صید طلا از پنچاک سیلات به شیوه اندونزیایی ها، ایران چهارم می گردد؟

به گزارش آخرین خبر، مجله مهر: نمی دانیم تا به حال نام پنچاک سیلات یا Pencak Silat را شنیده اید یا نه؟ اصلا تلفظ کردن آن هم سخت است، چه برسد به اینکه بخواهیم فکر کنیم اصلا به چیزی گفته می گردد؛ اما فعلا می دانیم که پنچاک سیلات حوضچه ای شده که اندونزی از آن طلا صید می نماید تا رتبه چهارم مسابقات را از ایران بگیرد.

صید طلا از پنچاک سیلات به شیوه اندونزیایی ها، ایران چهارم می گردد؟

برای دیدن زیباترین جزیره اندونزی با تور بالی همراه شوید.

پنچاک سیلات به هنرهای رزمی کشور اندونزی می گویند، همان کشوری که این روزها بازی های آسیایی در دو شهر جاکارتا و پالم بانگ برگزار می گردد و سخت مشغول میزبانی و البته بهره بردن از میزبانی است.

این رشته ورزشی هنرهای رزمی برای اندونزیایی ها یک رشته بومی محلی محسوب می گردد و آن ها با اعمال نظر خود و گنجاندن آن در هجدهمین دوره بازی های آسیایی روی مدال های طلایی که می توانند بدست بیاورند، حسابی حساب باز نموده اند. تا ظهر روز هشتم این مسابقات، اندونزی 3 طلا و 1 برنز در این رشته کسب نموده و در 10 فینال دیگر نیز نمایندگان اندونزی حضور دارند که هنوز برگزار نشده است!

جدال نفس گیر در رده بندی مدالی

تا اینجای کار، اندونزی جدی ترین رقیب ایران برای قرار دریافت در رده چهارم بازی های آسیایی است. اندونزیایی ها در سال 2014 با 4 طلا، 5 نقره و 11 برنز رتبه 17 را کسب نموده بودند؛ در حالیکه کاروان ایران در اینچئون با 21 طلا، 18 نقره و 18 برنز و مجموع 57 مدال پنجم شده بود. در سال 2010 گوانجو هم اندونزی رتبه 15 را کسب نموده بود در حالیکه ایران رتبه چهارم را در اختیار گرفت.

با اینکه تا سرانجام روز هفتم بازی های آسیایی 2018، کاروان ورزشی اندونزی با کمتر از 12 مدال طلا در رده پنجم جدول و یک پله پایین تر از کاروان ورزشی ایران ایستاده بود، اما با برگزاری چند مسابقه فینال پنچاک سیلات در روز هشتم بازی های آسیایی، تعداد مدال های خود را افزایش داد و از ایران گذر نموده است!

ماجرای رقابت ایران و اندونزی برای کسب مقام چهارمی از بازی فینال امیر مهدی زاده در روز هفتم بازی های آسیایی جدی تر شد؛ ترس از بالا رفتن تعداد طلاهای ایران در اندونزی باعث شد با اینکه ایران در سه فینال کاراته حضور داشت، اما با اعمال نفوذ داوران هیچ طلایی دشت نکند و هر سه ورزشکار کاراته ایرانی به مدال نقره برسند.

مهدی زاده در فینال و در حالی با حرف اندونزیایی رقابت کرد که رئیس جهور اندونزی هم در سالن حضور داشت؛ و به نظر می رسید داورها حواسشان به تعداد مدال های طلای کاروان میزبان بود و با داوری نه چندان صحیح خود کاری کردند که اختلاف ایران و اندونزی بیشتر نگردد و با ناداوری دست مهدی زاده را از طلا دور نگه داشتند. کاراته کار ایرانی هم بعد از بازی گفته بود با حریفی از کشور میزبان در فینال مبارزه داشتم. هر چقدر کوشش کردم، زورم نرسید. من باید با چند نفر مبارزه کنم؟ فقط با حریفم مبارزه نمی کردم. متاسفانه 4، 5 امتیاز به او می دادند و حرکات من هیچ امتیازی در پی نداشت.

البته امیر مهدی زاده بعد از دریافت مدال نقره اجباری خود، حسابی به رفتار میزبان اعتراض کرد و در حرکتی تقریبا احساسی، حاضر به دریافت عکس یادگاری با قهرمان نشد و به حالت اعتراض سکو را ترک کرد.

رشته ها ی بومی به کام مدیران!

پنچاک سیلات، در سال 1948 به عنوان یک اصطلاح واحد برای توصیف سبک های مختلف رزمی اندونزی ابداع شد و از دو بخش پنچاک واژهٔ مرسوم برای هنرهای رزمی در مناطق جاوه شرقی و مرکزی و سیلات واژهٔ مرسوم در منطقه سوماترا تشکیل شده است. در کاربرد امروزین اما معمولاً پنچاک به بخش های نمایشی این هنرهای رزمی و سیلات به جوهرهٔ جنگی و دفاع شخصی آن اشاره دارد.

در پنچاک سیلات بازی های آسیایی جاکارتا و پالم بانگ، 116 نفر از 16 کشور حضور دارند که بعد از اندونزی تنها کشورهایی مانند ویتنام، مالزی، سنگاپور و تایلند هستند که تیم پنچاک سیلات قابل قبولی دارند! نکته جالب توجه این است که این کشورها هم به واسطه همین رشته بومی توانسته اند تعدادی مدال را به نام خود بزنند، البته به جز مدال های طلا که به اندونزی می رسد!

هرچند که در این میان از امتیاز میزبانی برای ورزشکاران اندونزیایی که در میان تشویق های پرشور طرفداران به زمین می آیند، نباید گذشت اما این رشته تنها در چند رویداد رسمی از جمله مسابقات بازی های آسیایی هنرهای رزمی 2009 بانکوک و بازی های آسیایی داخل سالن 2009 هانوی ویتنام قرار داشته است.

در این میان رییس فدراسیون جهانی پنجاک سیلات هم یکی از چهره ای محبوب میان مردم اندونزی محسوب می گردد و به نظر می رسد حالا که توانسته این رشته در بازی های آسیایی جا دهد و با این کار بتواند انبوهی از مدال های طلا و نقره و حتی برنز را برای کاروان ورزشی کشورش به ارمغان آورد، احتمالا محبوب تر هم خواهد شد.

این کوشش همه جانبه اندونزیایی ها برای کسب مقام چهارم بازی های آسیایی بعد از چین، ژاپن و کره جنوبی و بالاتر از ایران و قزاقستان و تایلند فقط محدود به پنجاک سیلات نیست. آنها در رشته های غیرالمپیکی دیگری همچون پاراگلایدر و جت اسکی هم چندین مدال طلا، نقره و برنز دشت نموده اند.

پنچاک سیلات در ایران نیز دارای انجمن ورزشی است. ورزشکاران این رشته نیز به مسابقات جاکارتا اعزام شدند و حاصل کوشش آنها تنها یک مدال برنز بود که توسط خانم تهمینه کربلایی صادقی کسب شد.

چگونه رکورد اینچئون تکرار می گردد؟

کاروان ورزشی ایران تا ظهر هشتمین روز بازی ها 15 مدال طلا (شامل: 5 طلا در کشتی، 2 طلای ووشو، 2 طلای تکواندو، 2 طلای کاراته، 2 طلای کبدی، یک طلای سنگ نوردی و یک طلا در وزنه برداری) کسب نموده و برای تکرار 21 طلای دوره قبل بازی ها 6 مدال زرین دیگر احتیاج دارد.

این در حالی است که به گفته کارشناسان ایران یک شانس دیگر در کاراته توسط ذبیح الله پورشیب، یک شانس در پرتاب دیسک توسط احسان حدادی، یک شانس طلای وزنه برداری فوق سنگین توسط بهداد سلیمی یا سعید علی حسینی و یک شانس طلای تیمی والیبال در دسترس خود دارد که در صورت تحقق همه آنها به 19 مدال می رسد.

امیدواریم ورزشکاران ایرانی ورزش هایی مثل بوکس، کوراش، جودو، قایقرانی، دوچرخه سواری و یا حتی بسکتبال نیز روز خوب شان باشد و بتوانند 2 یا 3 مدال طلای دیگر دشت نمایند و رکورد کاروان ورزشی ایران در اینچئون 2014 شامل 21 طلا، 18 نقره و 18 برنز و مجموع 57 مدال را ارتقا بدهند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 مهر 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 370

به "صید طلا از پنچاک سیلات به شیوه اندونزیایی ها، ایران چهارم می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صید طلا از پنچاک سیلات به شیوه اندونزیایی ها، ایران چهارم می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید