بیش از 55 هزار سالمند از خدمات بهزیستی در فارس بهره مند هستند

به گزارش آخرین خبر، سرپرست معاونت توانبخشی بهزیستی فارس گفت: بالغ بر 55 هزار سالمند در این استان از خدمات مختلف بهزیستی بهره مند هستند.

بیش از 55 هزار سالمند از خدمات بهزیستی در فارس بهره مند هستند

به گزارش خبرنگار گروه استان های خبرنگاران از شیراز، طوبی حیدری سرپرست معاونت توانبخشی بهزیستی فارس در نشست مجازی با خبرنگاران، گفت: بهزیستی به گروه های مختلفی شامل افراد دچار محدودیت و معلولیت های بینایی و شنوایی و سالمندان که اصطلاحا توانخواه نامیده می شوند، خدمات توانبخشی ارائه می دهد.

او اضافه کرد: 20 هزار و 52 نفر معلول بینایی، 21هزار و 59 نفر معلول شنوایی و 55 هزار سالمند در استان فارس از بهزیستی خدمات مختلف توانبخشی دریافت می نمایند.

حیدری با بیان اینکه 4 مرکز در فارس به ناشنوایان و کم شنوایان خدماتی را ارائه می دهند، گفت: این خدمات که مربوط به قبل و بعد از انجام عمل کاشت حلزون شنوایی می گردد، شامل ارائه سمعک، باطری سمعک به ناشنوایان، یاری هزینه تحصیلی برای دانش آموزان، تخفیف و پرداخت شهریه دانشجویی و ... است.

سرپرست معاونت توانبخشی بهزیستی فارس با اشاره به خدماتی که به سالمندان ارائه می گردد، گفت: خدمات به این دسته از افراد گسترده تر است که تحت اسم مراکز روزانه، کانون جهاندیدگان، مراکز شبانه روزی سالمندان به آن ها تعلق می گیرد.

او با بیان اینکه کانون جهاندیدگان تقریبا در همه شهر های فارس وجود دارد، گفت: در این کانون ها امور روزمره برای سالمندان ارائه و آموزش داده می گردد که پیش از کرونا هم تفریحات گروهی برای این افراد در نظر گرفته می شد.

حیدری با بیان اینکه 9 مرکز نگهداری شبانه روزی سالمندان در فارس فعال است و 550 سالمند در این مراکز نگهداری می شوند، اضافه کرد: در مراکز نگهداری علاوه بر خدمات، روزانه آموزش هایی با توجه به علایق و توانمندی سالمند ارائه و خدماتی نظیر توانپزشکی شامل فیزیوتراپی، گفتار درمانی پرستاری و پزشکی به آن ها داده می گردد.

او اعلام کرد: با توجه به حاکمیت بیماری کرونا، تمام دیدار ها به صورت مجازی بوده و در صورتی که خانواده ها سالمند خود را به منزل ببرند زمان بازگشت باید تست کرونا بدهند و پس از ورود هم سالمند قرنطینه شده و در صورت نبود مشکل به بخش منتقل می شوند.

کارشناس مسئول امور توانبخشی بهزیستی فارس هم در این نشست با بیان اینکه تامین وسایل توانبخشی از اولویت های سازمان است، گفت: وسایل توانبخشی باتوجه به نوع معلولیت فرق دارد که کوشش بر این بوده همیشه تا این وسایل به موقع تحویل داده گردد تا از معلولیت ثانویه جلوگیری و از شدت معلولیت کاسته گردد.

کریم ولی با بیان اینکه کوشش شده که خدمات توانبخشی که از سوی مراکز توانپزشکی ارائه می گردد برای معلولان رایگان باشد یا با حداقل هزینه انجام می گردد، اضافه کرد: با این حال کمبود وسایل توانبخشی برای بعضی از معلولیت ها وجود دارد به ویژه در مواردی مانند سمعک و باطری آن که وارداتی است مشکلاتی برای تامین آن ها وجود دارد.

ولی با اشاره به اینکه کمبود اعتبار از دلایل اصلی برای محدودیت در خرید وسایل توانبخشی معلولان است، از افزایش 50 درصدی اعتبارات در سال گذشته اطلاع داد.

به گفته این کارشناس هدف این است که این فرایند تامین وسایل افزایش پیدا کند تا اینکه هیچ کس پشت نوبت وسایل نباشد.

او با اشاره به کاشت حلزون برای بچه ها ناشنوا و کم شنوا هم اسم کرد: تا به امروز برای 106 نفر یاری هزینه کاشت حلزون پرداخت شده و 209 نفر هم تعمیر قطعات کاشت حلزون اجرا شده است.

کریم، ولی در مورد تامین اندام مصنوعی برای بعضی از معلولان هم گفت: سال گذشته حدود 100 درصد افزایش اعتبار برای این موضوع رخ داد که سبب شد خاتمه سال هیچ معلولی در نوبت دریافت اندام مصنوعی نباشد و سال جاری هم هدف این است که این فرایند ادامه پیدا کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 مهر 1400 بروزرسانی: 23 مهر 1400 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1882

به "بیش از 55 هزار سالمند از خدمات بهزیستی در فارس بهره مند هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیش از 55 هزار سالمند از خدمات بهزیستی در فارس بهره مند هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید