گاوهای قطری و مقاومت در برابر محاصره عربی

به گزارش آخرین خبر، به دنبال محاصره قطر از سوی همسایگان عربی اش، این کشور همچون هر کشور دیگری که درگیر تحریم و محاصره است، با چالش های مالی روبرو شد اما اتخاذ تدابیری فکر شده توانسته کاستی های پدید آمده در اثر محاصره را تا حد زیادی پوشش دهد و حتی با رشد مالی برای دوحه همراه باشد.

گاوهای قطری و مقاومت در برابر محاصره عربی

با تور قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران، در حالی که قطر در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس انزوا را تجربه می نماید، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به وضعیت اقتصادی و فراوریی این کشور و کوشش آن برای حفظ بقای اقتصادی خود پرداخته است.

واشنگتن پست در گزارش خود آورده است: گاوهای هلشتاین سه بار در روز در مزرعه ای در شمال دوحه وارد سکوی شیردوشی اتوماتیک می شوند. سپس آب خنک به آن ها اسپری می گردد و به 40 طویله بسیار پیشرفته منتقل می شوند که با سیستم های خنک نماینده، گرمای شدید تابستان قطر را در دمای 27 درجه حفظ می نمایند.

به گفته مدیر روابط عمومی این مزرعه، این گاوها که حدودا 20 هزار راس هستند روی تخت هایی از ماسه خنک می خوابند و شرایط بسیار راحتی دارند.

دو سال پیش اما هیچ یک از این تجهیزات در قطر وجود نداشت.

قطر تمام شیر مورد احتیاج خود را از راه واردات تامین می کرد اما سپس عربستان و دیگر متحدان منطقه ای آن اعلام کردند که به دلیل نزاع هایی که اتهام حمایت قطر از گروه های اسلام گرا همچون اخوان المسلین را شامل می شد، دوحه را محاصره خواهند کرد.

همین مساله این کشور غنی از نفت و گاز طبیعی را بر آن داشت که به فکر تامین احتیاجهای خود از مصالح ساختمانی تا شیر بیفتد.

اکنون این مزرعه که بلدنا (میهن ما) نامیده می گردد با پنج اتاق شیردوشی، علاوه بر تامین شیر مورد احتیاج داخلی، محصولات لبنی مانند ماست و پنیر را هم فراوری می نماید. این شرکت حتی صادرات به عمان، یمن و افغانستان را هم در ابعاد کوچک شروع نموده است.

آدام پفر، کارشناسی که اصالتا اهل میشیگان است و پیش از آمدن به قطر برای مدیریت عملیات این مزرعه لبنیات، در دوبی و کشورهای دیگری کار نموده، می گوید: این یکی از بزرگترین موفقیت ها از زمان شروع محاصره است. اگر محاصره ای نبود، چنین تاسیساتی هم ساخته نمی شد. این مساله اهمیت امنیت غذایی را نشان می دهد.

این محاصره برای مردم قطر به یک خروش جمعی تبدیل شده است.

یوسف الحر، رییس و بنیانگذار یک گروه محیط زیستی به نام سازمان تحقیق و توسعه خلیج فارس می گوید: اقتصاد قطر در حال قوی تر شدن است. ما اکنون به تامین نمایندگان اصلی دسترسی مستقیم داریم و واسطه ها و دلال ها را کنار گذاشته ایم.

قطر خود را با تحریم هایی که بیش از دو سال پیش از سوی عربستان، امارات، بحرین و مصر علیه آن وضع شد، سازگار نموده است. این کشورها با بیان این ادعا که قطر گروه های افراطگرا و جنبش های بهار عربی را حمایت می نماید، به طور مستقیم اقتصاد این کشور و شرکت های برجسته آن مانند هواپیمایی قطر را هدف قرار دادند.

این اقدام گسترده دیپلماتیک و تجاری در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که معمولا کوشش نموده اند جبهه ای متحد داشته باشند، بی سابقه بوده است اما قطر بر سر سیاست های مستقلش و نفوذ رو به رشد شبکه الجزیره در دنیا عرب، به طور فزاینده با فشارهای منطقه ای روبه رو بوده است.

این کشور همچنین پول مورد احتیاج برای جان سالم به در بردن از تحریم ها را نیز در اختیار دارد.

اقتصاد قطر به شدت وابسته به گاز طبیعی مایع است که حدود 85 درصد از کل صادرات آن را تشکیل می دهد. صادرات گاز طبیعی مایع و شراکت قطر با شرکت های نفت و گاز رویال داچ شل و اکسون موبیل نیز بدون مانع ادامه یافته اند. قطر که روزانه تنها 600 هزار بشکه نفت فراوری می نماید، در ماه ژانویه از اوپک خارج شد.

در حالی که در ابتدا به نظر می رسید دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا درخصوص قطر از موضع عربستان حمایت می نماید، اکنون شاهد نشانه های متفاوتی درباره دیدگاه او هستیم. تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر ماه جاری میلادی در کاخ سفید با دونالد ترامپ دیدار و درباره سرمایه گذاری ها مصاحبه کرد.

صندق بین المللی پول در ارزیابی بهار خود گزارش کرد، قطر شوک های کاهش بهای نفت از سال 2014 تا 2016 و محاصره تحت رهبری عربستان در ژوئن 2017 را با موفقیت دفع نموده است. در این گزارش آمده است، رشد فراوری ناخالص داخلی قطر 2.2 درصد تخمین زده شده که نسبت به 1.6 درصد در سال 2017 شاهد افزایش بوده است.

شرکت اس اند پی گلوبال که در زمینه اطلاعات اقتصادی و تحلیل آن ها فعالیت می نماید، چشم انداز خود از قطر را که در سال 2017 منفی اعلام شده بود، به باثبات تغییر داده است.

قطر همچنین بخش گسترده ای از تجارت خود را از راه های دیگری بازیابی نموده است. پیش از این تجارت قطر بیشتر به وسیله عربستان -که تنها مرز زمینی را با قطر دارد- یا از راه آبی به وسیله دوبی انجام می شد اما حالا کشتی های زیادی از ترکیه، هند و عمان به قطر می آیند.

ترکیه نیز که سال گذشته میلادی با بانک مرکزی قطر قراردادی امضا کرد و آن قرارداد به ثبات لیر ترکیه یاری کرد، از تقویت تجارتش با دوحه راضی است.

برگزاری جام دنیای آینده فوتبال که قرار است در سال 2022 در قطر انجام گردد، بر همه مسائل دیگر سایه افکنده است. بیش از 200 میلیارد دلار به پروژه های عمرانی بزرگ اختصاص داده شده که صرف نوسازی یا ساخت هشت ورزشگاه، ساخت یک سیستم متروی جدید و یک شهر کاملا تازه در شمال دوحه می گردد. قطر همچنین به صندوق سرمایه ملی خود رجوع نموده که حدود 20 میلیارد دلار از حدود 320 میلیارد دلار دارایی این کشور را به آن بازگردانده است.

بسیاری از ملزومات ساختمانی برای ساخت ورزشگاه ها و پروژه های حمل و نقل قطر دیگر از عربستان یا امارات یا به وسیله آن ها تامین نمی شوند. قطر در برنامه هایش برای برگزاری جام دنیای، برنامه ای را در نظر گرفته که به جای تامین ملزومات خود از کشورهای محاصره نماینده، آن ها را از کشورهایی همچون عمان تامین کند.

مسلما اما موانعی هم سر راه قطر وجود دارد. از آن جا که قطر نمی تواند در آسمان عربستان پرواز کند، پروازهای تجاری به ناچار راستا طولانی تری را می پیمایند. این مساله برای برای کارگران خارجی که حدود 90 درصداز 2.5 میلیون جمعیت قطر را تشکیل می دهند، مشکل ساز است. برای مثال پرواز خارطوم- دوحه تقریبا هفت ساعت طول می کشد.

دانشجویانی که در بحرین، مصر و عربستان در بیش از 10 برنامه دانشگاهی وابسته به آمریکا درس خوانده اند، باید به خانه شان برگردند اما اکثر آن ها بازنگشته اند.

با این حال، این شرایط موجب شده که ثبت نام در دانشگاه های دوحه از جمله دانشگاه کارنگی ملون، جرج تاون و کرنل افزایش یابد.

کنستانتینوس کاکوسیموس، استادیار مهندسی شیمی در دانشگاه ای اند ام شعبه قطر می گوید: درخواست بالایی برای دریافت مدرک آمریکا وجود دارد.

قطر خوش شانس بود که یک پروژه گسترش بندر را پیش از محاصره تکمیل کرد؛ پروژه ای که واردات مستقیم از تامین نمایندگان و دسترسی به قطب های لوجستیک منطقه ای را بسیار آسان تر می نماید.

مزرعه بلدنا برجسته ترین نمونه از اقدامات قطر برای رسیدن به خودکفایی است.

هنگامی که محاصره قطر اعلام شد، این کشور از یک شرکت ایرلندی ماشین های شیردوشی خرید و سریعا آن ها را تحویل گرفت. سپس گاوهای این مزرعه را از اروپا خریداری کرد و به وسیله هواپیمای باری روسیه آن ها را به قطر منتقل کرد. تعداد زیادی از این گاوها در اثر اضطراب گرمایی (جذب زیاد گرما که موجب بروز اضطراب می گردد) جان خود را از دست دادند اما با تکمیل ساخت سیستم خنک نماینده و طویله ها، مرگ دام ها متوقف شد. این مزرعه همچنین یک تیم 17 نفره دامپزشکی و یک بیمارستان دارد.

از آن موقع تا کنون، گاوهایی از آمریکا و کانادا به این مزرعه وارد شده اند و روزانه 30 تا 50 گاو در آن متولد می شوند.

برای آن که گاوهای تازه متولد شده بتوانند نسبت به هوای گرم قطر مقاومت پیدا نمایند، آن ها را روی ماسه و در قفس هایی می خوابانند که هوای آزاد در آن جریان دارد و زیر پنکه و سقف های بلند قرار گرفته اند.

پرورش گاو در قطر که دمای آن درتابستان به بیش از 46 درجه سانتی گراد می رسد، معایبی دارد. نمی توان آن ها را در فضای باز رها کرد تا علف بخورند زیرا اصلا علفی وجود ندارد و علوفه آن ها از کشورهایی همچون آمریکا، اسپانیا، فرانسه، آلمان و رومانی تهیه می گردد.

علاوه بر این، بلدنا در کشوری که به شدت وابسته به کارخانه های شیرین نماینده آب است، آب بسیار زیادی مصرف می نماید. روزانه برای خنک کردن هر گاو با استفاده از افشانه های آب، 185 گالون آب مصرف می گردد. بنابراین این مزرعه سعی می نماید تا حد ممکن از آب مصرفی خود استفاده مجدد داشته باشد.

این مزرعه می تواند از انرژی خورشیدی استفاده کند اما کامل عبدالله، مدیر اجرایی بلدنا می گوید استفاده از برق یارانه ای فراوری شده از گاز طبیعی ارزان تر تمام می گردد.

این شرکت در نظر دارد اواخر امسال میلادی بخش عمده ای از سهام خود را برای فروش به عرضه عمومی بگذارد و این یک آزمون خواهد بود.

عبدالله می گوید: 50 درصد از کار این است که فراتر از محاصره فکر کنیم.

او در کوشش است تا خیلی زود وفاداری مشتریان را برای برند خود جلب کند و یکی از روش هایش برای دستیابی به این هدف بازدید دانش آموزان از تاسیسات این مزرعه در سال تحصیلی است.

او می گوید: ما اکنون بازاری برای خودمان داریم.

این شرکت لبنیاتی اما مشکل نگه داشتن قطری ها برای کار در خود قطر را حل ننموده است. مردمانی که اصالتا قطری هستند به سختی یک دهم جمعیت این کشور را تشکیل می دهند. شرکت خصوصی بلدنا 1800 موقعیت شغلی ایجاد نموده اما تنها یک کارمند قطری الاصل دارد و دیگر کارکنان آن از دیگر کشورهای دنیا می آیند.

دختر یک دیپلمات، یکی دیگر از کارکنان مجموعه بلدنا است که در لندن در رشته علوم زیستی تحصیل نموده و بر باکتری های میوه ها و گیاهان تمرکز داشته است. او چند سال پیش کسب و کاری را برای پرورش گل و گیاه به راه انداخت اما اکنون در این مزرعه مشغول به کار است.

او می گوید: پیش از این در بیابان گل رز پرورش می دادم. حالا در بیایان گاو پرورش می دهم. هیچ چیز برای ما غیر ممکن نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 406

به "گاوهای قطری و مقاومت در برابر محاصره عربی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گاوهای قطری و مقاومت در برابر محاصره عربی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید