آموزش کاشت خیار در خانه

به گزارش آخرین خبر، خیار میوه پرکاربردی در خانه ها است,اگر در خانه خود باغچه دارید به شما پیشنهاد می کنیم تا در آن خیار بکارید و بهره ببرید.

آموزش کاشت خیار در خانه

به گزارش خبرنگاران به نقل از رز بانو ،یافته های دانش تغذیه نشان می دهند که سبزیجات سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی می باشند. حتی اگر کسی این خاصیت های غذایی را در نظر نداشته باشد، با پرورش دادن اینگونه سبزیجات می تواند در هر فصلی از سال چه به صورت خام و چه پخته و آبپز از طعم های متنوع آنها (از طعم ساده تا تند و تیز) بهره مند گردد،

البته طعم این محصولات خانگی و ویتامین های موجود در آن بعلت تازه بودن با آنچه که در فروشگاه ها عرضه می گردد، تفاوت زیادی دارد، چون سبزی هایی که در آنها عرضه می گردد، حداقل سه الی چهار روز پیش از مزرعه برداشت شده است، بنابراین از همین امروز اقدام به کشت سبزیجات در خانه با امکانات موجود نمایید.

ویژگی ها

موطن اصلی خیار دقیقاً معین نیست و برخی آن را بومی هندوستان و چین و برخی نوع خودروی آن را متعلق به ارتفاعات هیمالیا می دانند.

خیار گیاهی است یکساله که ریشه آن سطحی و گسترده بوده و دارای برگ های نسبتاً پهن است و هر یک از 3 تا 5 قسمت تشکیل شده است و اندازه تکامل یافته بین 8 تا 30 سانتیمتر طول و 5 تا 20 سانتیمتر عرض دارد. در محور برگ های پیچک های بدون انشعاب، ساقه های فرعی و همچنین گل های نر و ماده به وجود می آیند.

خیار دوستدار گرما است و نسبت به سرما حساسیت دارد. در دمای پایین تر از 5 درجه سانتیگراد آسیب پذیر است. متناسب ترین دما برای کشت این گیاه بین 10 تا 15 درجه سانتیگراد می باشد. افت ناگهانی دما به خصوص دمای کم در شب سبب تلخ شدن خیار می گردد و میوه های کوچک می افتند.

خاک مورد استفاده نباید قدرت نگهداری آب را داشته و کاملا رسی باشد، بلکه باید نفوذ پذیر بوده و قابلیت تهویه خوبی را داشته باشد. زمین های خیلی سرد و خیلی گرم برای کشت این گیاه مناسب نیست.

زمان و نحوه کاشت

بذر خیار را در نواحی معتدل در اواخر فروردین و محصول پاییزه را در اواخر مردادماه در روی پشته بکارید. فاصله ردیف ها را حدود 60 تا 70 سانتیمتر و فاصله های بوته ها را حدود 25 تا 30 سانتیمتر در نظر بگیرید.

حداقل دما برای جوانه زدن خیار 12 درجه سانتیگراد می باشد. برای کشت بذر حفره هایی را به عمق 2 تا 3 سانتیمتر ایجاد نمایید و در هر حفره 3 بذر ریخته و روی آنها 3 تا 4 سانتیمتر ماسه و خاک سبک بریزید.

دلیل اینکه در هر حفره 3 بذر می کاریم این است که از بوته های سبز شده در مرحله ای که دارای 4 برگ شدند بوته های ضعیف را کنده و بوته های قوی تر را نگه می داریم. روش کشت بذر به این طریق است که ابتدا بذر را خیس کرده و همزمان با آن زمین را به صورت پشته و جوی (طبق تصویر) درست کرده و آبیاری می نماییم.

بذرهای خیس شده را در ظرفی که روی آن پارچه خیس شده پهن کرده اید 2 تا 3 روز در مقابل آفتاب قرار دهید تا جوانه های آن ظاهر گردد. آن وقت آنها را در زمین مورد نظر که دارای رطوبت مناسب باشد. به طریق فوق بکارید. آبیاری این گیاه هر 5 تا 7 روز بستگی به نوع خاک و آب و هوای منطقه کاشت دارد.

نکات

از بیماری های مهم این محصول می توان سفیدک دروغین و سفیدک حقیقی را نام برد و همچنین می توان به لکه زاویه ای برگ یا موزاییک خار اشاره کرد. خیار دارای انواع ویتامین و املاح معدنی از جمله ویتامین C، منیزیم و پتاسیم است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 17 دی 1399 بروزرسانی: 17 دی 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1426

به "آموزش کاشت خیار در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش کاشت خیار در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید