10 نکته درباره استامینوفن

به گزارش آخرین خبر، 1) استامینوفن یکی از پرمصرف ترین و رایج ترین داروهای خانگی است که تقریبا در همه جا و به اسم ضد درد و ضد تب مورد استفاده قرار می گیرد.2) استامینوفن در دسته دارویی ضدتب و ضددرد طبقه بندی می گردد و از نظر شیمیایی در دسته مواد غیر سالیسیلات و از اجزای پارآمینوفل به تعداد می رود. این دارو به شکل های

10 نکته درباره استامینوفن

10 نکته درباره استامینوفن

1) استامینوفن یکی از پرمصرف ترین و رایج ترین داروهای خانگی است که تقریبا در همه جا و به اسم ضد درد و ضد تب مورد استفاده قرار می گیرد.

2) استامینوفن در دسته دارویی ضدتب و ضددرد طبقه بندی می گردد و از نظر شیمیایی در دسته مواد غیر سالیسیلات و از اجزای پارآمینوفل به تعداد می رود. این دارو به شکل های متفاوت قرص، قرص جویدنی، شیاف، قطره و محلول در بازار دارویی کشورمان وجود دارد.

3) شاید بخواهید بدانید که استامینوفن چگونه عمل می نماید. برای پاسخ به این سوال باید بدانیم که مصرف استامینوفن سبب مهار واکنش های دردزا در مغز می گردد. خاصیت تب بری دارو به علت مهار مرکز کنترل نماینده گرما در هیپوتالاموس است. از استامینوفن همان طور که می دانید در تب یا دردهای خفیف تا میانه استفاده می گردد.

4) مصرف استامینوفن مانند همه داروهای دیگر ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. این عوارض شامل حساسیت، مسائل خونی، عوارض دستگاه عصبی مرکزی مانند تحریک پذیری و گیجی، مسائل دستگاه گوارش مانند تهوع، استفراغ، درد شکمی و مسمومیت کبدی است.

5) توصیه می گردد بیمارانی که به کم وزنی، بیماری کبدی و کلیوی مبتلا هستند، استامینوفن را با احتیاط مصرف نمایند. تاثیر مصرف استامینوفن از نیم ساعت تا دو ساعت بعد از مصرف شروع می گردد و تا 3 یا 4 ساعت ادامه خواهد داشت.

6) استامینوفن در کبد تجزیه شده و از راه ادرار دفع می گردد.

7) مصرف هم زمان داروی فنی توئین، ریفامپین، کاربامازپین و الکل اندازه اثر استامینوفن را افزایش می دهد بنابراین باید از اندازه کمتری استامینوفن استفاده کرد.

8) اگر پزشکتان برای شما استامینوفن جدیدی تجویز نموده است حتما آن را بجوید و برای کاهش علایم گوارشی، با غذا یا شیر مصرف کنید.

9) بیش از اندازه تجویز شده مصرف نکنید تا دچار مسمومیت کبدی نشوید. مصرف دارو بدون نظر پزشک برای بیش از ده روز در بزرگسالان و بیش از پنج روز در بچه ها ممنوع است. در صورت تب بیش از سه روز، تب بیش از 8/39 درجه سانتی گراد و تب راجعه تنها با نظارت پزشک این دارو را مصرف کنید.

10) در صورت مصرف بیش از حد استامینوفن و مسمومیت، آنالیز سطح پلاسمایی دارو هر چهار ساعت و شستشوی معده و مصرف استیل سیستئین توصیه می گردد.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1860

به "10 نکته درباره استامینوفن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 نکته درباره استامینوفن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید