سفر وانگ یی به تهران، گامی در تقویت مشارکت جامع راهبردی تهران - پکن خبرنگاران

به گزارش آخرین خبر، سفر منطقه ای وانگ یی وزیر خارجه چین به کشور های ایران، عربستان، ترکیه، امارات، بحرین و عمان در برهه کنونی دارای اهمیت خاصی است.

سفر وانگ یی به تهران، گامی در تقویت مشارکت جامع راهبردی تهران - پکن خبرنگاران

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، سفر منطقه ای وانگ یی وزیر خارجه چین به کشور های ایران، عربستان، ترکیه، امارات، بحرین و عمان در برهه کنونی دارای اهمیت خاصی است.

این سفر در حالی انجام می شود که در روز های اخیر چین مذاکرات چالشی را با آمریکا پشت سر گذارده که به باور صاحب نظران این سطح از تنش میان دو کشور از زمان احیای روابطشان در 1978 تا کنون بی سابقه بوده است.

از سوی دیگر وانگ یی پس از بازگشت از آلاسکا، میزبان لاوروف، وزیر خارجه روسیه در شهر گویلین بود، گویلین در زبان چینی به معنای همسایه والامقام است.

از مهمترین موضوعاتی که در دیدار وزرای خارجه چین و روسیه مطرح شد نوع روابط دو کشور با ایالات متحده امریکا بود، هر دو کشور مخالف یکجانبه گرایی و اعمال صلاحیت فراسرزمینی توسط آمریکا هستند.

همزمان با دیدار رسمی لاوروف از چین، اتحادیه اروپا برای اولین بار در سه دهه گذشته تحریم هایی علیه چهار فرد و یک نهاد چینی به اتهام نقض حقوق اقلیت اویغور وضع نمود.

چین در پاسخ به این تحریم ها 10 فرد و چهار نهاد اروپایی را تحریم کرد و انان را از ورود به چین منع و تجارت این افراد، وابستگان و شرکت های مرتبط با آن ها با چین را ممنوع بیان کرد.

حال در زمانی که تنش ها در روابط چین و غرب در حال افزایش است، روابط ایران و چین مستحکم تر از گذشته در حال جریان است، برای مثال می توان به حمایت متقابل دو کشور از مواضع اصولی یکدیگر در جامعه بین الملل اشاره نمود.

جمهوری اسلامی ایران همیشه چین واحد را به رسمیت شناخته و هر گونه مداخله در امور داخلی این کشور را رد می نماید. از سوی دیگر چین در شورای امنیت ملل متحد، آژانس بین المللی انرژی اتمی و موضوعات حقوق بشری همیشه از مواضع جمهوری اسلامی ایران حمایت کرده است.

در حالی که کشور های غربی تعاملات تجاری خود با ایران را قطع کرده اند، تجارت دو جانبه با چین کماکان برقرار بوده و چین برای بیش از 10 سال متوالی اولین شریک تجاری ایران است. چین همچنان عمده ترین خریدار نفت ایران و جزو بزرگترین مقاصد صادرات غیر نفتی ما است.

هر چند که خروج آمریکا از برجام و وضع تحریم های شدید و همچنین محدودیت های کرونایی باعث کاهش قابل توجه تجارت دو کشور شده است ولیکن تعاملات بازرگانی با چین کماکان پا برجا است.

در حالی که بسیاری از کشور های اروپایی پرواز های خود به تهران را قطع کرده اند، خطوط هوایی، ریلی و دریایی میان دو کشور برقرار بوده و پیش بینی می شود با کنترل پاندمی کرونا بیش از گذشته خدمات ارائه دهند.

نه تنها روابط مالی و تجاری بلکه روابط فرهنگی دو کشور نیز در جهت مناسبی واقع شده است ماه گذشته طی امضای قراردادی، دوکشور توافق کردند ترجمه 50 اثر ادبی را بصورت متقابل در ایران و چین منتشر کنند. این بدان معناست که تا پنج سال آینده ترجمه چینی 50 اثر ادبی فاخر کشورمان در چین منتشر خواهد شد.

همچین طی توافق دو کشور مقرر است نمایشگاه اختصاصی آثار موزه ای و تمدنی دو کشور در امسال در ایران و چین برگزار شود.

بازدید وانگ از تهران که در این سفر علاوه بر دیدار با محمد جواد ظریف، با ریاست محترم جمهور نیز دیدار خواهد کرد، گامی است در راستای تقویت مشارکت جامع راهبردی دو کشور.

وانگ یی و ظریف که مشورت های مستمری در امور دوجانبه و بین المللی با یکدیگر دارند، چشم انداز همکاری های بلندمدت دو کشور را آنالیز خواهند نمود و نحوه عملیاتی شدن مشارکت جامع راهبردی را به بحث خواهند گذارد.

همچنین به مناسبت پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان ایران و چین نمایشگاهی از اسناد تاریخی همکاری های دو کشور توسط وزرای خارجه افتتاح خواهد شد. این نمایشگاه نقطه آغاز سلسله برنامه های دو کشور جهت بزرگداشت نیم قرن رابطه دیپلماتیک محبت آمیز خواهد شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1400 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1630

به "سفر وانگ یی به تهران، گامی در تقویت مشارکت جامع راهبردی تهران - پکن خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر وانگ یی به تهران، گامی در تقویت مشارکت جامع راهبردی تهران - پکن خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید