برای سفر و اقامت در تفلیس چقدر باید هزینه کنیم؟

به گزارش آخرین خبر، شهر تفلیس، شهر توریستی بسیار محبوب در بین ایرانی ها است. به دلیل نزدیکی گرجستان و تفلیس به ایران، سفرهای زمینی بسیاری از ایران به این شهر صورت می گیرند. اما برای سفر به تفلیس باید از قبل برآورد هزینه کرد. در این مطلب به آنالیز هزینه های سفر به تفلیس پرداخته ایم تا اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، تصمیم بهتری را اتخاذ کنید.

برای سفر و اقامت در تفلیس چقدر باید هزینه کنیم؟

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا هستید با ما همراه شوید

معرفی تفلیس

تفلیس، شهری تاریخی است که 720 کیلومتر مربع مساحت دارد. در این شهر که تاریخ و مدرنیته در کنار یکدیگر، مجموعه جذابی را پدید آورده اند، جمعیت تقریبی یک میلیون و 120 هزار نفر زندگی می نمایند. در قسمت مرکزی تفلیس، جاذبه های تاریخی بسیاری وجود داشته که از جمله این جاذبه های تاریخی می توان به چندین کلیسا اشاره نمود. مردم کشور گرجستان و تفلیس به زبان گرجی صحبت می نمایند و در بین آن ها افرادی بوده که زبان انگلیسی بلد هستند. بعضی تحقیقات نشان داده که آب شهر تفلیس کاملا بهداشتی و تمیز نیست، اما گردشگرانی که به این شهر سفر کردند، گزارشی در این مورد ندادند و مسئله ای پیش نیامد. افرادی که به تفلیس سفر می نمایند، باید حتما واکسن هپاتیت ب را زده باشند. در سفری که به گرجستان خواهید داشت، سعی کنید بعضی داروهای مجاز و ضروری را به همراه داشته باشید. از نظر امنیت، گرجستان در رده 85ام جهان قرار گرفته است و می توان گفت که از امنیت بالایی برخوردار است. با توجه به موقعیت جغرافیایی تفلیس و قرارگیری آن در میان کوه های قفقاز، آب و هوای مرطوب و نیمه گرراستای دارد. به طور کلی، در این شهر 4 فصل دیده می گردد. تابستان ها دمای هوا معمولا بین 28 تا 32 درجه سانتیگراد بوده و بارش باران بسیار کم است. زمستان ها، دمای هوای بسیار پائین می آید و هوا بشدت سرد است و آب در بعضی مواقع یخ می بندد. بین ماه های آوریل تا ژوئن (بهار) در این شهر، میزان بارش باران افزایش پیدا می نماید و به بیشترین میزان خود می رسد. با توجه به این آنالیز ها، بهترین زمان برای سفر به تفلیس از نظر آب و هوایی، فصل بهار و پائیز بوده و هوا در این دو فصل معتدل است.

هزینه پاسپورت

قبل از سفر به تفلیس از داشتن گذرنامه ای که حداقل 6 ماه تا انقضای آن باقی مانده، مطمئن شوید. اگر گذرنامه ندارید یا انقضای آن تمام شده، به دنبال تهیه آن باشید. هزینه هایی مانند شناسه (هزار تومان)، تعرفه صدور گذرنامه (100 هزار تومان به خزانه داری استان)، عوارض شهرداری (3750 تومان) و هزینه پست و خدمات دفتر پلیس +10 (36980 تومان)، برای تهیه گذرنامه الزامی است. گرجستان از جمله کشورهایی بوده که ایرانی ها برای سفر به آن نیازی به تهیه ویزا ندارند.

واحد پول گرجستان

در کشور گرجستان واحد پول رسمی، لاری است. در این کشور اسکناس های 1لاری، 2 لاری، 5 لاری، 10 لاری، 20 لاری، 50 لاری، 100 لاری و 200 لاری و سکه های 1لاری، 2لاری، 1 تتری، 2 تتری، 5 تتری، 10 تتری، 20 تتری و 50 تتری در بین مردم در حال رد و بدل بوده و لاری را با GEL و ლ نشان می دهند.

هزینه دسترسی به تفلیس

برای سفر به تفلیس هم می توانید از تور بهره ببرید و هم خودتان به صورت شخصی به آن سفر کنید. در سفرهای شخصی گزینه های مختلفی با هزینه های متفاوت وجود دارند، مانند سفر هوایی، زمینی با اتوبوس، زمینی با اتومبیل شخصی و ترکیبی. هزینه بلیت یک طرفه هواپیما از تهران به مقصد تفلیس بین 500 هزار تا دو میلیون تومان است. اگر بخواهید از اتوبوس های مستقیم بین تهران و تفلیس بهره ببرید، برای یک راستا باید چیزی حدود 300 هزار تومان پرداخت کنید. در سفر با اتوبوس می توان اول به ایروان و باکو سفر کرد و سپس از این شهرها به سمت تفلیس حرکت کرد. بلیت اتوبوس از تهران به سمت ایروان بین 100 هزار تا 250 هزار تومان و از تهران به سمت باکو 280 هزار تومان است. از باکو به سمت تفلیس، بلیت اتوبوس تقریبا 15 منات آذربایجان است. برای آنکه در هزینه های سفر به تفلیس صرفه جویی کنید، می توانید از سفرهای ترکیبی بهره ببرید، در این سفرها از تهران از طریق اتوبوس به ایروان می روید که هزینه اتوبوس آن بین 100 هزار تا 250 هزار تومان است، سپس از شهر ایروان از طریق قطار به سمت تفلیس حرکت می کنید که معمولا بلیت این قطار بین 6 هزار تا 17 هزار درام ارمنستان است. بسیاری از گردشگران ایرانی ترجیح می دهند تا با اتومبیل شخصی به تفلیس سفر نمایند، پس اگر چنین تصمیمی دارید، باید توجه داشته باشید که هزینه های مختلفی مانند پلاک بین المللی (360 هزار تومان)، کارت مالکیت خودرو (110 هزار تومان)، بیمه ده روزه ماشین، گواهینامه بین المللی با اعتبار یک سال (119 هزار تومان)، مجوز خروج از کشور (کاپوتاژ) (تقریبا 20 هزار تومان) و برچسب CD و IR (4800 تومان) را باید متقبل شوید. همچنین، توجه داشته باشید که در گرجستان هر لیتر بنزین 3 لاری یا حدودا 11 هزار تومان است. اگر بخواهید با تور به تفلیس سفر کنید، معمولا تورهای 3 شب و 4 روزه بین یک میلیون و 200 هزار تومان تا 8 میلیون تومان هستند.

هزینه اقامت

در شهر تفلیس اقامتگاه های مختلفی با امکانات مختلف وجود دارند که بسته به آن که چه نوع اقامتگاهی را انتخاب می کنید و در چه مکان و محلی قرار گرفته است، هزینه آن در بین هزینه های سفر به تفلیس متفاوت خواهید بود. هزینه یک شب اقامت در یک هاستل و آپارتمان به ترتیب، بین 8 تا 45 و 25 تا 600 لاری گرجستان است. هزینه هتل های 2 ستاره، 3 ستاره، 4 ستاره و 5 ستاره، برای یک شب اقامت، به ترتیب 50 تا 250، 60 تا 350، 70 تا 700 و 300 تا 1100 لاری گرجستان است.

هزینه غذا و رستوران

در شهر تفلیس رستوران، کافه و غذاخوری های بسیاری وجود دارند و به همین دلیل غذاهای متنوعی را می توان با توجه به بودجه مورد نظر انتخاب کرد. هزینه یک پرس غذا در رستوران های رده پایین بین 12 تا 22 لاری گرجستان، در رستوران های متوسط بین 20 تا 35 لاری گرجستان و در رستوران های رده بالا و شیک بیشتر از 50 لاری گرجستان است. غذاهای فست فودی نیز معمولا بین 10 تا 15 لاری گرجستان هستند. بعضی افراد برای کاهش هزینه های سفر به تفلیس، از فروشگاه ها مواد اولیه را تهیه می نمایند و خودشان مشغول آشپزی می شوند، به همین دلیل قیمت بعضی از این مواد اولیه را در ادامه مورد آنالیز قرار داده ایم: سیب زمینی (1 کیلو 1 لاری)، گوجه (1 کیلو 2 لاری)، کاهو (یک کیلو 1لاری)، پیاز (1 کیلو 1 لاری)، موز (1 کیلو، 3 لاری)، سیب (1 کیلو 2 لاری)، تخم مرغ (12 عدد 4 لاری)، جوجه (یک کیلو 9 لاری) شیر (یک لیتر 3 لاری)، آب معدنی (یک بطری یک و نیم لیتری 1 لاری)، نان (500 گرمی 0.9 لاری) و برنج سفید (یک کیلو 3 لاری).

مکان های دیدنی شهر تفلیس

نکته قابل توجه در خصوص مکان های دیدنی شهر تفلیس این است که بسیاری از آن ها رایگان و بدون هزینه هستند و به همین دلیل هزینه ها بسیار کاهش پیدا می نماید. از جمله مکان های گردشگری شهر تفلیس که بدون هزینه هستند، می توان به قلعه تاریخی ناریکالا، دریاچه لیسی، کلیسای جامع سامبا یا تثلیث و کوهستان پارک متتسمیندا اشاره نمود. در این بین بعضی از جاذبه های گردشگری مانند باغ وحش تفلیس و باغ ملی گیاه شناسی گرجستان دارای بلیت ورودی هستند که هزینه ورودی هر کدام 2 لاری گرجستان است. در شهر تفلیس می توانید به تفریحاتی مانند بالن سواری (نفری 165 تا 190 یورو)، پارک آبی جینو پردایس (30 لاری)، تله کابین (5 لاری)، بولینگ لبوسکی (15 تا 40 لاری)، پارک آبی یوروپارک (30 تا 40 لاری)، پینت بال هف لایف (25 تا 35 لاری)، شهربازی متتسمیندا (3 تا 77 لاری) بپردازید.

هزینه حمل و نقل عمومی

در شهر تفلیس وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس، مینی بوس، مترو، مارشروتکا، تاکسی، تاکسی تلفنی و تاکسی اینترنتی وجود دارند. اگر بخواهید از مترو، اتوبوس و مینی بوس های زرد بهره ببرید، باید حتما Metromoney cards، کارت الکترونیکی این شهر را تهیه کنید. این کارت ها در ایستگاه های فروش بلیت وجود داشته و برای شارژ آن نیز می توانید از دستگاه های نارنجی که در ایستگاه ها وجود دارند، بهره ببرید. این کارت الکترونیک 2 لاری قیمت دارد. به هر دلیلی اگر چنین کارتی را تهیه نمی کنید، باید بدانید که بلیت تک سفره مترو نیم لاری، بلیت تک سفره اتوبوس نیم لاری و مینی بوس 0.8 لاری است. برای استفاده از تاکسی باید بدانید که هزینه ابتدایی آن 3 لاری است. برای افرادی که با اتومبیل شخصی خود به شهر تفلیس سفر می نمایند، باید بگوئیم که قیمت بنزین لیتری 3 لاری محاسبه می گردد.

هزینه سوغات و پوشاک

خرید سوغات و یادگاری در هر شهری از جاذبه های آن به حساب می آید. در تفلیس نیز می توانید به دنبال جواهرآلات دست ساز، رومیزی های نقاشی شده، ظروف سرامیکی، جام نوشیدنی ساخته شده از شاخ به نام کانتاسی، روسری های ابریشم، منسوجات دست باف، چاقو های دست ساز باشید. در هر نقطه ای از جهان، برای صنایع دستی که دست رنج مردم آن منطقه به حساب می آیند، نمی توان قیمت مشخصی را بیان نمود و در تفلیس هم به همین صورت است، اما اگر بخواهیم مکانی را به شما معرفی کنیم که صنایع دستی و سوغات را با قیمت مناسب تهیه کنید، بازارهای محلی مکان های بسیار مناسبی هستند. بسیاری از گردشگران علاوه بر صنایع دستی، جذب پوشاک و لباس های این شهر شده که قیمت آن ها تا حدودی مناسب هست.

مکالمه و تلفن همراه

اگر از سیمکارت های این کشور استفاده می کنید، توجه داشته باشید که هزینه هر دقیقه مکالمه با آن بیشتر از اپراتورهای ایران است، یعنی چیزی حدود هزار تومان یا 0.25 لاری. اپراتورهای تلفن همراه گرجستان شامل جئوسل، مگتی کام و بی لاین نام دارند. در این بین مگتی کام آنت دهی بهتری دارد و به همین دلیل تا جایی که امکان دارد، این اپراتور در الویت. سیمکارت های این اپراتورها را به راحتی با قیمت 5 لاری می توان تهیه کرد. در گرجستان اپراتورهای ایرانی هزینه بالایی برای رومینگ دارند و برای اطلاع دقیق می توانید به سایت آن ها مراجعه کنید. با این وجود، برای کسانی که مکالمه زیادی خواهند داشت، اپراتورهای گرجستان به صرفه تر هستند.

منبع: همگردی
انتشار: 7 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 653

به "برای سفر و اقامت در تفلیس چقدر باید هزینه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای سفر و اقامت در تفلیس چقدر باید هزینه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید