ملاقات و گفتگوی ظریف و همتای کانادایی در مسقط درباره سقوط هواپیمای اوکراینی

به گزارش آخرین خبر، وزرای خارجه ایران و کانادا به درخواست طرف کانادایی درباره سقوط هواپیمای اوکراینی در مسقط ملاقات و توافق کردند که تیم های کارشناسی دو وزارتخانه به تماس ها در این زمینه ادامه دهند و خودشان هم در آینده دوباره ملاقات نمایند.

ملاقات و گفتگوی ظریف و همتای کانادایی در مسقط درباره سقوط هواپیمای اوکراینی

با همراهی تور عمان از نگین خاورمیانه مسقط و صلاله دیدن کنید و با زیبایی های خاورمیانه و فرهنگ شیخ نشین ها آشنا شوید .

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، محمد جواد ظریف و فرانسوا فیلیپ شامپانی وزیر امور خارجه کانادا عصر امروز (آدینه) در ملاقاتی که به درخواست طرف کانادایی در مسقط برگزار گردید، ضمن ابراز تاسف مجدد از سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی در مورد همکاری های کنسولی، فنی و حقوقی بین ایران و کشور هایی که اتباع آن ها در آن سانحه اخیر جان باختند، گفتگو و گفتگو کردند.

براساس توافق دو وزیر خارجه، مقرر شد تیم های کارشناسی دو وزارتخانه به تماس های خود در این زمینه ادامه دهند.

وزرای خارجه ایران و کانادا همچنین توافق کردند در زمان مناسب در آینده مجددا ملاقات و گفتگو نمایند.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیش از این از این ملاقات اطلاع داد و در صفحه توئیترش نوشت: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران تا ساعاتی دیگر در جهت بازگشت از هندوستان به ایران در توقفی کوتاه در مسقط با فرانسوا فیلیپ شامپانی وزیر خارجه کانادا ملاقات و گفتگو می نماید.

این دومین ملاقات وزرای خارجه ایران و کانادا پس از قطعی روابط 2 کشور در سال 1391 است. محمدجواد ظریف و استفان دیون وزیر خارجه پیشین کانادا شهریور 1395 برای اولین بار از زمان قطع روابط دو کشور در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک ملاقات کردند.

هفدهم شهریور ماه 1391 دولت کانادا اظهار داشت که سفارتش در تهران را تعطیل و روابط با جمهوری اسلامی ایران را تعلیق نموده و فرصت 5 روزه ای به دیپلمات های ایرانی داد تا خاک این کشور را ترک نمایند. (بیشتر بخوانید)

*گفتگوی تلفنی ظریف و همتای کانادایی بعد از سقوط هواپیما

وزرای خارجه ایران و کانادا اخیر در پی سقوط هواپیمای اوکراینی تلفنی گفتگو نموده بودند. فرانسوا فیلیپ شامپانی وزیر امور خارجه کانادا صبح (پنجشنبه) 19 دی ماه در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی و سایر موضوعات مورد علاقه گفتگو و گفتگو کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین شب گذشته نیز در گفتگویی تلفنی با همتای اوکراینی درباره حادثه سقوط هواپیمای متعلق به خطوط هوایی اوکراین گفتگو و آمادگی ایران را برای انتقال اجساد شهروندان اوکرینی حادثه سقوط هواپیما و مشارکت متخصصان این کشور در تحقیقات مربوط به جعبه سیاه اظهار داشت.

لازم به ذکر است در پی سقوط هواپیما و براساس هماهنگی های اجرا شده بین وزارت امور خارجه های ایران و کانادا، یک هیأت 10 نفره کانادایی برای رسیدگی به امور قربانیان کانادایی این حادثه به ایران آمدند.

جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدای این سانحه و حتی قبل از معین شدن علت سقوط هواپیما اعلام نموده بود که از هیچ کمکی برای تسهیل امور مربوط به کشور هایی که اتباع آن ها در این حادثه غم انگیز دچار حادثه شده اند، دریغ نخواهد کرد.

لازم به ذکر است در پی برگزاری نشستی در لندن با حضور کشور هایی که اتباع آن ها (انگلیس، کانادا، سوئد، افغانستان و اوکراین) در سانحه سقوط هواپیما جان باختند و اظهارات وزیر خارجه کانادا درباره دسترسی کنسولی و پرداخت غرامت از سوی ایران، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز (آدینه) 27 دی ماه در واکنش به برگزاری این نشست و ابراز تعجب از بعضی اظهارنظر ها و حتی برگزاری این نشست، از همه طرف ها خواست که موضوعات انسانی به خصوص حادثه غم انگیز اخیرسقوط هواپیما را دستاویز مطامع و ژست های سیاسی ننمایند. (اینجا بخوانید)

صبح چهارشنبه 18 دی ماه یک فروند هواپیمای بوئینگ 737 متعلق به خطوط هوایی اوکراین که با 176 سرنشین (مسافران و خدمه) از تهران راهی کی یف بود، در پی خطای انسانی در نزدیکی تهران سقوط کرد و همه سرنشینان آن که عمده آن ها اتباع ایرانی بودند جان باختند. اتباع اوکراین، سوئد، کانادا، افغانستان و انگلیس نیز در بین جانباختگان بودند.

ظریف عصر سه شنبه 24 دی ماه برای شرکت در نشست گفتگو های رایسینا و ملاقات و گفتگو با مقامات هندی به دهلی نو و از آنجا به بمبئی سفر کرد. وی در حاشیه این نشست با نخست وزیر و وزیر خارجه هند و بعضی مقامات حاضر از جمله وزرای خارجه روسیه، استرالیا، دانمارک، استونی، وزیر مشاور در امور خارجی آلمان و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ملاقات و گفتگو کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 624

به "ملاقات و گفتگوی ظریف و همتای کانادایی در مسقط درباره سقوط هواپیمای اوکراینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ملاقات و گفتگوی ظریف و همتای کانادایی در مسقط درباره سقوط هواپیمای اوکراینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید