منتقدین از حرف های پراکنده در خصوص راهنمایی دست بردارند

به گزارش آخرین خبر، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در کرمانشاه، کتاب کد 24 حاصل هفت سال تحقیق حبیب احمدزاده محقق و نویسنده ایرانی است. گفته می گردد پس از آنکه این کتاب در چاپ اول خود مورد انتقاد بیشتر صاحبنظران موافق و مخالف راهنمایی و خانواده او نهاده شد، در چاپ دوم از اسم مصاحبه با سایه به کد 24 یا بوف کور چگونه ساخته و پرداخته شد؟ تغییر نام پیدا کرد.

منتقدین از حرف های پراکنده در خصوص راهنمایی دست بردارند

این کتاب هم اکنون در کتابخانه های عمومی و کتابفروشی ها در معرض استفاده علاقه مندان به ادبیات ایران قرار گرفته است.

در ابتدای نشستی که به منظور تحلیل این کتاب به همت اداره کل کتابخانه های عمومی کرمانشاه در این شهر برگزار گردید، مستند مصاحبه با سایه اکران شد و پس از آن اساتید و کارشناسان به سخنرانی پرداختند.

رضا کریمی، معاون اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه و از اساتید دانشگاه، در ابتدا گفت: از نظر ما به اسم مروجان کتابخوانی، اهمیت چنین برنامه هایی این است که به کتابخوانی حرفه ای یاری می نماید. این برنامه در قالب سینماکتاب اجرا می گردد که یکی از قالب های مجذوب نماینده برای ترویج کتابخوانی است. این قالب با پیوند بین دو شاخه فرهنگی از نقاط قوت هر یک به نفع دیگری بهره می برد. این برنامه یک برنامه اندیشه محور هم هست و با موضوع یکی از حساسیت برانگیزترین نویسندگان و آثار ادبیات ایران کوشش می نماید تا به مصاحبههای اقشار مختلف یاری کند.

کد 24 یک اثر مابین آثار ستایشگران راهنمایی با آثار منتقدین است

کریمی در ادامه اضافه کرد: کتاب کد 24 یک اثر مابین آثار ستایش گران راهنمایی با آثار منتقدین او است که راه میانه را در پیش گرفته و از این نظر مورد تمجید افراد از طیف های فکری مختلف قرار گرفته است.

کریمی اضافه کرد: احمدزاده دراین اثر چند سند مهم درباره زمینه شکل گیری بوف کور بیان می نماید که عبارتند از: سینمای اکسپرسیونیستی، عشق ناتمام به دختر فرانسوی، نمادهای هندی، کافکا و خیام.

کریمی بعلاوه گفت: راهنمایی کاملا غربی بود و کتاب کد 24 از جمله آثاری است که تقلید را به وسیله صادق راهنمایی مستند می نماید و صادق راهنمایی صادقانه می گوید همه تقلید می نمایند اما تقلید او از فرهنگ غربی است. راهنمایی می گوید بین تقلید با سرقت و چاپیدن فرق هست که از این جهت می توان گفت جنس تقلید او شریک شدن در روح فرهنگ غربی است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: سایه در نیست انگاری راهنمایی نشانه مهمی است که البته دیگر نویسندگان مدرن به این موضوع توجه نشان داده اند، سایه در فرهنگ اسلامی حقیقت نازله عالم بالاست و در فرهنگ مدرن نماد عرفان نیست انگار. بوف کور روایت معکوس این مصرع حافظ است که: سایه معشوق اگر افتاد بر عاشق چه شد. اما سایه حافظ از جنس وجود است و سایه راهنمایی از جنس عدم.

محمد مهدی حاتمی، دکترای فلسفه غرب، دیگر سخنران این نشست بود که گفت: در بیش از پنجاه سال 308 اثر (اعم از کتاب و مقاله) درباره راهنمایی و 362 اثر درباره آثار او اعم از داستانی و غیرداستانی نوشته شده است و این یعنی شخصیت راهنمایی به میزان آثارش مورد توجه محققین بوده است ولی همه این آثار فقط نگرش محتوایی دارند و فرم هنری داستان های راهنمایی را آنالیز نکرده اند.

وی با اشاره به تمایزِ چهارگانه ارسطویی در تحلیل یک اثر، یعنی تمایز بینِ محتوا (ماده)، صورت، هدف و مولف (فاعل) گفت: آنچه در بوف کورِ راهنمایی را به لحاظ هنری در اوج داستان نویسی فارسی قرار داده است فرم آثار او است؛ نه محتوایی که بعضاً از دیگران وام گرفته است؛ همچنانکه آنچه حافظ را در اوج غزل فارسی قرار داده است؛ فرم اشعار او است وگرنه حافظ هم اشعار دیگران را در شعر خودش وام گرفته است پس واگیری راهنمایی از دیگران لزوماً نقص آثار او نیست.

حاتمی اضافه کرد: تقلیل دادن مسئله فکری صادق راهنمایی به عشق نافرجام او به دختر فرانسوی، به لحاظ تحلیلی درست نیست مسئله و دغدغه راهنمایی عظیم تر بود. مسئله او یعنی علل عقب ماندگی ایران مسئله امروز ما است؛ هر چند می توانیم با پاسخ های راهنمایی به این مسئله مخالف باشیم.

کتاب کد 24 برترین نقد درباره راهنمایی است

منوچهر پروینی، شاعر و دبیر محفل ادبی بیستون، به اسم سخنران سوم این نشست گفت: کتاب کد 24 برترین نقدی است که در خصوص صادق راهنمایی خواندم چرا که با استناد سخن گفته و قضاوت نکرده و نتیجه گیری را به خواننده وا می گذارد.

بعد از سخنان اساتید و کارشناسان نویسنده اثر، دکتر حبیب احمدزاده، به صورت مجازی سخنرانی کرد و گفت: در این کتاب از روش نقد تکوینی استفاده کردیم چون اغلب آثار در زمینۀ نقد بوف کور بر مبنای نظریۀ مرگ مؤلف راسخ بوده اند و زندگی و آثار راهنمایی را دو جزء منفک از هم تشخیص داده اند، در حالی که خود راهنمایی هم در خصوص کافکا معتقد است که: برای اینکه بتوان در بارۀ آثار کافکا حکم قطعی کرد، ناچار باید زمان و سرزمینی را که در آن می زیسته، در آن جا پرورش یافته، را در نظر گرفت.

احمدزاده اضافه کرد: در این کتاب سعی کردم قاضی تحقیق باشم یعنی مستندات را برای قضاوت به قاضی اصلی تحویل بدهم و معتقدم منتقدین باید از حرف های پراکنده و چهل تکه در خصوص راهنمایی دست بردارند.

وی گفت: وقتی می خواستم این اثر را بنویسم دو واکنش دیدم عده ای می گفتند راهنمایی کی هست که شما در خصوصش بنویسید و برخی می گفتند شما کی هستید که در خصوص راهنمایی بنویسید! هر دوی این دو گروه دولبه قیچی هستند که علیه حقیقت جویی عمل می نمایند ولی ما نباید از تحقیق در این مورد بترسیم.

این نویسنده و محقق ادبیات بعلاوه گفت: من نگفته ام که راهنمایی به خاطر عشق ناتمامش خودکشی کرد بلکه نوشتم که شاید اگر در آن لحظات آخر کسی کنار او بود از خودکشی منصرف می شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 6 مرداد 1400 بروزرسانی: 6 مرداد 1400 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1790

به "منتقدین از حرف های پراکنده در خصوص راهنمایی دست بردارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منتقدین از حرف های پراکنده در خصوص راهنمایی دست بردارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید