تاخیر اروپا برای راه اندازی اینستکس، پاسخی به اشتیاق مقامات ایران است

به گزارش آخرین خبر، کارشناس مسائل بین الملل گفت:اعلام ادامه روند تاخیرها در راه اندازی اینستکس، پاسخ اروپا به سفرهای اخیر ظریف به فرانسه است.

تاخیر اروپا برای راه اندازی اینستکس، پاسخی به اشتیاق مقامات ایران است

برای رزرو قطار اروپا با بهترین ها مشورت کنید و مناسبترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش ، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از نشست غیررسمی وزرای خارجه اتحادیه اروپا در هلسینکی در رابطه با روند اجرایی کردن اینستکس گفت که اولین معاملات این سازوکار هنوز به اتمام نرسیده است و زمان بسیار زیادی می برد.

محمد صادق کوشکی کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی خبرنگاران، اظهار کرد:موضع گیری اروپا در رابطه با زمانبر بودن اینستکس، پاسخی به سفر اول و دوم وزیر امور خارجه کشورمان به فرانسه بود، یعنی هنگامی که مقامات ما خود را مشتاق ارتباط با اتحادیه اروپا نشان می دهند، آنها هم در پاسخ به این اشتیاق عجیب موضع سرد و خشنی اتخاذ می نمایند.

او اضافه نمود: در عرصه دیپلماسی هرچقدر طرفین مذاکره جدی و محتاط با یکدیگر رو به رو شوند ، نتایج رایزنی ها مفید تر خواهد بود، اما هنگامی که یک طرف شیفته و عاشقانه به ارتباط با طرف مقابل می نگرد، پاسخ عکس می گیرد.

کوشکی خاطر نشان کرد: وقتی آقای ظریف در طول یک هفته دو بار به فرانسه می نماید و عراقچی هم برخلاف مواضع اولیه برای اروپایی ها راهکارهای متعددی مطرح می نماید نباید اظهارات اخیر موگرینی برای ما عجیب باشد. معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه اخیر خود به صراحت اعلام نمود که اروپایی ها یا نفت ما را بخرند یا به شرکت های خود اجازه کار با ایران را بدهند، همچنین او مطرح کرد که آنها در راستای عمل به تعهدات خود می توانند به تهران خط اعتبار بدهد و این یعنی عقب نشینی های پی در پی مقامات ما که منجر به دریافت گارد سخت تر از سوی اروپا می شوند و بعید نیست به زودی اعلام نمایند که به طور کلی اینستکسی در کار نخواهد بود.

کارشناس مسائل بین الملل توضیح داد: اگر مقامات سیاست خارجی کشورمان جدی ، قاطعانه و انقلابی تر برخورد می کردند، خود را احتیاج مند به اروپایی ها نمی دیدند و به فکر برداشتن گام محکم تری بودند، در آن صورت اروپا به دنبال دلجویی از مقامات تهران و دادن امتیازات دیگر برای منصرف کردن ما از برداشتن گام سوم بود.

او با اشاره به سفرآسیایی و منطقه ای ظریف، گفت: در حقیقت منطق روابط ما باید آسیایی باشد، چراکه در اروپا چشم اندازی نداریم، هرچقدر سفرهای پی در پی وزیر امور خارجه کشورمان به اروپا مضر بوده و منجر به دریافت گارد خشن آنها شده است، سفر های آسیایی او می تواند مفید باشد.

کوشکی ادامه داد: کشور های آسیایی حتی ژاپن نگاهشان به ایران، مانند نگاه اروپایی ها نیست، چراکه هیچ یک از آنها سابقه استعماری در ایران ندارند، همچنین خود را نسبت به ما در موضع برتر نمی بینند و چینی ها برای انجام معامله با کشورمان کوشش زیادی می نمایند.

کارشناس مسائل بین الملل تاکید نمود: رابطه با شرق از هند و آسیای جنوب شرقی گرفته تا مالزی، اندونزی، ژاپن و چین می تواند برای کشورمان مفید بوده و در شرایط تحریم حتی گره گشا و به نفع دو طرف باشد، بویژه اینکه در حال حاضر کشور های شرقی به دنبال رابطه دوجانبه و معامله با ایران هستند، این درحالی است که اروپایی ها همچنان در قبال ما خواستار رجحان جویی هستند .

او اضافه نمود: دید وزارت خارجه به اروپا باید واقع بینانه گردد و دست از این نگاه تخیلی بردارند زیرا امروز در دستگاه دیپلماسی کشورمان درقبال اروپا تصوراتی غیر واقعی وجود دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 شهریور 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 257

به "تاخیر اروپا برای راه اندازی اینستکس، پاسخی به اشتیاق مقامات ایران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاخیر اروپا برای راه اندازی اینستکس، پاسخی به اشتیاق مقامات ایران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید