت کار تله کابین از 10 صبح تا 6 عصر است. البته، در تابستان که سیل توریستان راهی این منطقه می شوند، ساعت کار تله کابین به 9 صبح تا 8 شب تغییر می نماید.

پل شیطان | سازه ای زیبا و عجیب

چند پل قدیمی در دنیا وجود دارند که در باور عامه، گفته می شود به وسیله شیطان ساخته شده اند یا شیطان در ساخت آنها دخیل بوده است. درباره این پل ها که تعدادشان به 30 عدد می رسد افسانه های فولکلور مختلفی وجود دارد. پل شیطان ارمنستان که نام اصلی آن پل ساتانا است، یکی از مکان های دیدنی ارمنستان محسوب می شود. این پل، با سنگ های همان محدوده ساخته شده و در نزدیکی آن می توان در چشمه های آب گرمی که به وسیله استالاکتیت هایی با رنگ های شگفت انگیز احاطه شده اند، شنا کرد.

شهر جرموک | از مقاصد محبوب توریستی پزشکی

شهر جرموک و مراکز آب درمانی اش، از دیگر مکان های دیدنی ارمنستان هستند. در میان کوه های ویووتزور و در میان انبوه درختان جنگلی، شهر جرموک واقع شده است. این شهر، به علت داشتن چشمه های آب گرم با خواص درمانی، مقصد توریستی مسافرانی از داخل و خارج ارمنستان است. علاوه بر این ها، دیدنی منظره ها طبیعی و بکر جرموک با کوهستان، جنگل، رودخانه و دره سرسبز و بعلاوه تله کابین سواری از دیگر تفریحات و جاذبه های جرموک محسوب می شود.

سفر به کشور فرهنگی و تاریخی ارمنستان

ارمنستان به خاطر منظره ها زیبا، آشپزی، فرهنگ و تاریخی اش شناخته شده است. از آنجایی که ارمنستان اولین کشوری بود که رسما مسیحیت را پذیرفت، می توانید بعضی از قدیمی ترین کلیساها و صومعه های دنیا را در میان منظره ها طبیعی بسیار زیبا ببینید. برای سفر به ارمنستان نیازی به اخذ ویزا نیست و بعلاوه این کشور یکی از مقاصد خارجی مقرون به صرفهقیمت محسوب می شود.

آیا تا به حال به ارمنستان سفر نموده اید؟ کدام مورد از جاهای دیدنی ارمنستان بیشتر از همه برای شما مجذوب کننده بوده است؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی ارمنستان

-معروفترین جاذبه های طبیعی ارمنستان کدامند؟

دریاچه سوان، دریاچه آرپی، وانادزور، باغ گیاهشناسی ایروان و پارک عشاق ایروان از جاذبه های طبیعی ارمنستان هستند.

-بلیط مقرون به صرفه ایروان را از کجا رزرو کنیم؟

برای رزرو هتل یا بلیط ایروان با مقرون به صرفه ترین قیمت، به سایت خبرنگاران مراجعه کنید. بعلاوه، می توانید با پشتیبانی 24 ساعته خبرنگاران در تماس باشید.

-جاهای دیدنی اطراف دریاچه سوان کدامند؟

صومعه سواناوانک، صومعه هایراوانک، قبرستان نوراتوس، روستای نرکین گتاشن و قلعه آدزبرد از جمله جاهای دیدنی اطراف دریاچه سوان هستند.

منبع: فلای تودی
انتشار: 9 خرداد 1402 بروزرسانی: 9 خرداد 1402 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 2306

به "جاهای دیدنی ارمنستان ، شهر صومعه ها و منظره ها بکر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاهای دیدنی ارمنستان ، شهر صومعه ها و منظره ها بکر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید