مشاعات ساختمان چیست؟

به گزارش آخرین خبر، برای داشتن زندگی مطلوب در کنار همسایگان، اطلاع از قوانین آپارتمان نشینی و مشاعات آن امروزه امری لازم است. مشخص حد و حدود مشاعات ساختمان و استفاده از حیاط مشاع، قوانین خاص خود را دارد. درست است که شما سند آپارتمان خود را در دست داشته و اختیار تام دارید. اما برای تغییر مشاعات ساختمان احتیاج به اجازه تمام مالکین دارید.

مشاعات ساختمان چیست؟

جهت دریافت خدمات پتینه سقف منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

یادگیری قوانین آپارتمان نشینی و مشاعات دید بهتری برای سکونت آرام در ساختمان می دهد. با سرفصل های زیر با این قوانین آشنا می شویم:

  • مشاعات ساختمان دقیقاً کجاست؟
  • قوانین آپارتمان نشینی و مشاعات
  • هزینه مشاعات
  • واگذاری مشاعات

مشاعات ساختمان دقیقاً کجاست؟

به منظور درک بهتر از قوانین آپارتمان نشینی و مشاعات، بهتر است با فضاهای مشاع آشنا شویم.

در کل به تمامی مناطق و فضاهایی از ساختمان که در سند آپارتمان ذکر نشده و توسط ساکنین به طور مشترک استفاده می شود، مشاعات می گویند.

به فهرستی از فضاهای مشاع در زیر توجه کنید:

زمین ساختمان: زمین یک ساختمان به صورت قدرالسهم از کل بین تمام مالکین تقسیم می شود.

پشت بام: تمام مالکین یک ساختمان نسبت به استفاده از پشت بام محق و مختارند.

پارکینگ اضافی: که در سند هیچ یک از مالکین نیست و کسی بابت خرید آن وجهی پرداخت نکرده است، مشمول قوانین آپارتمان نشینی و مشاعات است.

حیاط: درصورتی که حیاط (حیاط خلوت) در سند هیچ یک از مالکین قید نشده باشد از مشاعات است. حتی اگر دسترسی و استفاده از آن مختص یک مالک باشد.

از دیگر مشاعات ساختمان : درب ورودی ، راهرو، پنجره های راهرو، آسانسور، ورودی پارکینگ، پله ها، شوفاژخانه، تأسیسات مشترک، انشعابات مشترک، لابی و باغچه.

قوانین آپارتمان نشینی و مشاعات

به طورکلی باید در نظر داشته باشید که قوانین آپارتمان نشینی و مشاعات صراحتاً به منظور تأمین آسایش و حقوق تمام ساکنین است. بنابراین استفاده و تغییر در مشاعات ساختمان باید به گونه ای باشد که منعی برای استفاده دیگران به وجود نیاورد.

در زیر به قوانین آپارتمان نشینی و مشاعات آن به تفصیل می پردازیم:

  • طبق ماده 47 قرار دادن اشیای اضافی، گذاشتن میز و جایگاه و نگهداری از حیوانات در قسمت های مشترک ساختمان و پارکینگ اختصاصی در تمامی قسمت های ساختمان ممنوع است.
  • علاوه بر این در ماده 48 هم آمده گذاشتن کفش، دمپایی و جاکفشی پشت در آپارتمان و در محوطه راهروها غیرقانونی است. به هیچ عنوان استفاده از مشاعات ساختمان نباید موجب آزار رساندن به ساکنین دیگر واحد ها شود.
  • استفاده از حیاط مشاع و پارکینگ به منظور برپایی جشن بدون کسب رضایت سایر ساکنین ممنوع است.
  • قرار دادن زباله در راهرو که باعث پخش بوی ناخوشایند و تجمع حشرات در ساختمان می شود ممنوع است.
  • استفاده خصوصی و بی رویه از برق و آب مشاع ساختمان علاوه بر ممنوع بودن به دلیل پرداخت هزینه توسط تمام ساکنین کاری ناشایست است.
  • ایجاد تغییر در مشاعات ساختمان بدون کسب رضایت دیگر ساکنین ممنوع است.
  • ایجاد تغییر و تحول در آپارتمان که سبب ناهماهنگی در ظاهر ساختمان شود نیز ممنوع است. به عنوان مثال ممکن است شما قصد داشته باشید که در راهرو منتهی به آپارتمان خود تغییراتی ایجاد کنید. به طوری که هماهنگی ظاهری ساختمان از بین برود. چون فضای راهرو جز مشاعات است این کار باید با رضایت ساکنین انجام شود.

پارکینگ یکی دیگر از مشاعات ساختمان است بنابراین پارک خودرو به جز در محل هایی که برای شما معین شده ممنوع است. همچنین تعمیرات و صافکاری خودرو در پارکینگ به گونه ای که باعث ایجاد مزاحمت برای دیگر ساکنین شود ممنوع است.

  • اسباب کشی و حمل مصالح ساختمانی و نخاله های ناشی از تعمیرات نیز با آسانسور ممنوع است.
  • بر اساس ماده 55 انباری واقع در زیر پله زیرزمین محل قرار دادن وسایل سرایدار است. همچنین فضاهای اضافی در اتاقک آسانسور در پشت بام و اتاق تأسیسات در پارکینگ صرفاً جهت قرار دادن وسایل مرتبط با ساختمان است.

هزینه مشاعات

هزینه تعمیر و نگهداری مشاعات ساختمان بر اساس قوانین آپارتمان نشینی و مشاعات به عهده تمام مالکین و ساکنین ساختمان است.

این هزینه ها شامل نظافت، تعمیرات و نگهداری، قبض آب و برق مشاع، خرید لوازم ضروری و… است. سهم هریک از مالکین بر اساس متراژ واحدها معین می شود. تمام ساکنین ملزم به پرداخت آن به مدیر ساختمان هستند. در صورت عدم پرداخت مدیر ساختمان می تواند به طور قانونی از مالک خاطی شکایت کند.

درصورتی که یکی از مالکین به هر دلیلی صدمه ای به مشاعات ساختمان وارد کند و این امر محرز شود تنها همان شخص مسئول پرداخت هزینه هاست.

واگذاری مشاعات

با توجه به قوانین آپارتمان نشینی و مشاعات واگذاری برخی از فضاهای مشاع امکان پذیر است. این امر باید با رضایت تمام ساکنین و مالکین محترم انجام شود. نکته مهم در این زمینه امکان واگذاری آن قسمت از مشاعات است. ضمن آنکه با مطالعه قوانین آپارتمان نشینی و مشاعات از قانونی بودن واگذاری آن اطمینان حاصل کنید. باید توجه داشته باشید که انباری یا پارکینگ، قابل فروش به غیر از ساکنین ساختمان نیست. اما می توانید حق استفاده از حیاط مشاع و پارکینگ و انباری را با الزام به شروط فوق اجاره دهید.

به طور مثال می توانید انباری یا پارکینگ اضافی ساختمان خود را بعد از کسب اجازه از ساکنین اجاره دهید. اما باید امنیت ساختمان را در نظر گرفته و درآمد حاصله را با رضایت تمام مالکین دریافت و یا برای ساختمان هزینه کنید.

قوانین آپارتمان نشینی و مشاعات برای حفظ آرامش و حقوق تمام ساکنین ساختمان وضع شده اند. این قوانین خیلی پیچیده نبوده و تنها قبل از هر اقدامی باید رضایت و آرامش بقیه ساکنین را مدنظر قرار دهید. هر قسمتی از ساختمان که در سند رسمی شما ذکر نشده را به طورکلی مشاع می گویند.

استفاده از حیاط مشاع، پشت بام و دیگر مشاعات باید به گونه ای باشد که باعث ایجاد مزاحمت برای دیگر ساکنین نداشته باشد. درصورتی که قصد بازسازی و یا ایجاد تغییر در مشاعات ساختمان رادارید بهتر است قبل از آن با مدیر ساختمان و تمامی مالکین آن هماهنگی لازم را به عمل آورید. عمل کردن به قوانین آپارتمان نشینی و مشاعات ضمن حفظ احترام در بین ساکنین فضای مطلوبی را برای سکونت ایجاد می نماید.

به این مقاله از خبرنگارن چه امتیازی می دهید؟

منبع: هومینگ
انتشار: 31 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1020

به "مشاعات ساختمان چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشاعات ساختمان چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید