استفاده از کالای دست دوم را مد کنیم

به گزارش آخرین خبر، برای زندگی بهتر به زمین بهتری احتیاج داریم. این را دیگر الان همه مردم جهان فهمیده اند اما راه چاره را همه بلد نیستند.

استفاده از کالای دست دوم را مد کنیم

اغلب ما فکر می کنیم اگر به جای خودروی شخصی از مترو و اتوبوس استفاده کنیم یا بازیافت کمتری فراوری کنیم سهم خودمان را برای حفاظت از زمین پرداخت نموده ایم و زمان آن است سر آسوده بر بالین بگذاریم اما آیا این اقدامات کافی است؟

باید بدانیم تقاضای ما برای به دست آوردن مواد بیشتر به معنای آن است که نقاط بیشتری از زمین را تخریب می کنیم. برای تهیه بسیاری از وسایل، مقدار زیادی از انرژی چه به صورت سوختهای فسیلی و چه به صورتهای دیگر مانند انرژی برق مصرف می گردد و مجبور می شویم با سوزاندن سوختهای فسیلی به گرم شدن زمین و تغییر اقلیم یاری کنیم.

یکی از راه های ساده و آسان حفظ محیط زیست که شاید به آن فکر هم ننموده باشید، استفاده از وسایل دست دوم به جای فراوری کالاهای نو و دست اول است.

روزانه میلیاردها نوع کالا و محصول در سراسر دنیا فراوری می گردد که بسیاری از آنها برای کره کوچک ما زیانبارند. آب، برق و منابع طبیعی را می بلعند و با مصرف آنها زباله های انبوه تری هم به کره زمین اضافه می گردد در حالی که نمونه های دست دوم و کاملا قابل استفاده از آن محصولات در دسترس ماست.

گزارشی که سال گذشته از سوی مجله علمی Nature منتشر شد نشان داد در حال حاضر سالانه فقط 11 میلیون تن پلاستیک به اقیانوس ها راه پیدا می نماید و به زیستگاه های حیات وحش و حیواناتی که در آنها زندگی می نمایند آسیب می رساند. این تحقیق نشان داد که اگر اقدامی در این راستا انجام نگردد، این مقدار تا سال 2040 به 29 میلیون تن در سال خواهد رسید.

یکی از این اقدامات فراوری کمتر و در نتیجه زباله کمتر است. اگر بتوانیم موضوع استفاده از کالای دست دوم را به جای کالای نو ترویج کنیم قدم مهمی برای یاری به حفظ زمین برداشته ایم.

احمد بحری فعال حوزه محیط زیست درباره استفاده از کالاهای دست دوم و مضراتی که برای زمین دارد می گوید:رواج مصرف کالای دست دومی که هنوز قابل استفاده است باعث می گردد فراوری غیرضروری محصولات کاهش پیدا کند. برای فراوری هر محصولی احتیاجمند چرخش کارخانجات هستیم و به تبع آن آب، برق و سوخت بیشتری هم مصرف می گردد. متناسب با آن کلی آلودگی هم ایجاد می گردد که در جای خودش زیانبار است. هر چقدر از کالای دست دوم استفاده کنیم قطعا آلودگی ها کاهش می یابد و این به بهبود شرایط محیط زیست یاری بزرگی می نماید.

اما مشکل بزرگی که این میان وجود دارد علاقه به مصرف گرایی است. در جامعه مصرف گرای فعلی که رغبت و تمایل شدیدی به استفاده و مخصوصا نمایش کالاهای نو وجود دارد چطور می توان مصرف گرایی را کنترل کرد؟

بحری می گوید: واقعا در این موقعیت سخت است بخواهیم این موضع را جا بیندازیم. شاید تنها نکته ای که بتوانیم روی آن مانور دهیم گران بودن کالاها و اشیا در شرایط فعلی ایران است و از این طریق شاید بگردد مردم را تشویق و ترغیب به استفاده از کالای دست دوم کرد. البته بعضی ممکن است این مسئله را در شان خود ندانند و استفاده از کالای دست دوم را موجب افت خود یا شخصیتشان بدانند اما ما وظیفه داریم و باید اطلاع رسانی کنیم، آموزش دهیم و فرهنگسازی کنیم که استفاده از کالای دست دوم به حفظ زمین یاری می نماید. احتیاج داریم گروه هایی که این مسئله را ترویج می دهند تقویت کنیم و توسعه دهیم تا اعضای آنها روز بروز بیشتر شوند و بر دایره نزدیکان خود تاثیر بگذارند.

این فعال محیط زیست آموزش در مدارس را مهمترین و پایه ای ترین اقدام می داند و می گوید: اگر ما برنامه ریزی کنیم و بتوانیم در همان بدو ورود بچه ها به مدارس این فرهنگسازی را انجام دهیم برد نموده ایم. اگر معلمان به دانش آموزان بگویند می توانند و باید از دفتر و مداد دست دومی که در خانه هست و احتمالا متعلق به خواهر و برادر بزرگترشان است استفاده نمایند و احتیاجی به خریدن لوازم التحریر نو وجود ندارد از همان کودکی در فکر بچه ها به عنوان یک ارزش ثبت می گردد. بچه ها یاد بگیرند نباید از این مسئله خجالت بکشند و استفاده از وسیله دست دوم کسر شان نیست. اگر معلمان این را جا بیندازند که این یک جور کلاس و پرستیژ است و استفاده از لوازم دست دوم و محیط زیستی بودن مد گردد خیلی یاری بزرگی به این فرهنگسازی است.

امروزه در محاصره دنیای هستیم که شرکتهای تبلیغاتی از یکسو و شبکه های اجتماعی از سوی دیگر هر روز فکر ما را برای استفاده از کالای نوتر دستکاری می نمایند. جوانان، نوجوانان و مخصوصا زنها در چنبره هزاران پیغام بازرگانی هستند که لابلای پستهای اینستاگرام و ویدیوهای یوتیوب و تیک تاک لای زرورق عرضه می گردد. تمایل به تجمل و لوکس گرایی مخصوصا با رشد شبکه اجتماعی اینستاگرام به حد زیادی رسیده است. چگونه می توانیم این جهت را تغییر دهیم؟

بحری معتقد است باید از همین شبکه ها برای خنثی کردن تاثیرات مخربشان یاری بگیریم: از قضا فضای مجازی تا حدود زیادی یاری نموده است. جنبشهای زیادی هم به وجود آمده که پسماند صفر یکی از آن جنبشهاست. گروه هایی که بازیافت و تفکیک زباله از مبدا را ترویج می نمایند هم گروه های خیلی موفقی بوده اند و هستند. حتی احتیاج داریم صفحات بازتعمیر و بازمصرف را ایجاد کنیم تا افراد لوازم خود را مبادله نمایند و همه متوجه اهمیت حفظ محیط زیست از این راه بشوند. سایتهایی مثل سایت دیوار هم خیلی یاری نموده اند و بیش از این هم می توانند مفید باشند.

چند اصل محیط زیستی وجود دارد که اگر آنها را سرلوحه کارمان قرار دهیم می توانیم یاری بزرگی به حفظ سلامت کره زمین بکنیم. یکی اصل بازکاهی است. یعنی سعی کنیم مصرفمان را به حداقل ممکن برسانیم. دیگری بازمصرف یعنی به جای تهیه وسایل نو، تا جای ممکن از همان وسایل قدیمی که در اختیار داریم استفاده کنیم.

سومی بازتعمیر است؛ اگر وسیله ای معیوب یا فرسوده است به جای آنکه وسیله ای نو را جایگزین آن کنیم ایرادش را رفع کنیم و چهارمی بازیافت است که همه با آن آشناییم، وسایل غیرقابل استفاده را به چرخه بازیافت بسپاریم تا از مواد به کار رفته در آنها بتوان مواد اولیه نو تهیه کرد.

منبع: تابناک

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 27 اسفند 1400 بروزرسانی: 27 اسفند 1400 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 2047

به "استفاده از کالای دست دوم را مد کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از کالای دست دوم را مد کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید