عهد جدید پمپئو با نخست وزیر جدید ژاپن

به گزارش آخرین خبر، ایسنا نوشت: وزیر امور خارجه آمریکا امروز (سه شنبه) ضمن تحسین نخست وزیر جدید ژاپن به عنوان نیرویی برای خوبی، تاکید نمود که باور دارد وی برای تقویت روابط میان واشنگتن و توکیو کوشش خواهد نمود.

عهد جدید پمپئو با نخست وزیر جدید ژاپن

به گزارش خبرگزاری رویترز، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در شروع نشستش با توشیمیتسو موتگی، همتای ژاپنی اش در توکیو گفت: من با یوشیهیده سوگا، نخست وزیر ژاپن موافقم که یک منطقه هند-آرام آزاد، اساس صلح و ثبات منطقه ای است.

وی با اشاره به فعالیت هفت ساله سوگا در کابینه شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن اضافه نمود: سوگا هنگامی که به عنوان دبیر کابینه فعالیت می کرد، یک نیروی قوی برای خوبی و برای این روابط بود. آمریکا دلایل متعددی دارد که باور داشته باشد سوگا در سمت جدیدش اتحاد پایدارمان را تقویت خواهد نمود.

سوگا که ماه گذشته به عنوان نخست وزیر جایگزین آبه شد، با وظیفه خطیر ایجاد تعادل در احتیاج برای حفظ روابط کاری با چین به عنوان عظیم ترین همسایه و درخواست های آمریکا برای اتخاذ موضعی جدی تر در این زمینه روبرو است.

پمپئو در ژاپن حضور دارد تا در نشست چهارجانبه وزرای امور خارجه آمریکا، ژاپن، استرالیا و هند شرکت کند و قرار است اواخر امروز با سوگا ملاقات کند.

سفر پمپئو به ژاپن که نخستین سفر وی به آسیای شرقی از ژوئیه سال 2019 میلادی محسوب می گردد، در زمانی اجرا شده که روابط میان آمریکا و چین در بدترین شرایط خود در دهه های اخیر قرار گرفته است و واشنگتن در کوشش است تا حمایت در بین متحدان آسیایی علیه پکن را تقویت کند.

ماریس پاین، وزیر امور خارجه استرالیا که اوایل امروز با وزیر خارجه آمریکا ملاقات کرد، در توییتی نوشت: من با پمپئو درباره همکاری کنونی مان برای تقویت صلح، ثبات و موفقیت در منطقه مان صحبت کردم.

به دنبال اعلام خبر ابتلای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به کووید 19 و بستری شدنش در بیمارستان، سفر پمپئو به کره جنوبی و مغولستان لغو و تنها به یک روز کامل در ژاپن کوتاه شده است. ترامپ پس از سه روز بستری در بیمارستان برای درمان این بیماری، در حال حاضر به کاخ سفید بازگشته است.

واشنگتن و پکن که دو اقتصاد عظیم دنیا محسوب می شوند، بر سر طیف وسیعی از مسائل از نحوه مدیریت پکن در ویروس کرونا گرفته تا اعمال یک قانون امنیتی جدید در هنگ کنگ و جاه طلبی ها در دریای چین جنوبی به شدت دچار اختلاف هستند.

بسیاری از متحدان آسیایی از موضع جدی و سفت و سخت واشنگتن در برابر چین راضی و شاد هستند اما آنقدر شجاعت نداشته اند تا از لفاظی های اخیر ترامپ و پمپئو استقبال نمایند و در موضه گیری در برابر چین بسیار محتاط هستند.

واشنگتن برای این نشست چهارجانبه وزرای امور خارجه به عنوان پلتفورمی برای تقویت همبستگی ها علیه چین با متحدان منطقه ای ارزش بسیاری قائل است.

پمپئو پیش از سفر به توکیو گفته بود: امیدواریم که در این سفر به بیانیه ها و دستاوردهای مهمی دست یابیم.

این در حالی است که چین این نشست چهارجانبه را به عنوان کوششی برای محدود کردن توسعه اش محکوم نموده است. کارشناسان گفتند، اگرچه بعید است که این نشست به برنامه اقدام ویژه ای دست یابد اما این گردهمایی هشداری برای پکن خواهد بود که این گروه ممکن است روزی به یک گروه رسمی همچون ناتو تبدیل گردد.

برنامه این نشست چهارجانبه شامل احیای اقتصاد پس از پاندمی کرونا، زنجیرهای تامین، اطلاعات نادرست، مواد معدنی حیاتی، سرمایه گذاری زیربنایی در منطقه و مقابله با تروریسم خواهد بود.

قرار نیست پس از این نشست یک بیانیه مشترک صادر گردد چرا که این نشست چهارجانبه یک ائتلاف رسمی نیست اما وزرای امور خارجه این چهار کشور قرار است پس از این نشست بیانیه های جداگانه ای منتشر نمایند.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 18 آبان 1399 بروزرسانی: 18 آبان 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1299

به "عهد جدید پمپئو با نخست وزیر جدید ژاپن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عهد جدید پمپئو با نخست وزیر جدید ژاپن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید