حقایقی درباره دانشگاه تهران ، 2میلیون مترمربع عرصه ویلایی و زمین پردیس ابوریحان از کجا آمد؟

به گزارش آخرین خبر، دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی کشور و بزرگ ترین دانشگاه ایران، بعد از آستان قدس، دومین نهاد کشور در دریافت وقف و هدایا است. این دانشگاه از زمان تاسیس در سال 1313، کانونی برای وقف علمی بوده است و از همان ابتدای تاسیس افرادی طی سال های مختلف به دانشگاه یاری نموده اند.

حقایقی درباره دانشگاه تهران ، 2میلیون مترمربع عرصه ویلایی و زمین پردیس ابوریحان از کجا آمد؟

خبرنگاران - بهاره خسروی: اولین موقوفات دانشگاه تهران در تاریخ 23 آذر 1324 به ساخت خوابگاه های متعدد برای سکونت دانشجویان شهرستان اختصاص یافت. در زمان حاضر هم دانشگاه تهران در سراسر کشور موقوفاتی دارد و بعضی از افراد، املاکی را در نقاط های مختلف برای این دانشگاه وقف نموده اند.

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

اهدایی ها به دانشگاه تهران از ابتدا تا به امروز علاوه بر یاری های نقدی به وقف 10 قطعه زمین، 16 دستگاه ساختمان، 10 باب مغازه، 87 مجسمه، 240پرده تابلو و قطعه عکس، بیش از 20هزار و 668 جلد کتاب، نسخه خطی، اسناد و مجله و یک دستگاه پیانو مربوط می گردد که در دانشکده های مختلف این دانشگاه به صورت پراکنده قرار گرفته اند. واقفین دانشگاه تهران با هدف توسعه دانش و ارتقای سطح علمی دانشجویان اقدامات بسیاری برای توسعه فیزیکی دانشگاه با ساخت دانشکده های متفاوت انجام داده اند.

یک نیکوکار با اهدای یک میلیون و 700 هزار متر مربع زمین به ساخت پردیس ابوریحان یاری نموده است. احداث و تأسیس دانشکده فنی فومن، تأسیس کتابخانه شماره 2 فنی و ساخت دانشکده مکانیک پردیس فنی از دیگر موقوفات خیرین به دانشگاه تهران است که از شش دانگ یک قطعه زمین مشتمل بر اعیانات احداثی به مساحت51 هزار و 569 متر مربع ساخته شده اند. در دانشگاه تهران چیزی در حدود 11 میلیون متر مربع عرصه ویلایی وجود دارد از این اندازه تقریبا 2 میلیون متر مربع آن را را نیکوکاران و واقفان اهدا کردند. بعلاوه چیزی در حدود 20 درصد از110 هزار متر مربع از زمین های وفقی را خوابگاه های دانشجویی تشکیل می دهد. قدمت، معروفیت و محبوبیت دانشگاه تهران در میان مردم به قدری بالاست که بی شک تعداد موقوفات واحدهای مختلف این دانشگاه بسیار بیشتر از آنچه گفته شد است، اما گردآوری و به دست آوردن آمار دقیق این موقوفات این دانشگاه زمان بر است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 29 شهریور 1402 بروزرسانی: 29 شهریور 1402 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 2348

به "حقایقی درباره دانشگاه تهران ، 2میلیون مترمربع عرصه ویلایی و زمین پردیس ابوریحان از کجا آمد؟" امتیاز دهید

4 کاربر به "حقایقی درباره دانشگاه تهران ، 2میلیون مترمربع عرصه ویلایی و زمین پردیس ابوریحان از کجا آمد؟" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی درباره دانشگاه تهران ، 2میلیون مترمربع عرصه ویلایی و زمین پردیس ابوریحان از کجا آمد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید