سرنخ کشف آب در مریخ به سراب تبدیل شد

به گزارش آخرین خبر، مطالعات تازه نشان می دهد که کشف آب در زیر سطح منجمد در قطب جنوب مریخ سراب بوده و این سیاره همچنان مستعد حیات نیست.

سرنخ کشف آب در مریخ به سراب تبدیل شد

به گزارش خبرنگاران، بر اساس یک مطالعه علمی تازه، آب مایعی که چند سال پیش گفته شد در زیر قطب جنوب مریخ کشف شده، حاصل اشتباه بوده و در واقع آبی به شکل مایع در مریخ وجود ندارد.

بر اساس گزارش الجزیره، در سال 2018 دانشمندان پس از تجزیه و تحلیل انعکاس امواج رادار در لایه های بیرونی پوشش قطبی مریخ وجود آب مایع را در سیاره سرخ تایید کردند. اما این کشف از همان ابتدا مورد تردید طیف وسیعی از دانشمندان قرار گرفت. آن ها معتقد بودند که شرایط خشک در آن منطقه برای به وجود آمدن آب در حالت مایع مناسب نیست.

در مطالعه تازهی که اخیرا منتشر شده محققان دانشگاه تگزاس در آستین و آلپ گرنوبل فرانسه دریافتند که بازتاب های راداری که دانشمندان 4 سال پیش به عنوان مدرکی برای تایید وجود آب در مریخ به آن ها استناد کردند، در حقیقت یک سراب غبارآلود بوده است. این انعکاس ها با دشت های آتشفشانی موجود در سراسر سطح سیاره سرخ مطابقت داشتند و بر اساس یافته های این مطالعه تازه، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که در آنجا سنگ های آتشفشانی وجود دارد.

محققان بر این باورند که تازهترین نتیجه گیری آن ها نسبت به فرضیه وجود آب مایع توضیح معقول تری محسوب می شود. سیریل گریما، دانشمند سیاره شناسی در دانشگاه تگزاس می گوید: آب مایع در نزدیکی سطح مریخ به یک محیط بسیار شور و یک منبع گرما قوی نیاز دارد، اما این مسئله با اطلاعاتی که از این منطقه داریم مطابقت ندارد.

نویسندگان مطالعه تازه برای رسیدن به این نتایج، از داده های جمع آوری شده از طریق دستگاه راداری مارسیس در یک دوره 3 ساله استفاده کرده اند. این رادار روی کاوشگر مارس اکسپرس نصب شده که از طریق آژانس فضایی اروپا در سال 2005 به فضا پرتاب شد.

مریخ گذشته مرطوب تری داشته است

اگرچه مطالعه تازه نشان می دهد که آب مایع در زیر کلاهک قطب جنوبی مریخ وجود ندارد، اما همچنین تایید می کند که آب هایی زیادی به شکل یخ روی مریخ وجود دارد و این سیاره در گذشته مرطوب تر بوده و به مرور به این خشکی رسیده است. این مطالعه همچنین به یافتن شواهدی برای رسیدن به فرضیه ها در مورد چگونگی تسلط آب و هوای خشک درمریخ در طول میلیارد ها سال کمک می کند.

علی رغم نتایج ناامیدکننده در مورد وجود آب مایع در مریخ، نویسندگان این مطالعه اکنون در حال کار روی ماموریت های تازهی برای یافتن آب در مریخ با استفاده از رادار هستند. هدف از این کار شناسایی مکان های فرود انسان برای ماموریت های آینده و جستجوی نشانه هایی از حیات باستانی در این سیاره است.

منبع: فرارو
انتشار: 26 تیر 1401 بروزرسانی: 26 تیر 1401 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 2148

به "سرنخ کشف آب در مریخ به سراب تبدیل شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنخ کشف آب در مریخ به سراب تبدیل شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید