ارائه نشانگرهایی برای شناسایی تصاویر لرزه نگاری توسط محققان کشور

به گزارش آخرین خبر، به گزارش خبرنگاران به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، هاله کربلاعلی مجری طرح شناسایی مرز کانال ها در داده های لرزه نگاری سه بعدی با استفاده از تبدیل شیرلت در اکتشاف منابع هیدروکربوری گفت: شناسایی پدیده های طبیعی در تصاویر با راستاهای مختلف نیازمند تبدیل نوین چند-مقیاسی و چند-جهتی است ضمن آنکه شناسایی کانال ها در داده های لرزه نگاری از منظر اکتشاف منابع هیدروکربوری حائز اهمیت است.

ارائه نشانگرهایی برای شناسایی تصاویر لرزه نگاری توسط محققان کشور

وی ادامه داد: این پروژه به منظور شناسایی این پدیده ها در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرایی شد.

کربلا علی اضافه کرد: طرحواره شناسایی لبه بر مبنای شیرلت های دو بعدی مخروط-سازگار با پشتیبانی فشرده با برخی از نشانگرهای لرزه ای معروف حساس به لبه مانند شباهت، ظاهر و انحنا نیز مقایسه شد و از مجموع مطالعات اجرا شده می توان طرحواره شناسایی لبه بر مبنای تبدیل شیرلت به عنوان یک نشانگر لرزه ای نوین حساس به لبه معرفی گشت که قابلیت تجاری سازی نیز دارد.

مجری طرح آشنایی با تبدیل نوین چند مقیاسی و چند جهتی تبدیل شیرلت از طریق مطالعه مقالات مربوط در حیطه پردازش تصویر را از جمله مراحل انجام این طرح اعلام کرد و ادامه داد: علاوه بر آن کد نویسی و اعمال طرحواره شناسایی لبه بر مبنای تبدیل شیرلت در حالت دو و سه بعدی بر روی داده های لرزه نگاری مصنوعی و واقعی حاوی کانال اجرایی و در نهایت این طرحواره با عملگرهای مهم در پردازش تصویر مانند سوبل و کنی و نیز نشانگرهای ژئوفیزیکی حساس به لبه مانند انحنا، شباهت و ظاهر مقایسه شد.

این محقق پیاده سازی طرحواره موجود به ویژه در حالت سه بعدی را از دشواری های انجام این تحقیق نام برد و اظهار کرد: همچنین خروجی دریافت از محیط برنامه نویسی MatLab به نرم افزارهای تجاری موجود برای مقایسه با سایر نشانگرها از جمله مراحل زمان بر کار حاضر بوده است.

مجری طرح با اشاره به نتایج به دست آمده از این مطالعات، خاطر نشان کرد: نتیجه این تحقیق برای مقاصد پردازش تصویر در علوم مختلف مانند ژئوفیزیک، مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر و مهندسی پزشکی قابل استفاده است.

وی انتشار 3 مقاله در مجلات با نمایه ISI و 3 مقاله در کنفرانس های بین المللی و یک مقاله در کنفرانس داخلی و یک مقاله در مجله علمی- ترویجی را از دیگر دستاوردهای این پژوهش اعلام کرد.

کربلا علی قابلیت رقابت با نشانگرهای معروف موجود در نرم افزارهای صنعتی ژئوفیزیک با هدف شناسایی لبه را از جمله مزایای این مطالعات اعلام کرد و گفت: امکان استفاده از طرحواره موجود در صورت عدم در دسترس بودن نرم افزارهای تجاری برای مقاصد شناسایی لبه از دیگر مزایای آن به شمار می رود.

به گفته این محقق، طرحواره برای شناسایی لبه در پردازش تصاویر در سال 2009 توسط یی و همکاران (Yi et al., 2009) وی بکار رفته که این پژوهش الهام گرفته از این طرح است اما توابع شیرلت بکار رفته در این مطالعه متفاوت است.

وی با اشاره به کاربردهای دستاوردهای پروژه گفت: از دستاوردهای این مطالعات می توان در شناسایی لبه در مقاصد پردازش تصویر مانند ژئوفیزیک، مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر و مهندسی پزشکی استفاده کرد.

این طرح از سوی هاله کربلا علی دانش آموخته و با راهنمایی دکتر عبدالرحیم جواهریان از اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرایی شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 136

به "ارائه نشانگرهایی برای شناسایی تصاویر لرزه نگاری توسط محققان کشور" امتیاز دهید

1 کاربر به "ارائه نشانگرهایی برای شناسایی تصاویر لرزه نگاری توسط محققان کشور" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه نشانگرهایی برای شناسایی تصاویر لرزه نگاری توسط محققان کشور"

1 دیدگاه

فاطمه رادفر 29 اسفند 1398

با سلام و تشکر
من دانشجوی دکترا هستم و می خواهم از تبدیل شیرلت در رساله ام استفاده کنم.بسیار ممنون میشوم اگر در مورد چگونگی دسترسی به برنامه این تبدیل در متلب مرا راهنمایی بفرمایید.
از همکاری شما بسیار سپاسگزارم.

پاسخ به فاطمه رادفر
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید