قنات بخش جدایی ناپذیر فرهنگ و تمدن زرند است

به گزارش آخرین خبر، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارش های منتشر شده، قنات بخش جدایی ناپذیر فرهنگ و تمدن زرند است.

قنات بخش جدایی ناپذیر فرهنگ و تمدن زرند است

رضا نورالدینی (معاون عمرانی فرماندار زرند) در نشست تمدن قنات که با حضور رئیس هیئت مدیره مرکز قنات های استان کرمان برگزار گشت با ابراز خرسندی از تشکیل دبیرخانه ثبت تمدن قناتی شهرستان زرند گفت: خوشحالیم که شهرستان زرند بعنوان شهرستانی پیشرو در راه اندازی دبیرخانه قنات های تاریخی اقدام نموده و فرمانداری شهرستان نیز تمام و کمال برای تحقق برنامه های مربوط به ثبت ملی تمدن قناتی حمایت می نماید.

نورالدینی اضافه نمود: در نشست قبلی بنا به دستور فرماندار مقرر شده بود در اولین فرصت این دبیرخانه راه اندازی و کارها را آغاز نمایند که خوشبختانه این اتفاق در شرف وقوع است و با توجه به همراهی ادارات جهاد کشاورزی، امور آب و میراث فرهنگی و اداره ثبت اسناد و املاک و حمایت فرمانداری محترم انتظار می رود تا سرانجام سال تمدن قناتی به ثبت ملی برسد.

محمداسلامی هم در این نشست گفت: حفظ، احیا، نگهداری و جلوگیری از تعرض و تخریب قنات ها و استفاده از این ظرفیت در جذب گردشگران و رونق مالی روستاها از اهم اهداف دبیرخانه است.

محمد برشان از برجسته ترین چهره های علمی در حوزه قنات که تا به امروز باعث ثبت ملی و ثبت جهانی چندین قنات در کشور شد نیز گفت: با تشکیل دبیرخانه ثبت تمدن قناتی باید منتظر یک اتفاق بسیار ویژه در رونق و رشد روستاها مبتنی بر گردشگری کشاورزی باشیم.

رئیس هیئت مدیره مرکز تمدن قناتی استان کرمان با تاکید بر اهمیت توجه به گردشگری مبتنی بر گردشگری کشاورزی گفت: امروز در بازدید از یکی از قنات ها با یکی از بکرترین و در عین حال زیباترین شیوه های کشاورزی پلکانی در این شهرستان روبرو شدم که می تواند بستری بسیار مهم جهت ایجاد اولین مجموعه گردشگری کشاورزی مبتنی بر تفکرات پیشینیان باشد. علاوه بر اینکه ارزش فرهنگی بسیار بالایی دارد قطعا می تواند باعث رونق مالی و جذب گردشگران علاقمند به شهرستان گردد.

توحیدی نیا (رئیس اداره ثبت اسناد و املاک) نیز با اشاره به اینکه شهرستان زرند از جمله اولین شهرهایی است که پس از راه اندازی سیستم ثبت اسناد و املاک اقدام به ثبت املاک خود کرد، گفت: یکی از قدیمی ترین اسناد ثبت قناتی مربوط به روستای شاهرمز زرند است. برای ثبت ملی تمدن قناتی شهرستان در ردیف آثار ملی آماده همکاری هستیم.

منبع: همگردی
انتشار: 20 آذر 1400 بروزرسانی: 20 آذر 1400 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1942

به "قنات بخش جدایی ناپذیر فرهنگ و تمدن زرند است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قنات بخش جدایی ناپذیر فرهنگ و تمدن زرند است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید