خانه عامری های کاشان ، اقامتگاهی سنتی

به گزارش آخرین خبر، خانه عامری ها یکی از خانه های تاریخی در شهر کاشان است که به لحاظ قدمت قدیمی ترینِ آن هااست، خانه ای زیبا که امروزه به عنوان مهمانسرا از آن استفاده می گردد.

خانه عامری های کاشان ، اقامتگاهی سنتی

جهت دریافت خدمات اجرای ساخت روف گاردن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

از هر دوره پادشاهی در ایران، آثار هنریِ چشم نوازی به جای مانده که ابهت، اصالت و گستردگی و بزرگی آن دوره را به یاد بینندگان می اندازد. اما شاید معمارانی که خانه هایی برای ثروتمندان و بزرگان می ساختند، هرگز به فکرشان هم نمی رسید که روزی، خانه، عمارت، یا مسجد و حمامی که ساخته اند فخرِ آن دوره را به نمایش بگذارد. خانه عامری های کاشان، یکی از همین خانه هااست.

خانه ای گم شده در تاریخ

خانه عامری ها از لحاظ قدمت و معماری، با تمام خانه های تاریخی کاشان متفاوت بوده و از آن ها قدیمی تر است. قدمت بنا به دوره زندیه باز می گردد؛ اما در دوره قاجار گسترش یافته و تقریباً به وضع کنونی درآمد. جالب است بدانید به دلیل کهن بودن بنا، اطلاعات کاملی از معمار آن در دست نیست؛ جز این که در دوران قدیم خاندان سهام السلطنه در این خانه زندگی می کردند و آنچه از بعضی شنیده ها برمی آید معماری داخلی مجموعه عامری ها را امیر انوشفر، معمار ایرانی ساکن فرانسه به عهده گرفت.

شکل ظاهری

خانه عامری ها 9000 متر زیر بنا دارد، 3 خانه، 5 حیاط بیرونی و درونی با 85 اتاق! همچنین حوض خانه هایی برای تابستان. ایوان های بیرونی خانه چندان رفیع نیست، اما درها و پنجره ها با شیشه های رنگین، زیبایی خاصی به آن بخشیده است. این بنا در قدیم، دارای دو حمام مجزای زنانه و مردانه بود که به دلیل وجود سربینه، خزینه و گرم خانه، بی شباهت به حمام های تاریخی نیست. به علاوه شاه نشین های هفت در و اتاق های سه در، همراه با گچ بری های زیبا و تزیینات داخلی نیز از ویژگی های این بنااست. گفتنی است که در بین خانه های تاریخیِ کاشان، این خانه بلندترین بادگیر را دارد.

گردشگری

تا مدت ها خانه عامری ها فقط محل بازدید گردشگران و مسافران بود، تا معماری شگفتِ خانه های تاریخی را از نزدیک ببینند؛ در اتاق های مزین به گچ بری، شاه نشین های بی نظیر با پنجره های رنگین مشبک و حیاط های متقارن، قدم زده و به عکاسی بپردازند؛ اما پس از چندی، طبق برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی کشور، قرار شد این بنا به مهمانسرایی برای گردشگران تبدیل گردد.

حرف آخر

امروزه، خانه عامری ها به مجموعه ای اقامتی با دو رستوران و اتاق های متعدد تبدیل شده، وَ پذیرای مهمانان است؛ اما اگر برای اقامت هم به این مکان رفتید، از قلم نیاندازید که حتماً به زیبایی های چشم نوازِ آن توجه فرمایید.

برای خواندن مطالب بیشتر به خبرنگاران و بخش گردشگری سر بزنید.

همچنین مطالبی که شاید به آن علاقه مند باشید:

تا هوا گرم نشده کجا بریم؟ طبس (+ویدئو)

یگانه تخت جمشید ، یادواره امپراتوریِ دنیا (+ویدئو)

غار علیصدر ، مرموز بدونِ نجواهای شبانه

منبع: پیام دلتا
انتشار: 26 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 699

به "خانه عامری های کاشان ، اقامتگاهی سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه عامری های کاشان ، اقامتگاهی سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید