جزئیات ملاقات مهم وزرای خارجه ایران و روسیه ، هشدار تند ظریف ، واکنش لاوروف به کوشش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

به گزارش آخرین خبر، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید نمود: اجازه نخواهیم داد آژانس بین المللی انرژی اتمی ابزاری برای نابود کردن برجام توسط آمریکا گردد.

جزئیات ملاقات مهم وزرای خارجه ایران و روسیه ، هشدار تند ظریف ، واکنش لاوروف به کوشش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، محمدجواد ظریف که به مسکو سفر نموده است، روز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سرگئی لاوروف همتای روس خود گفت: دولت ترامپ کارش خروج از پیمان ها و نهادهای بین المللی است و ما اجازه نخواهیم داد آژانس بین المللی انرژی اتمی ابزار دست دولت ترامپ برای نابودی برجام گردد.

ظریف گفت: جمهوری اسلامی ایران همیشه با شفافیت کامل با اژانس رفتار نموده و 15 گزارش آژانس نشان داده است که ایران همه تعهدات خود را انجام داده است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در عین حال توضیح داد: اجازه نخواهیم داد ایران موضوع آنالیز هایی گردد که اسناد آن ادعاهای جاسوسی است. وی گفت: اگر آژانس بین المللی انرژی اتمی بخواهد از روش های غیرمنطقی استفاده کند برخورد مناسبی خواهیم داشت.

ظریف گفت: بسیار تاسف بار خواهد بود اگر دبیرخانه ملل متحد و دبیرخانه آژانس در جهت نابودی برجام حرکت نمایند. وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در خصوص نشست آستانه با سرگئی لاوروف گفت وگو کردم و توافق برای اجرای نشست سه جانبه به دست آمد.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران اعلام نمود که با همتای ترکیه ای خود نیز در این مورد گفت و گو نموده و درباره برگزاری نشست توافق شده است.

ظریف اضافه کرد: سران ایران، روسیه و ترکیه در فرمت مذاکرات آستانه نشست سه جانبه به صورت وبینار برگزار می نمایند و اگر شرایط اجازه دهد نشست حضوری برگزار خواهد شد.

وزیر خارجه ایران این را نیز گفت که از سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه را برای سفر به ایران دعوت نموده است. وی با اشاره به مذاکرات خود با لاوروف توضیح داد که در آن مساله سوریه مورد بحث و گفتگو نهاده شد.

وزیر امور خارجه گفت: مذاکرات امروز سودمند بود و امیدوارم برای ملت های دو کشور مفید باشد.

ظریف با بیان اینکه ایران و روسیه در امور منطقه ای همکاریهای نزدیکی دارند، اظهار کرد: در جریان مذاکرات آستانه سه کشور توانستند شرایط سوریه را از حالت بحرانی خارج نمایند. روسیه و ترکیه و ایران به اصول مذاکرات آستانه پایبند هستند.

وی گفت: کشورهای غربی بنا به ملاحظات خود در مسائل انسانی حتی در شرایط کرونا سعی نمی نمایند به ملت سوریه یاری نمایند. ظریف اعلام نمود که ایران و روسیه در مساله افغانستان دارای مواضع مطابق همدیگر هستند.

وزیر خارجه ایران با اشاره به کوشش های روسیه برای حل مسائل افغانستان گفت: ایران از کوشش های روسیه برای حل مساوئل افغانستان استقبال می نماید و از آن حمایت می نماید. وی گفت: در ملاقات امروز درخصوص مسائل لیبی و یمن گفت وگو کردیم و این گفت وگوها ادامه خواهد داشت.

ظریف گفت: اساس سیاست ما اجرای قوانین بین المللی است که از سوی آمریکا به فراموشی سپرده شده است. نادیده دریافت قوانین بین المللی ازسوی واشنگتن به گرایشی تبدیل شده که ادامه دارد. وی ادامه داد: آمریکا زمانی که از توافق های بین المللی خارج می گردد شروع به سوء استفاده می نماید که مساله ای خطرناک است و در این مورد با وزیر خارجه روسیه گفت وگو کردیم که در آن هم عقیده هستیم.

  • لاوروف: کوشش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران دورنمایی برای اجرا ندارد

وزیر امور خارجه روسیه با انتقاد از رویکرد آمریکا در شرایط پیرامون برجام گفت که کوشش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران دورنمایی برای اجرا ندارد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه پس از ملاقات با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در جمع خبرنگاران گفت: برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت که آن را تایید کرد در واقع یک هدف داشت.

وی اضافه کرد: اما آمریکا که پس از روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید مشارکت خود را در برجام متوقف کرد مانع اجرای این توافق بین المللی ازسوی سایر شرکت نمایندگان در آن شد.

وزیر خارجه روسیه از کوشش های آمریکا برای ممانعت اجرای برجام توسط ایران و سایر شرکت نمایندگان در آن انتقاد کرد و اضافه کرد: با این وجود آمریکا سعی دارد با ادعای اینکه در برجام شرکت می نماید محدودیت های تسلیحاتی ایران را تمدید کند.

وی ادامه داد: این کوشش های آمریکا از نظر قوانین بین المللی امکان تحقق ندارد. رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه اعلام نمود: ما سعی می کنیم قوانین بین المللی اجرا گردد.

لاوروف در بخش دیگری از نشست خبری با ظریف گفت که روسیه و ایران بر اهمیت حفظ برجام به رغم موضع مخرب آمریکا تاکید دارند. وی اضافه کرد: در مذاکرات امروز درخصوص شرایط پیرامون برجام به صورت مشروح گفت وگو کردیم. دو طرف در خصوص حفظ برجام که عامل مهم حفظ امنیت بین المللی است اتفاق نظر داریم.

وزیر خارجه روسیه در ادامه سخنان خود گفت که هنوز پاسخ آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل به نامه خود در خصوص شرایط پیرامون برجام و کوشش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را دریافت ننموده است. وی گفت: در خصوص آن نامه که به دبیرکل شورای امنیت و نیز نامه ای که به رئیس شورای امنیت برای توزیع بین اعضای این شورا ارسال شد، هنوز پاسخی دریافت ننموده ایم.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: من بر این باورم که در نامه استدلال های جدی بیان شده و در پنج صفحه تدوین شده است و امیدوارم این نامه و استدلال های نوشته شده در ان را خوب مطالعه نمایند.

  • نشست سران آستانه تا ماه اوت برگزار می گردد

لاوروف گفت: نشست سران آستانه به صورت وبینار ممکن است تا نشست کمیته تدوین قانون اساسی سوریه در ماه اوت(تیر) برگزار گردد.

وی اضافه کرد: در خصوص برگزاری این نشست کاملا می توانم اطمینان دهم که تا زمانی که گیر پدرسون نماینده دبیرکل سازمان ملل نشست کمیته قانون اساسی سوریه برگزار گند، به صورت وبینار برگزار خواهد شد. وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه در مذاکرات با همتای ایرانی خود درخصوص حل و فصل اوضاع سوریه گفت وگو نموده است، اظهار کرد: دو طرف بر اجرا و غیرقابل جایگزین بودن، توافق های به دست آمده در مذاکرات در فرمت آستانه تاکید کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه اعلام نمود که در مذاکرات امروز درخصوص اقدامات برای تثبیت شرایط میدانی در سوریه و اقدامات در دوره پسابحران در این کشور و یاری به بازگشت مهاجران سوری و مهاجران داخلی به محل زندگی خود گفت وگو و گفتگو کردند.

  • کوشش روسیه و ترکیه برای شروع مذاکرات در لیبی

وزیر خارجه روسیه گفت که روسیه در تماس با ترکیه سعی می نماید طرف های مناقشه در لیبی را در پشت میز مذاکره بنشاند. وی اضافه کرد: در مراحل اولیه مناقشه در لیبی، بازیگران خارجی سعی کردند تا منافع فقط یک طرف را به زیان مواضع طرف دیگر مورد توجه قرار دهند که منجر به شکست مذاکرات شد.

لاوروف ادامه داد: امیدوارم شرکت نمایندگان در کنفرانس برلین برای حل مساله لیبی رویکردی را که همه بازیگران خارجی تایید می نمایند اتخاذ نمایند و فقط موضوع کسب توافق باقی مانده است.

کشور لیبی مدت ها است که بعد از سقوط معمر قذافی در سال 2011میلادی جولانگاه بازیگران منطقه ای و بین المللی شده است، ولی بعضی محورهای فعال در بحران لیبی از جمله روسیه سیاست میانجیگرانه در پیش گرفته اند که به نظر می رسد همزمان با همه طرف های درگیر در ارتباط و تعامل هستند.

پس از سقوط معمر قذافی در لیبی، یک نزاع دو طرفه بر سر قدرت در این کشور شمال آفریقا در جریان است که در این میان بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای از جمله عربستان، امارات ، مصر، ترکیه ، اروپا و آمریکا هر کدام ظاهرا از یکی از طرف های درگیر در این بحران حمایت می نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1122

به "جزئیات ملاقات مهم وزرای خارجه ایران و روسیه ، هشدار تند ظریف ، واکنش لاوروف به کوشش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات ملاقات مهم وزرای خارجه ایران و روسیه ، هشدار تند ظریف ، واکنش لاوروف به کوشش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید