سفیر بریتانیا: در هفته های آینده تصمیمات مهمی درباره آینده برجام پیش روی ایران خواهد بود

به گزارش آخرین خبر، سفیر بریتانیا در تهران با بیان اینکه در هفته های آینده تصمیمات مهمی درباره آینده برجام پیش روی ایران خواهد بود، گفت: می خواهیم این توافق باقی بماند.

سفیر بریتانیا: در هفته های آینده تصمیمات مهمی درباره آینده برجام پیش روی ایران خواهد بود

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور ارزان انگلیس همراه باشید.

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرنگاران، در حالی که به روزهای خاتمهی فرصت 60 روزه سوم ایران به طرف های باقیمانده در برجام برای اجرای تعهداتشان باقی مانده، راب مک ایر سفیر بریتانیا در تهران امروز (شنبه) در صفحه اینستاگرامش با انتشار ویدئویی عنوان نمود: من به عنوان سفیر بریتانیا زمان زیادی را صرف می کنم تا تعهدات کشورم را نسبت به برجام شرح دهم.این تعهد ما حقیقی است، ما به همراه فرانسه، آلمان، چین و روسیه کوشش های بسیاری می کنیم تا ایران همچنان از مزایای برجام برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه در هفته های آینده تصمیمات مهمی درباره آینده برجام پیش روی ایران خواهد بود، گفت: ما می خواهیم این تفاهمنامه باقی بماند.

سفیر بریتانیا افزود: امروز در نظر دارم درباره اشتباه بودن دو برداشت راجع به برجام شرح دهم. اینکه اروپا تعهداتش را نسبت به برجام انجام نمی دهد و اینکه ایران از تفاهمنامه هیچ نفعی نبرده است.

وی که کشورش به همراه دو عضو اروپایی دیگر برجام بعد از خروج آمریکا از برجام به 11 تعهد متعهد شده اند و هیچکدام عملیاتی نشده است، در این پیغام ویدئویی مدعی شد: در چارچوب برجام، طرف اروپایی چهار تعهد را قبول کرد. اول برداشتن تحریم های اتحادیه اروپا مربوط به برنامه هسته ای ایران، ما این کار را انجام دادیم و تحریم ها علیه قسمت های بزرگی از اقتصاد ایران را لغو کردیم.دوم برداشتن تحریم های هسته ای سازمان ملل و تحریم های چندجانبه ای که علیه تعدادی از افراد و سازمان ها بود را برداشتیم، سوم یاری به ایران برای پیشبرد یک برنامه هسته ای غیرنظامی که ما در حال اجرا آن هستیم، همانطور که سفر هفته پیش متخصصان هسته ای ما نشان داد و چهارم ارتقای سطح تجارت بین ایران و اروپا و این هم کاری است که برای انجام آن نهایت کوششمان را انجام می دهیم.

راب مک ایر افزود: برای مثال سفارت بریتانیا ماه گذشته از بیش از یکصد شرکت برای انجام تجارت با ایران حمایت کرد. البته می دانیم که خروج آمریکا از برجام ضربه بزرگی به این تفاهمنامه وارد نموده است و واقعا نمی توان تاثیر تحریم ها را رفع کرد.

وی اعلام کرد: اما ما با حسن نیت در حال همکاری با ایران هستیم تا راه هایی پیدا کنیم که بتوان وضعیت را بهتر کرد.

سفیر بریتانیا افزود: معتقدیم پیدا کردن یک راهکار دیپلماتیک بسیار ضروری، ولی ممکن است.

راب مک ایر با اشاره به گام های کاهش تعهدات برجامی ایران در اظهاراتی مداخله جویانه عنوان نمود: اما در عین حال بسیار نامطلوب خواهد بود که ایران قدم هایی بردارد که باعث فروپاشی برجام گردد.

وی افزود: برجام تفاهمنامه ای است که بیش از این برای این کشور (ایران) بی نظیر مزایای مهمی به همراه خواهد داشت.

سفیر بریتانیا پیش از این نیز در پیغامی ویدئویی در صفحه توئیترش عنوان نموده بود که حتی اگر این کشور از اتحادیه اروپا خارج گردد به اجرای تعهداتش در برجام پایبند خواهد ماند. (اینجا بخوانید)

به گزارش فارس، 14 آبان ماه فرصت 60 روزه ایران به طرف های باقیمانده در برجام برای اجرای تعهدات بانکی و نفتی آنها خاتمه می یابد و همانگونه که جمهوری اسلامی ایران پیش از این اعلام نموده با خاتمه این فرصت ایران وارد گام چهارم کاهش تعهدات برجامی خود خواهد شد. در سه گام قبلی، ایران تعهدات خود در زمینه میزان اورانیوم غنی شده، سقف آن و تحقیق و توسعه را متوقف کرد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 21 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 470

به "سفیر بریتانیا: در هفته های آینده تصمیمات مهمی درباره آینده برجام پیش روی ایران خواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفیر بریتانیا: در هفته های آینده تصمیمات مهمی درباره آینده برجام پیش روی ایران خواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید