بریتانیا و امنیت گله ای

به گزارش آخرین خبر، ویروس کرونا را می توان پدیده کم نظیر و یا حتی بی نظیر تاریخ بشریت تلقی کرد. در این جهان و با سرعت پیشرفت تکنولوژی که روز به روز بر سرعت دوندگی انسان ها افزوده است بعید به نظر می رسید که پدیده دیگری به این گونه بتواند بشر را به توقف وادار کند.

بریتانیا و امنیت گله ای

طبق آمارهای رسمی چیزی در حدود 5 میلیارد از 7.7 میلیارد نفر از جمعیت کره زمین به اختیار و یا به اجبار در قرنطینه قرار گرفته اند. آمارها نشان می دهد که تعداد مبتلایان به 3 میلیون نفر نزدیک شده و بیش از 200هزار نفر نیز تا کنون جان باخته اند. در چنین شرایطی شاهد هستیم که کرونا ویروس موجب توقف فعالیت های گوناگونی در طیف های مختلف از جمله، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، سیاسی، اقتصادی و غیره شده است. هر تفکر از هر جنس و سلیقه ای این پدیده را از زاویه دید خود آنالیز می نمایند. شاید مهمترین بُعد اثرگذاری این پدیده را بتوان در مسائل اقتصادی جستجو کرد که سبب توقف فعالیت ها و کاهش مصرف انرژی شده است. البته در بعد مصرف انرژی می توان کاهش فراوری گازهای گلخانه ای، کاهش فشار بر محیط زیست و لایه اوزون را می توان از موارد مثبت قلمداد کرد. اما آنچه که بیشتر همه را تحت تأثیر قرار می دهد میزان افزایش بیکاری، شغل های از دست رفته و سخت تر شدن زندگی برای افرادی است که در دهک های پایین جامعه در سراسر کره خاکی و از جمله ایران وجود دارند. به طور طبیعی انگلیس نیز از این قاعده مستثنی نیست و همانطور که شاهد هستیم پیامدهای کروناویروس بر این کشور به خوبی خود را نشان داده است. روزنامه گاردین در گزارشی ضررهای ناشی از کروناویروس بر اقتصاد انگلیس را چیزی در حدود2.3 تریلیون پوند اعلام نموده است که 13.1% فراوری ناخالص داخلی این کشور محسوب می گردد.

ضرر و زیان های ناشی از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا دیگر عامل مهمی است که لندن در معرض آن واقع شده است. به این دلیل که باید تکلیف مواردی مهمی چون عوارض گمرکی، تعرفه ها، موضوع نیروی کار مردم بریتانیا در کشورهای اروپایی و بالعکس و همچنین سرمایه گذاری های اجرا شده باید تعیین گردد. در این بین بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس برای تحقق برگزیت عجله داشت که در نهایت در مجلس اروپا نیز تصویب شد. اما قرار بر این شده که ظرف یکسال هیأت های متخصص طرفین گردهم آیند تا در خصوص جزئیات و نحوه خروج و همچنین برآورد میزان خسارتی که بریتانیا باید آن را بپردازد رایزنی نمایند. این شرایط بریتانیا را متحمل ضررهایی خواهد نمود که در یک طرف دیگر باید ضررهای بحران کرونا را نیز به آن اضافه نمود. تبعات کرونا بر زندگی اقتصادی مردم بریتانیا و حمایت های اقتصادی دولت در این برهه جوابگوی احتیاج مردم نخواهد بود که در نهایت به نارضایتی های سیاسی و اجتماعی دامن خواهد زد.

کشورهای زیادی با بحران کرونا دست و پنجه نرم می نمایند و بر حسب آن محدودیت هایی را نیز اعمال می نمایند که این موضوع در ایران نیز اجرا شد و دولت بجای قرنطینه کامل به بعضی از مشاغل کم خطر اجازه فعالیت داد تا با بهتر شدن اوضاع مشاغل دیگر نیز به طور تدریجی فعالیتشان را شروع نمایند. در بریتانیا نیز تقریبا با همین رویه چنین برنامه ای در بعضی از شهرها اجرا شده است. بوریس جانسون نیز با آن موافق بود و از آن به عنوان امنیت گله ای یاد کرد که بعد از آن عقب نشینی کرد. امنیت گله ایبدین معنا بود که دولت همه را رها کند تا همه و چیزی حدود 70% جامعه مبتلا شوند که طبیعتاً عده ای نیز جان خود را از دست خواهند داد اما در نهایت پادزهری در بدن انسان ها فراوری می گردد که آنها را در برابر ابتلا به کرونا ویروس مقام می نماید. دولت بریتانیا البته از این موضع خود عقب نشسته و قرنطینه محدود را در بعضی نواحی اعمال نموده است. این بحران نشان داد که سیستم بهداشت و درمان آنها جوابگوی این شرایط نیست. به عنوان نکته پایانی می توان پیش بینی کرد که بحران بیماری کووید-19 برای بریتانیا همراه با اثر تخریبی در شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خواهد بود که نارضایتی سیاسی مردم را نیز باید به آن اضافه نمود که در سویی دیگر برگزیت نیز بحران ها را دوچندان خواهد نمود.

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 3 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1026

به "بریتانیا و امنیت گله ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بریتانیا و امنیت گله ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید