نظر طراح سری شش ب ام و درباره طراحی خودرو تارا و شاهین
به گزارش آخرین خبر، طراح سری شش ب ام و نادر فقیه زاده از طراحی خودرو تارا و شاهین و نیز طراحی خودرو در ایران گفت.
خبرنگاران - امین آزاد ، الهام زهره وند: در استودیوی طراحی نادر فقیه زاده که طراحی سری شش ب ام و را در کارنامه خود دارد، از او خواستیم نظرش درباره طراحی خودروهای ایرانی را اعلام کند.
آنچه در ادامه می آید نتیجه بخشی از گفت و گوی اختصاصی خبرنگاران با این ایرانی پیروز در دنیا خودرو است.
خبرنگاران - ما تصویر دو خودرو شاهین سایپا و تارا ایران خودرو را به شما نشان دادیم زیرا آنها را نمی شناختید، نظر شما درباره طراحی این دو چیست؟ این خودروها به روز هستند یا خیر؟
نادر فقیه زاده: من خیلی پیگیری نکردم که این خودروها چگونه به وجود آمده اند، آنچه می گویم از دید یک مشتری است که طراح هم هست؛ خودروهای زیادی این شکلی هستند. کاراکتر خاصی ندارند. خودورهایی ساده و همه شبیه هستند.
می توان گفت در این زمانه هر کشوری در کلاس خودروهای میانه محصولاتی دارد و از این دست خودرو در دنیا زیاد وجود دارد. برای من خودروی عمومی، خودرویی است که به روزه و می بینیم که طرح ها در دنیا نسبت به گذشته خیلی پیشرفت کردند،اما خب طرح های تارا و شاهین ساده هستند.
خبرنگاران - با توجه به نظر شما، می توان گفت خلاقیت در طراحی تارا و شاهین ندیدید.
نادر فقیه زاده: خیر! خلاقیت ندارند و می توان گفت خودروهایی هستند که فقط برای استفاده تولید شده اند. می توانندخودرویی برای خود ما باشند و لازم نباشد خودروی خارجی وارد کنیم و خود ایران آنها را بسازد. شاید از نظر مارکتیینگ خیلی در بازار در زمینه طراحی بررسی های تحقیقاتی درباره آنها شده باشد. به همین خاطر شبیه بسیاری از خودروهایی هستند که در بازار دنیای در این کلاس وجود دارد.
خبرنگاران - می توان گفت از خودروهای چینی تقلید کرده اند؟
نادر فقیه زاده: تقلید از خودروهای چینی، کره ای و حتی هندی در این طرح ها خیلی دیده می شود. این طرح های خودرو در یاران را چگونه می توان به هویت ایرانی وصل کرد؟ چطور می توان نشان داد که برا یمشتری ایرانی تولید شده اند؟ هویتی که می تواند داشته باشد را ندارد زیرامخلوطی از خیلی از خودروهای بازار دنیای است.
برای داشتن هویت، یک زمینه سازی دیگری می خواهد. برای اینکه به بازار دنیای بگوییم ما می خواهیم راه خود را برویم و حتی بهتر هم باشیم، چرا باید کپی بکنیم؟ برای این هدف باید به طراحی بیشتر اهمیت بدهیم، تحقیق کنیم و قدم اول را با کارهایی پیش ببریم که به ماشین هویت بدهد. اما این در طراحی خودروهای ایرانی دیده نمی شود.
خبرنگاران - اگر مثلا شرکت ایران خودرو بگوید برای ما یک خودرو طراحی کن شما در آن خودرو چه چیزهایی قرار می دهید که هویت ایرانی داشته باشد؟
نادر فقیه زاده: اول طراح باید مشتری و فرهنگ ایران را متوجه باشد. فکر کنم ما ایرانی ها خودمان را خوب می شناسیم. مثلا ما با چینی ها کار می کنیم که گاهی می گویند شما ما را متوجه نمی شوید، ما فرهنگی متفاوت از اروپا داریم پس برای ما خودرویی طراحی کنید که خوشمان بیاید. ولی زمانیکه خودرویی با فرهنگ آنها می سازیم، می گویند خودروی اروپایی بهتر است و در نهایت خودروی اروپایی را می خرند.
این یعنی باید بدانیم چرا بعضی از کانسپت ها و طراحی ها در اروپا اینقدر پیروز هستند؟ برند یکی از دلایل است، ولی طراحی هم یک دلیل مهم دیگر است. ما داریم روز به روز این را بیشتر درک می کنیم که چه طرحی هایی بین المللی کار می کند و چه طرح هایی برای یک جامعه ویژه اجرا شده اند.
خبرنگاران - می توانید این موضوع را با مثال توضیح بدهید؟
نادر فقیه زاده: مثلا ب ام و، مدل ایکس یک را بطور ویژه برای بازار چین تولید کرد. شرکت ب ام و حتی برند را عوض کرد اما خودرو روی همان شاسی ساخته شده بود و همه نیازهای جامعه چین را در نظر گرفت. در سرانجام این خودرو با تفاوت هایی در طرح عقب و جلو و داخلش نسبت به نسخه اصلی به تولید رسید. درست مواردی که جامعه چین در مدل ایکس یک اصلی دوست نداشتند در این خودرو تغییر کرد؛ در جلو خطوط وحشی وجود داشت که تغییر دادند، جلو بندی را کمی بسته تر کردند و پشت خودرو را نیز جمع تر کردند.
البته این خودرو باید مقداری ارزان تر نیز می شد زیرا یکی از دلایلی که ایکس یک در چین زیاد فروش نمی رفت گرانی خودرو بود. باید مقداری در تولید صرفه جویی هم می شد.
تولید این خودرو با این شرایط تمام شد، اما تقریبا به فروش نرفت. چینی ها می گفتند ما همان بی ام و ایکس یک اصلی را بیشتر دوست داریم.
خبرنگاران - چرا به فروش نرفت؟
یادم هست روی سری هفت کار می کردیم. ما به خاطر تکنولوزی روز، با لیزر لایت چراغ هایی ساخته بودیم که دیگر تقریبا دیده نمی شد و انگار خودرو چشم بادامی بود. چینی ها می گفتند ما چراغ بزرگ دوست داریم، برای اینکه ما چشم های بزرگ دوست داریم. جلو بندی خودرو را مثل چهره می دیدند.
زمانیکه ما طراحی خودرو را تمام کردیم، با اینکه چراغ خودرو خیلی مدرن و رو به آینده و فضایی بود، چینی ها خوششان نیامد و می گفتند بنز را ببین چراغش بزرگ است و این بهتر است! یا مثلا آئودی آن زمان یک جلو پنجره بزرگ داشت که هنوز بنز و ب ام و نداشتند. و آنها آئودی را می پسندیدند.
خبرنگاران - به خاطر همین جلو پنجره ب ام و انقدر بزرگ شده؟
نادر فقیه زاده: یکی از دلایل این بود، زیرا از نظر ابهت، سینگل گریل آئودی خیلی در دید بود، به خودرو عظمت می داد و ب ام و با جلو چنجره کوچک دیگر به چشم نمی آمد و می گفتن باید تغییر کند. بنز هم آن زمان روی اس کلاس جلو پنجره بزرگ گذاشت.
این یک فرایند ای بود که شروع شد. یکی شروع می کند و مقایسه پیش می آید و این مارکتینگ است. مارکتینگ یعنی مردم می گویند ما این را بیشتر دوست داریم و شما به آن فکر کنید. حال باید دید چه کار کنیم که به سمت این سلیقه بیشتر برویم.
اینها نیازهای مارکتینگ است و طراح را وادار می کند که این راستا را برود و وقتی انجام می دهیم می گویند چرا اینجوری شد؟ چرا جلو پنجره ب ام و انقدر بزرگ شد؟ این چیزی است که مردم می خواهند و مردم خودشان هم نمی دانند دقیقا چه می خواهند! اینجا ست که مارکتینگ گاهی اوقات در کاری مثل طراحی خطرناک است؛ برای اینکه به گذشته نگاه می کند نه به آینده.
ولی این ها یک تست هستند و انجام می شوند. در سری ایکس هفت یا سری چهار گریل به قدری بزرگ شده که شماره پلاک جایی ندارد و روی جلوپنجره قرار می گیرد.
ادامه طراحی خارج از ب ام و
نادر فقیه زاده طراح بزرگ ایرانی که خودروهای مختلفی را در ب ام و از جمله سری شش را طراحی کرده است، از ب ام و خداحافظی کرد.
وی به یک استودیو طراحی در شهر مونیخ ملحق شده است.
این استودیو به فرماندهی نادر فقیه زاده در حال طراحی محصولات تازه برای یک شرکت خودروساز تازه چینی است.