عملیات بازسازی مسجد جامع ساوه مجددا شروع شد

به گزارش آخرین خبر، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان مرکزی، رضا ایاز امروز 9 فروردین ماه 1400 با اشاره به آغاز مجدد بازسازی مسجد جامع در سال 1400 گفت: بازسازی مسجد با اعتباری بالغ بر 114 میلیون تومان در دستور کار است و در این راستا عملیات بندکشی و اندود ضلع جنوبی، بدنه های فرسوده و کاهگل عایق بام به متراژ 1400 متر، خالی کردن بندهای فرسوده و بندکشی مجدد، تعویض آجرهای فرسوده و بخش های مورد احتیاج انجام خواهد گرفت.

عملیات بازسازی مسجد جامع ساوه مجددا شروع شد

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ساوه با اشاره به اهمیت مسجد جامع ساوه به لحاظ معماری و قدمت تاریخی، اظهار کرد: مسجد جامع ساوه قدمتی هزار ساله دارد و به عقیده کارشناسان امر به نظر می رسد که مسجد اولیه بر بنای قدیم تری ساخته شده است به این معنی که از مصالح مسجد قدیمی تر یا بنای قدیمی تری مانند آتشکده در معماری مسجد شبستانی استفاده شده و در واقع 17 لایه تاریخی در داخل گنبدخانه و فضای همجوار آن گواهی بر این مدعاست.

او با بیان اینکه مسجد اولیه در واقع مسجدی شبستان دار بوده است و عمده مصالح به کار رفته در آن شامل خشت می گردد، گفت: شواهد حاکی از آن است که دوره ساخت مسجد شبستانی به سبک خراسانی و رازی مربوط به دوران آل بویه یا دیلمان است و پس از دوره آل بویه و استقرار سلجوقیان، عملیات ساخت ایوان سازی و مناره در مسجد جامع ساوه نیز شروع شد و از قرن ششم هجری این مسجد دارای ایوان، گنبد، گنبدخانه و مناره شده است.

ایاز با اشاره به وجود دو منار و طاق بین در دوران سلجوقی، گفت: یکی از ویژگی های خاص مسجد جامع ساوه و معماری این دوره، استفاده زیاد از تزئینات آجری است که در کتیبه ها و تزئینات مناره و بعضی از قسمت های مسجد قابل رویت است.

او اظهار کرد: این مسجد در دوره های مختلف تاریخی با اضافه شدن تزئینات و معماری خاص هر دوره همچنان به حیات و کارکرد اصلی خود ادامه داد، در دوران پهلوی اول با توجه به رونق مناطق و مساجد مرکز شهر ساوه از جمله مجموعه مسجد انقلاب، به دلیل تراکم جمعیت و مراکز مالی حول آن، برگزاری آئین های مذهبی از جمله نماز آدینه از مسجد جامع به مسجد انقلاب واقع در میدان انقلاب این شهر منتقل شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ساوه توضیح داد: بازسازی مسجد در زمان پهلوی دوم با حضور تیمی از متخصصین ایتالیایی شروع و پس از انقلاب متوقف شد و پس از مدتی مجددا بازسازی توسط سازمان میراث فرهنگی وقت کشور در دستور کار نهاده شد.

منبع: گردشبان
انتشار: 14 فروردین 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1590

به "عملیات بازسازی مسجد جامع ساوه مجددا شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عملیات بازسازی مسجد جامع ساوه مجددا شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید