ارگ شیخ بهایی یکی از دیدنی های معروف استان اصفهان به شمار می رود

به گزارش آخرین خبر، جاذبه ها/ براساس آخرین اخبار و گزارش های بدست رسیده، ارگ شیخ بهایی یکی از دیدنی های معروف استان اصفهان به شمار می رود.

ارگ شیخ بهایی یکی از دیدنی های معروف استان اصفهان به شمار می رود

ارگ شیخ بهایی یکی از آثار تاریخی نجف آباد است که روزگاری تنها یک پناهگاه برای کبوتران بود اما امروزه به یکی از بزرگترین مجموعه های تفریحی این شهر تبدیل شده است. این ارگ که به هفت برج خارون نیز معروفیت دارد، در جنوب شرقی نجف آباد محله جوی خارون، بلوار بهارستان واقع شد. برج های دوقلوی صفا که به آق غلامعلی نیز معروفیت دارند و نمونه ای از کبوترخانه های متعدد این شهر هستند، بقدری تخریب شده که امکان بازدید از آنها برای عموم مردم وجود ندارد.

البته، خوشبختانه در خصوص ارگ شیخ بهایی با شش کبوترخانه بی نظیر این چنین نیست. این ارگ با کوشش دوستدارن میراث فرهنگی از خطر نابود شدن در امان مانده و اکنون هر فردی با تماشا شکوه و معماری بی نظیر این ارگ بدون تردید مجذوب آن می گردد. ارگ شیخ بهایی در سال 1382 به همت شهرداری نجف آباد، پس از دو سال کوشش و صرف هزینه زیاد جهت بازسازی و بازسازی این بنا، جان تازه ای گرفت و به یکی از بزرگترین مجموعه های تفریحی این شهر تبدیل شد.

این ارگ در حصار یک باغ به مساحت 3000 متر مربع واقع شده و دارای هفت برج است که شش عدد از آنها کبوترخانه هستند. ارتفاع هر یک از این برج ها که نظیر آنها تنها در تبریز یافت می گردد، در حدود 14 متر است و با دیوارهای کاهگلی به ارتفاع 4 متر به یکدیگر متصل شده اند. تقسیم بندی این برج ها در اضلاع دیوار و زوایای آنها و بعلاوه در قسمت ورودی ارگ چشم انداز زیبایی را به وجود آورده است. ورودی ارگ به وسیله هشتی، اتاق هایی در بالا و پایین بنا و بعلاوه زیر زمین آن به داخل ارگ راه پیدا می نماید.

مجموعه ارگ شیخ بهایی این روزها پذیرای افرادی است که به قصد گردش به این مکان می آیند. مکان این بخش بسیار مجذوب کننده و زیبا بوده و می توانید سه چهار ساعتی را با خانواده در آن خوش بگذارنید، پرندگانی که می پرند، غذایی که آماده می گردد و دیواری که از شما مراقبت می نماید، ارگ را به پاتوق نجف آبادی ها تبدیل نموده است.

منبع: همگردی
انتشار: 23 دی 1401 بروزرسانی: 23 دی 1401 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 2247

به "ارگ شیخ بهایی یکی از دیدنی های معروف استان اصفهان به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارگ شیخ بهایی یکی از دیدنی های معروف استان اصفهان به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید