دلیل خاموش شدن ناگهانی سشوار چیست؟ [راه حل برطرف مشکل]

به گزارش آخرین خبر، برای تعمیر سشوار از متخصصین خبرنگاران رایگان قیمت بگیرید و برترین را انتخاب کنید.

دلیل خاموش شدن ناگهانی سشوار چیست؟ [راه حل برطرف مشکل]
  • تعمیر المنت سشوار
  • تعویض دکمه های سشوار
  • تعمیر برد الکتریکی سشوار
  • تعویض سیم و دوشاخه سشوار
تعمیر سشوار با خبرنگاران

برای تعمیر سشوار از متخصصین خبرنگاران رایگان قیمت بگیرید و برترین را انتخاب کنید.

  • تعمیر المنت سشوار
  • تعویض دکمه های سشوار
  • تعمیر برد الکتریکی سشوار
  • تعویض سیم و دوشاخه سشوار
تعمیر سشوار با خبرنگاران

آیا علت خاموش شدن ناگهانی سشوار را می دانید؟ آیا می دانید بیشتر مسائل متداول سشوار را می توانید به تنهایی حل کنید؟ در بیشتر موارد مشکل موقتی است و بعد از چند دقیقه عملکرد دستگاه به حالت عادی برمی گردد. با ما همراه باشید تا به عیب یابی سشوار بپردازیم.

سشوار یکی از وسایل الکترونیکی است که تقریباً در هر خانه ای کاربرد دارد. این دستگاه عمدتاً برای حالت دهی و خشک کردن موها پس از شستشو استفاده می گردد. با این حال گاهی خاموش شدن ناگهانی سشوار استفاده از این دستگاه را برای افراد خانواده سخت می نماید.

اگر شما هم با این مشکل روبه رو شده اید، با ما همراه باشید تا مسائل متداول سشوار را مورد آنالیز قرار دهیم. اما قبل از هر کاری بهتر است با طرز کار این وسیله برقی آشنا شویم.

نکات کلیدی

  • گرمایش غیرعادی و خرابی اجزای سشوار، دلایل اصلی روشن نشدن سشوار محسوب می شوند.
  • قبل از اقدام به تعمیر دستگاه، باید نسبت به تمیز کردن فیلتر هوای سشوار اقدام کنید.
  • در صورتی که در تعمیر سشوار تجربه ای ندارید، برای جلوگیری از خرابی بیشتر و بروز خطراتی مثل آتش سوزی، از یاری افراد متخصص استفاده کنید.

ساختار سشوار

برای آنالیز دلایل خاموش شدن ناگهانی سشوار باید ابتدا با ساختار داخلی این وسیله برقی آشنا شویم. مدل های مدرن سشوار شامل بخش های ذیل می شوند:

  • فن
  • فنر سشوار (عنصر گرمایش)
  • موتور کوچک
  • سوئیچ برای تنظیم سرعت هوا
  • سیم سشوار

از آنجایی که ساختار دستگاه پیچیده نیست، بسیاری از مسائل متداول سشوار در خانه حل می گردد. اگر مولتی متر، پیچ گوشتی و ابزار لحیم کاری دارید، می توانید خودتان سشوار را تعمیر کنید. حالا بیایید آسیب های احتمالی که به خاموش شدن ناگهانی سشوار منجر می شوند را آنالیز کنیم.

علت خاموش شدن ناگهانی سشوار

سشوار ممکن است به دلایل مختلف ناگهان خاموش گردد. در ادامه به عیب یابی سشوار و دلایل خاموش شدن آن می پردازیم:

1. گرمایش غیر عادی

بیشتر اوقات گرم شدن بیش ازحد علت اصلی خاموش شدن ناگهانی سشوار است. در واقع تمام سشوارهای با کیفیت و خوب دارای مدارشکن اتوماتیک هستند که در صورت تشخیص دمای بیش ازحد در دستگاه فعال می گردد.

این راه چاره ایمنی، گزینه خوبی است؛ زیرا از سشوار شما در برابر گرمای بیش ازحد و خطرناک محافظت می نماید. گرمای بیش ازحد روی اجزای حساس سشوار مانند موتور تاثیر می گذارد و ممکن است باعث ذوب شدن آن گردد.

گرمای بیش ازحد و در نتیجه خاموش شدن ناگهانی سشوار می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. استفاده بیش ازحد از دستگاه، گرفتگی دریچه های هوا یا انسداد فیلتر از جمله مسائل متداول سشوار و یک علت سوختن سشوار محسوب می شوند.

اگر متوجه شدید بدنه سشوار به طور غیرعادی داغ است یا بوی سوختگی می آید احتمالاً علت آن گرمای بیش ازحد است. در بیشتر موارد برای حل مشکل کافی ست 10 دقیقه صبر کنید. با این حال در صورت تداوم یا تکرار این مشکل آنالیز های بیشتر ضروری خواهد بود.

برای تعمیر سشوار در محل از برترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

محاسبه قیمت برای شما

2. خرابی اجزای داخلی سشوار؛ علت دیگر خاموش شدن ناگهانی سشوار

در موارد نادرتر خاموش شدن ناگهانی سشوار می تواند ناشی از خرابی اجزای داخلی سشوار باشد. در ابتدا ممکن است قطعه ای که باعث خنک شدن، تنظیم دما یا تهویه سشوار می گردد آسیب دیده باشد. گاهی اوقات برای عیب یابی سشوار، هواکش، فیوز حرارتی یا کارت الکترونیکی باید آنالیز شوند.

اگر سشوار شما خود به خود و بدون گرم شدن بیش ازحد خاموش می گردد مشکل می تواند قطع شدن برق باشد. خرابی اتصالات مخصوصا در قسمت منبع تغذیه هم علت خاموشی متناوب سشوار در نظر گرفته می گردد.

کارت الکترونیکی نیز می تواند مسئول خاموش شدن ناگهانی سشوار باشد؛ زیرا اتصال الکتریکی بین سایر قطعات الکترونیکی دستگاه را فراهم می نماید. اگر کارت الکترونیکی خراب گردد، سایر اجزا هم به درستی کار نمی نمایند.

درنهایت اگر بعد از آنالیز همه موارد بالا هنوز سشوار شما خاموش می گردد، مشکل از کلید روشن/خاموش یا خرابی موتور آن است.

اگر سشوار سوخته، بدنه سشوار آب شده یا سیم برق آسیب دیده است، اکیداً توصیه می گردد که استفاده از آن را متوقف کنید. در این شرایط خطر برق گرفتگی، اتصال کوتاه و آتش سوزی شما را تهدید می نماید. در این شرایط بهتر است هرچه زودتر برای عیب یابی و تعمیر سشوار خود اقدام نمایید.

خاموش شدن هوشمند سشوار

خاموش شدن ناگهانی سشوار زمانی که آن را روی زمین می گذارید، لزوماً به این معنی نیست که مسئله ای وجود دارد. بعضی از سشوارها عملکرد هوشمندی دارند که به طور اتوماتیک برای صرفه جویی در انرژی برق را قطع می نماید.

]

تعمیر سشوار خاموش شده

مشکل خاموش شدن ناگهانی سشوار بسته به منشا آن متفاوت خواهد بود؛ بنابراین توصیه می کنیم راهنمای ما برای عیب یابی سشوار را دنبال کنید تا بتوانید مسائل را شناسایی نموده و آن ها را حل کنید. راه چاره ها از ساده ترین تا سخت ترین موارد را شامل می شوند.

1. در استفاده از سشوار دقت کنید

اگر متوجه شدید که سشوار شما به علت گرم شدن بیش ازحد به خودی خود خاموش شده است، موارد ذیل را در نظر بگیرید:

  • از استفاده طولانی مدت از سشوار در دمای بالا خودداری کنید. اگر برای مدت طولانی یعنی بیش از 20 دقیقه از سشوار در دمای بسیار بالا استفاده کنید اجزای آن بیش ازحد گرم شده و خاموش شدن ناگهانی سشوار شما حتمی خواهد بود.
  • از مسدود کردن ورودی و خروجی هوا خودداری کنید. دریچه های هوای سشوار باید همواره بدون مانع باشند تا از داغ شدن بیش ازحد دستگاه جلوگیری گردد.
  • توری تهویه را به طور منظم تمیز و گردگیری کنید. این توری اغلب در پشت سشوار قرار گرفته است. در بعضی مدل های سشوار این توری را در کناره ها یا پایین دسته پیدا می کنید.
  • پس از خاموش شدن ناگهانی سشوار، 10 تا 20 دقیقه صبر کنید تا دمای آن پایین بیاید. سپس دوباره از آن استفاده کنید.

اگر سشوار خاموش نشد، مشکل آن موقتی بوده است. اما اگر سشوار دوباره خاموش شد یا پس از 10 دقیقه منتظر ماندن دوباره روشن نشد، مراحل عیب یابی سشوار را مانند راهنمای ما ادامه دهید.

2. تمیز کردن فیلتر هوای سشوار

در بیشتر موارد، علت خاموش شدن ناگهانی سشوار گرفتگی فیلتر است. فیلتر از ورود ذرات موجود در هوا یعنی گردوغبار، کثیفی و موی حیوانات به داخل قطعه موتور جلوگیری می نماید.

زمانی که فیلتر بیش ازحد کثیف گردد، جریان هوای ورودی کاهش می یابد و ذرات به داخل سشوار نفوذ می نمایند. در این شرایط دستگاه مجبور است با فشار بیشتری کار کند که در نتیجه منجر به گرم شدن بیش ازحد و خاموش شدن ناگهانی سشوار می گردد.

3. تست اجزای داخلی سشوار

ممکن است به علت خرابی یک جزء داخلی، سشوار شما خاموش گردد. در این مرحله برای پیدا کردن علت خاموش شدن ناگهانی سشوار ضروری است دستگاه را از برق بکشید، قطعات داخلی را جدا و آزمایش کنید و قطعه معیوب را تعویض نمایید.

اگر مهارت های الکترونیکی ندارید، برای تعمیر خرابی سشوار خود از متخصص حرفه ای یاری بگیرید. کارشناسان مجرب خبرنگاران به این منظور در کنار شما هستند.

4. با تعمیرکار حرفه ای تماس بگیرید

اگر مسائل سشوار شما همچنان ادامه داشت یا توانایی حل کردن آن ها را ندارید از متخصص با تجربه یاری بگیرید. در صورتی که سشوار شما هنوز گارانتی دارد، با خدمات پس از فروش تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: براشینگ مو با سشوار چرخشی

جمع بندی

خاموش شدن ناگهانی سشوار در بیشتر مواقع به علت گرمای بیش ازحد آن است. سشوار مانند سایر وسایل برقی خانه ممکن است دچار مسائلی گردد. هر زمان که سشوار شما از کار افتاد، از روش های ذکرشده در این مقاله برای حل این مشکل استفاده کنید یا از یاری کارشناسان خبره خبرنگاران استفاده کنید.

امیدواریم بعد از مطالعه و درک مسائل متداول سشوار بتوانید از این وسیله کاربردی مانند قبل به راحتی استفاده کنید. پیشنهاد می کنیم گاهی به خشک کردن مو بدون سشوار هم فکر کنید.

منبع: آچاره
انتشار: 23 شهریور 1401 بروزرسانی: 23 شهریور 1401 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 2191

به "دلیل خاموش شدن ناگهانی سشوار چیست؟ [راه حل برطرف مشکل]" امتیاز دهید

1 کاربر به "دلیل خاموش شدن ناگهانی سشوار چیست؟ [راه حل برطرف مشکل]" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل خاموش شدن ناگهانی سشوار چیست؟ [راه حل برطرف مشکل]"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید