هشدار درباره رواج بی خانمانی در مرکز

به گزارش آخرین خبر، صدای زنگ هشدار شیوع پدیده بی خانمانی در مرکز به گوش مدیران ارشد شهری رسید.

هشدار درباره رواج بی خانمانی در مرکز

به گزارش مهر، حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به شیوع پدیده بدخانمانی یا به عبارت دقیق تر، بد مسکنی در تهران از سال های گذشته، گفت: اکنون پدیده بی خانمانی نیز در حال شکل گیری است.

صارمی در جلسه ستاد مدیریت بحران شهر تهران با اذعان به این واقعیت تلخ، هشدار داد که ناآرامی های موریانه ای در سطح شهر در حال ایجاد است. وی با بیان اینکه مسائل اجتماعی بسیاری در تهران در حال شکل گیری است، گفت: مدیریت شهری باید برای برطرف این مسائل وارد عمل گردد.

پیش از آخرین دوره جهش مسکن در سال 97، مدیران وقت دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی یک سوم جمعیت کشور را بد مسکن توصیف نموده بودند؛ به این معنا که یا در سرپناه های نامناسب در بافت های فرسوده سکونت دارند یا در حاشیه شهر ها و سکونتگاه های غیررسمی زندگی می نمایند. بعلاوه بخشی از خانوار های تحت پوشش نهاد های حمایتی و اقشار کم عایدی در مضیقه مسکن به سر می برند و در زمره بدمسکن ها قرار دارند.

پس از جهش مسکن و در پی آن پرواز اجاره بها که طی یک فرایند مستمر، حتی در دوره ثبات نسبی قیمت مسکن در سال 1400 نیز ادامه داشته و مستاجران را با شرایط بحرانی روبه رو نموده است، دشواری دسترسی اقشار آسیب پذیر و کم عایدی به مسکن تشدید شده و آنالیز میدانی حکایت از آن دارد که هزینه اجاره یک واحد آپارتمان نقلی با حداقل امکانات برای قشر کم عایدی با حداقل حقوق و دستمزد سر به سر شده است.

این در حالی است که اکنون در مقایسه با سال 96 که یک سوم جمعیت مسکن بد مسکن معرفی شده بودند، تامین احتیاج سکونتی در شهر تهران به مراتب دشوارتر از گذشته شده است؛ کمااینکه در تهران میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی نسبت به ابتدای سال 96 حدود 9 برابر و میانگین اجاره بها نیز حداقل شش برابر شده است. این شرایط سبب شده صدای زنگ هشدار پدیده بی خانمانی به گوش مدیران ارشد شهری برسد.

جلوگیری از شیوع این پدیده در وهله اول از جهت کنترل تورم عمومی که روی تورم مسکن و به ویژه تورم اجاره بها اثر مستقیم دارد، میسر است و سیاستگذاران اقتصاد کلان باید با استفاده از ابزار هایی نظیر نرخ بهره و مالیات، ضمن کنترل تورم عمومی، راه سوداگری در بازار مسکن را مسدود نمایند. در این صورت ثبات نسبی در دو بخش اصلی بازار مسکن یعنی معاملات خرید و فروش و نیز معاملات رهن و اجاره حاکم می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 15 مرداد 1401 بروزرسانی: 15 مرداد 1401 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 2168

به "هشدار درباره رواج بی خانمانی در مرکز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار درباره رواج بی خانمانی در مرکز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید